Certifiering av kompetenskrav för kritiska arbetsmoment inom sektorn Kompetenskrav i upphandlad verksamhet Skandinavisk infrastrukturkompetens (SIK) Certifiering av kompetenskrav för kritiska arbetsmoment inom sektorn Pilot 4 ”Säkert arbete på järnväg” Föredragande: Håkan du Rietz www.infrastrukturkompetens.eu 2013 09 24 Håkan du Rietz
Arbetet bedrivs tills vidare Trafikverket (Trv) har tillsammans med Jernbaneverket (JBV) Uppdraget är avgränsat till säkerhet på och invid spåranläggning för den enskilde medarbetaren Vilka regler och arbetsuppgifter som utförs i respektive land Ingen större skillnad av betydelse Identifierat vilka likheter och olikheter som finns i regelverken Hur arbetsuppgifterna stämmer överens mellan länderna Arbetsuppgifter skiljer sig åt. Arbetsmoment är i stort sett desamma Vilka utbildningar som krävs av respektive myndighet Skillnader i utbildnings- och behörighetskrav finns Vilka kompetenskrav som krävs av respektive myndighet Norge vill ställa kompetenskrav på rollen. Sverige vill ställa kraven på kritiska arbetsuppgifter Arbetet bedrivs tills vidare nationellt www.infrastrukturkompetens.eu
Detta görs nu inom Jernbaneverket Fortsatt arbete med att reda ut rollernas ingående arbetsuppgifter. www.infrastrukturkompetens.eu
Detta görs nu inom Trafikverket Avgränsat nationella pilotarbetet Till att i första hand gälla ”Arbete på järnväg” www.infrastrukturkompetens.eu
C A B NEJ! Men om du arbetar ensam eller under bevakning Arbetsuppgifter som ska utföras är alltid minst: 1 Planera, 2 Starta, 3 Utföra, 4 Avsluta Skiljer det sig i kompetenskraven i situationerna A, B, C för att utföra arbetsuppgifterna? NEJ! Men om du arbetar ensam eller under bevakning C Trafikerat spår med el A avstängt spår ingen el B avstängt spår med el www.infrastrukturkompetens.eu
Detta görs nu inom Trafikverket Avgränsat nationella pilotarbetet Till att i första hand gälla ”Arbete på järnväg” Tar fram kompetenskravsbeskrivning För arbetsuppgifter av betydelse för den egna säkerheten. (Planera – starta – utföra – avsluta) www.infrastrukturkompetens.eu
Grundkompetens för att under överinseende av behörig få utföra en aktivitet i spårmiljö ”Denna kompetenskravbeskrivning beskriver den kompetens som Infrastrukturförvaltaren kräver av en enskild person att under överinseende av där till behörig person få beträda en spåranläggning, på platser där det inte klart framgår att allmänheten har tillträde. ” Utdrag från Järnvägslagen 9 kap §1. ”Utan infrastrukturförvaltarens eller ett järnvägsföretags tillstånd får inte någon beträda spårområdet för järnväg utom på platser där det klart framgår att allmänheten har tillträde”. www.infrastrukturkompetens.eu
Grundkompetens för att under överinseende av behörig få utföra en aktivitet i spårmiljö Grundläggande kunskaper om; infrastruktur vad som kännetecknar enkelspår, dubbelspår, flerspår och driftplats elanläggningar vilka typer av elanläggning som kan finnas i spårmiljön verksamheter att det på banan framförs olika typer av fordon och arbetsredskap hur säkerheten i spårmiljön påverkas av olika färder exempelvis växling och tågfärd vad som avses med skyddsformer avstängt spår och tågvarning handsignaler stopp utrym spåret ljudsignaler tåg kommer fara tågvarnarens signalering Visuell varning Ljudsignalering Beröring Automatisk tågvarning www.infrastrukturkompetens.eu
Grundkompetens för att under överinseende av behörig få utföra en aktivitet i spårmiljö Grundläggande kunskaper inför och under aktivitet i eller invid spårområdet arbetsredskap/utrustning som inte tillåts i trafikerat spår att varje aktivitet inom spårområdet ska skydds- och säkerhetsplaneras Skydds- och säkerhetsledarens ansvar och arbetsuppgifter tågvarnarens funktion, arbetsuppgift och utmärkning Säkerhetszonen och hur den kan utmärkas hur personer som vistas inom ett spårområde ska vara klädda hur utrymning av trafikerat spår utförs att spårfordon har väldigt långa bromssträckor hur man på ett säkerhetsmässigt korrekt sätt vistas inom spårområde riskerna i samband med arbeten på dubbelspår och i flerspårssystem risker i samband med arbeten och vistelse utanför säkerhetszonen vad man ska göra om man upptäcker en olycka eller en fara på spåranläggning eller järnvägsfordon Grundläggande kunskaper inför och under aktivitet vid elektrifierat spår var gränsen till närområdet går för respektive elanläggning var gränser för användande av arbetsmaskiner utan att ha vidtagit några skyddsåtgärder går hantering av långa ledande föremål hur man ska agera vid nedfallen högspänningsledning och vid urspårat fordon under spänning www.infrastrukturkompetens.eu
Grundkompetens för att på egen hand få utföra en aktivitet i spårmiljö ”Denna kompetenskravbeskrivning beskriver den kompetens som Infrastrukturförvaltaren kräver av den enskilde individen för att denne ska få beträda en spåranläggning, på platser där det inte klart framgår att allmänheten har tillträde.” Utdrag från Järnvägslagen 9 kap §1. ”Utan infrastrukturförvaltarens eller ett järnvägsföretags tillstånd får inte någon beträda spårområdet för järnväg utom på platser där det klart framgår att allmänheten har tillträde”. www.infrastrukturkompetens.eu
Grundkompetens för att på egen hand få utföra en aktivitet i spårmiljö Grundläggande kunskap om ; definitioner infrastruktur elanläggningar verksamheter trafikledning och övervakning tavlor och skyltar Vara förtrogen med; handsignaler ljudsignaler tågvarnarens signalering Inför och under aktivitet vid elektrifierat spår vara förtrogen med; hur olika typer av elanläggning i spårmiljö identifieras var gränsen till närområdet går för respektive elanläggning var gränser för användande av arbetsmaskiner utan att ha vidtagit några skyddsåtgärder går hantering av långa ledande föremål när det krävs elskyddsplanering hur man ska agera vid nedfallen högspänningsledning och vid urspårat fordon under spänning www.infrastrukturkompetens.eu
Detta gör vi nu inom Trafikverket Avgränsat nationella pilotarbetet Till att i första hand gälla ”Arbete på järnväg” Tar fram kompetenskravsbeskrivning För arbetsuppgifter av betydelse för den egna säkerheten. (Planera – starta – utföra – avsluta) Söker samförstånd med infrastrukturförvaltare I syfte att få till gemensamma kompetenskravsbeskrivningar Utformar behörighetskrav omfattande Beställarnas krav, Leverantörernas egna krav , Andra myndighetskrav Tar fram ”provfrågor” För att kunna göra en första certifiering på denna nivå. Genomför pilotester Under näst år ska pilottester i genomföras för att se om det går att få en verifiering av kompetenser www.infrastrukturkompetens.eu