Verksamhetsbeskrivning Pricken Vt-17 Verksamhetsbeskrivning
Utveckling och lärande Naturen i vår närhet Vi har arbetat med tema naturen som utgångspunkt. Vi har besökt parker, lekplatser, gått promenader och utforskat det som vi fastnat för på vägen. Projekt Tema “naturen i vår närhet” har förgrenat sig i olika projekt. Sniglar/Snäckor har vi utforskat med både levande exempel, lera och sånger. Vi har plockat löv, pinnar och andra naturmaterial som vi sedan skapat med. Vi har också tittat extra mycket på ett särskilt träd som vi följer under årstiderna. “Förskolan är en plats att öva på snarare än en plats för att kunna; att öva på att undra, att öva på att uttrycka sig, att öva på att lyssna, att öva på att delta i sammanhang tillsammans med andra.” Ur: Det synliga barnet, S. 8.
(Förskolans läroplan, S. 11.) Alla ämnen får plats Temat vi valt tillsammans med barnen gör att vi kan arbeta med många ämnen. “Arbetslaget ska utmana barns nyfikenhet och begynnande förståelse för språk och kommunikation samt för matematik, naturvetenskap och teknik” (Förskolans läroplan, S. 11.) Naturvetenskap Svenska och modersmål Matematik
Kultur och miljö Språkutvecklande arbetssätt Tematiskt uppbyggda miljöer “Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen.” (Förskolans läroplan, 2016. S. 7.) “Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande.” (Förskolans läroplan, 2016. S. 7.)
Normer och värden Vi arbetar hela tiden för att barnen ska känna sig trygga med oss pedagoger och varandra. Alla barn har tillgång till alla miljöer och leksaker. “Alla barn ska få erfara den tillfredsställelse det ger att göra framsteg, övervinna svårigheter och att få uppleva sig vara en tillgång i gruppen.” (Förskolans läroplan, 2016. S. 5) “Flickor och pojkar ska i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.” (Förskolans läroplan, 2016, S. 5.)
(Förskolans läroplan, 2016. S. 12.) Barns inflytande “Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande.” (Förskolans läroplan, 2016. S. 12.) Barnen får ta mat själva och välja vad de vill lägga på sin tallrik. Att vänta på sin tur kan vara en utmaning eller en stund för samtal och mys. En del barn har inte utvecklat språket ännu och då får vi pedagoger försöka tolka det barnen vill förmedla. Detta görs genom att dokumentera och reflektera tillsammans med barnen och oss pedagoger.
Förskola och hem Under vårterminen har vi bjudit in vårdnadshavare till en vårfest. Det ger oss och barnens vårdnadshavare möjlighet att träffas en längre stund under lättsamma former. Pluttra är vår digitala plattform för kommunikation mellan förskolan och hemmet. Vi publicerar både individuella och samlade pluttringar.