UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Varför fokus på nyanlända just nu
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Policy för miljö och hållbar utveckling
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Om privatisering av universitet och institut Ulf Bengtsson.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Karolinska Institutets miljö- och hållbarhetsarbete
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Ellen Lagrell, Märkning av kurser och program Efter inslag av miljö och hållbar utveckling.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Forskargruppen organisationsutveckling och ledarskap Thomas Andersson, Högskolan i Skövde
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Utvärdering av processmognad
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Konstnärliga fakulteten
Ulrika Palme, Hållbara urbana VA-system Ulrika Palme Miljösystemanalys, Energi & Miljö Chalmers tekniska högskola.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Riksrevisionen Årlig revision HfR Säröhus 7 maj
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Vad är och vad gör SUHF Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2,
Välkomna!.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Nobelmötet 2016.
Välkommen till studentdagen 2016
Ledningsutredningen –
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
UKÄs nya kvalitetssäkringssystem
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Samverkan kring tre regeringsuppdrag
Varför förbrukas inte alla resurser?
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Tillväxtpolitiska utmaningar på längre sikt:
Årlig revision av universitet och högskolor 2011/2012
Utvärdering forskarutbildning Upptaktsmöte 10 april 2018 Välkomna!
Utvärderingssystem
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Verktyget Utmärkelsen….
Kunskapsmiljöer Linné
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
NSHU – ny myndighet för främjande av högre utbildning
Uppstart Status quo september 2018
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande i UKÄ:s bedömargrupp för tematisk utvärdering om hållbar utveckling

Bedömargruppen Professor Göran Finnveden, vicerektor för hållbar utveckling, KTH (ordförande, sakkunnig) Doktor Eva Friman, föreståndare SWEDESD, Uppsala universitet (sakkunnig) Docent Sofia Lundberg, rektor Handelshögskolan vid Umeå universitet (sakkunnig) Konstnärlig professor Henrietta Palmer, Chalmers tekniska högskola (sakkunnig) Doktor Barbro Robertsson, miljösamordnare Göteborgs universitet (sakkunnig) Doktor Håkan Rodhe, universitetslektor Lunds universitet (sakkunnig) Docent Per Sund, universitetslektor Mälardalens högskola (sakkunnig) Doktor Göran Carstedt, konsult med inriktning mot ledarskap för en hållbar framtid och hållbar affärsutveckling (arbetslivsföreträdare) Doktorand Anna Mogren, Karlstads universitet (studeranderepresentant) Studerande Linn Svärd, Lunds universitet (studeranderepresentant)

Utvärdering av hållbar utveckling UKÄ fick i uppdrag av regeringen att göra en utvärdering av universitets och högskolors arbete med att främja en hållbar utveckling utifrån kraven i högskolelagen. ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa.” (1 kap. 5 §) UKÄ valde att göra utvärderingen som en tematisk utvärdering av utbildning.

Agenda 2030 De globala målen för hållbar utveckling 2015-2030 ger en målbild. 17 övergripande mål delmål Global enighet om målen

De globala målen för hållbar utveckling Är universella, odelbara och kopplade Kräver helhetssyn och systemtänkande Balanserar de ekologiska, ekonomiska och sociala dimensionerna av hållbar utveckling. Ger oss en vision och definition av hållbar utveckling En agenda för forskning, politik och näringslivets utveckling Sverige vill spela en viktig roll i implementeringen

Utbildning för hållbar utveckling För att främja en hållbar utveckling krävs en utbildning för hållbar utveckling. Utbildning för hållbar utveckling omfattar både innehåll, pedagogiska metoder och lärandemiljö. Problem och utmaningar som studenterna möter inom utbildning för hållbar utveckling kännetecknas av komplexitet. Ett nyckelord är förändring. Denna text fanns inte tillgänglig för lärosätena när de gjorde självvärderingen – UKÄ ville att vi skulle presentera detta i rapporten.

Resultat på olika nivåer 1 övergripande omdöme 3 aspektområden (Styrning och organisation, Miljö, resurser och område, Utformning, genomförande och resultat (exempel)) 9 bedömningsgrunder

Övergripande resultat 25 % av lärosätena fick omdömet att de har en väl utvecklad process för arbetet med hållbar utveckling i utbildningen 75 % av lärosätena fick omdömet att de har behov av att utveckla sina processer

Lärosäten som fick det högre omdömet Beckmans designhögskola Chalmers Göteborgs universitet Handelshögskolan i Stockholm Högskolan i Borås Högskolan i Skövde Konstfack KTH Linnéuniversitetet Högskolan i Jönköping SLU Uppsala Universitet

Resultat för Styrning och organisation Det finns lärosätesövergripande mål fastställda för hållbar utveckling inom utbildning. – 50 % fick högre omdömet (ca 1/3 fastställde mål under 2016 eller 2017) Lärosätet följer upp och utvecklar arbetet för hållbar utveckling inom utbildning på ett systematiskt sätt – 32 % fick det högre omdömet (Enbart dessa bedömningsgrunder hade gett nästa samma resultat som hela utvärderingen)

Miljö, resurser och område 43 % fick det högre omdömet Lärosätet arbetar aktivt med att säkerställa den pedagogiska och forskningsbaserade kompetensen hos undervisande personal i frågor som rör hållbar utveckling – drygt en tredjedel fick det högre omdömet Lärosätet samverkar med studenter i arbetet med hållbar utveckling – drygt två tredjedelar fick det högre omdömet Lärosätet samverkar med arbetslivet i arbetet med hållbar utveckling – drygt hälften fick det högre omdömet Lärosätet främjar interdisciplinär samverkan i arbete med hållbar utveckling – drygt hälften fick det högre omdömet

Utformning, genomförande och resultat (exempel) 68 % fick det högre omdömet Lärosätet kan visa på exempel där hållbar utveckling integrerats i utbildningen – nära fyra femtedelar fick det högre omdömet Vid lärosätet finns institutioner, programansaviga eller motsvarande som arbetar systematiskt med att följa upp och utveckla hållbar utveckling i utbildning – drygt hälften fick det högre omdömet Vid lärosätet finns utbildningar där forskning/konstnärlig forskning används i utbildningen – drygt två tredjedelar fick det högre omdömet

Några slutsatser Blandad bild Positivt att så många kan ge exempel på utbildningar Negativt att så få har övergripande mål och ännu färre följer upp dem Anmärkningsvärt att man inte kommit längre tio år efter tillägget i högskolelagen På många ställen finns stort engagemang och kunnande – men det räcker inte Lärosätenas arbete måste bli tydligare och ske i ett högre tempo Ledningens roll central Skrivning i Högskolelagen är ett svagt styrmedel

Några rekommendationer till lärosätena Sätt tydliga mål och se till att de följs upp. Skapa en organisation för främjande av hållbar utveckling Låt högskolelagens definition och Agenda 2030 vara utgångspunkter Styr arbetet bort från lösningar som bara innehåller delar av verksamheten Lyft kunnande om och engagemang för hållbar utveckling vid rekrytering av ledande personer

Fler rekommendationer till lärosäten Skapa långlivade och väl förankrade strukturer och ”institutioner” för arbetet med hållbar utveckling Stöd kompetensutveckling för hållbar utveckling Inkludera även det pedagogiska uttrycket (inte bara innehållet) i lärande för hållbar utveckling Skapa förutsättningar för interdisciplinär samverkan Stöd studentsamverkan Stärk arbetslivsanknytning Främja koppling till hållbar utveckling i examensarbeten Samverka med andra lärosäten

Rekommendationer till regeringen Följ upp utvärderingen Den sittande utredning om styrning och resurstilldelning för universitet och högskolor bör föreslå incitament för att främja hållbar utveckling Skriv in examensmål för hållbar utveckling i Högskoleförordningen Säkerställ kunnande om och engagemang för hållbar utveckling vid tillsättande av rektorer och styrelser. Stöd samverkan mellan lärosäten

Rekommendation till SUHF SUHF bör uppmärksamma hållbar utveckling, integrera det i ordinarie processer men också tillsätta en arbetsgrupp eller motsvarande för att stärka arbetet.

Internationell konferens på KTH i Juni