UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande i UKÄ:s bedömargrupp för tematisk utvärdering om hållbar utveckling
Bedömargruppen Professor Göran Finnveden, vicerektor för hållbar utveckling, KTH (ordförande, sakkunnig) Doktor Eva Friman, föreståndare SWEDESD, Uppsala universitet (sakkunnig) Docent Sofia Lundberg, rektor Handelshögskolan vid Umeå universitet (sakkunnig) Konstnärlig professor Henrietta Palmer, Chalmers tekniska högskola (sakkunnig) Doktor Barbro Robertsson, miljösamordnare Göteborgs universitet (sakkunnig) Doktor Håkan Rodhe, universitetslektor Lunds universitet (sakkunnig) Docent Per Sund, universitetslektor Mälardalens högskola (sakkunnig) Doktor Göran Carstedt, konsult med inriktning mot ledarskap för en hållbar framtid och hållbar affärsutveckling (arbetslivsföreträdare) Doktorand Anna Mogren, Karlstads universitet (studeranderepresentant) Studerande Linn Svärd, Lunds universitet (studeranderepresentant)
Utvärdering av hållbar utveckling UKÄ fick i uppdrag av regeringen att göra en utvärdering av universitets och högskolors arbete med att främja en hållbar utveckling utifrån kraven i högskolelagen. ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa.” (1 kap. 5 §) UKÄ valde att göra utvärderingen som en tematisk utvärdering av utbildning.
Agenda 2030 De globala målen för hållbar utveckling 2015-2030 ger en målbild. 17 övergripande mål delmål Global enighet om målen
De globala målen för hållbar utveckling Är universella, odelbara och kopplade Kräver helhetssyn och systemtänkande Balanserar de ekologiska, ekonomiska och sociala dimensionerna av hållbar utveckling. Ger oss en vision och definition av hållbar utveckling En agenda för forskning, politik och näringslivets utveckling Sverige vill spela en viktig roll i implementeringen
Utbildning för hållbar utveckling För att främja en hållbar utveckling krävs en utbildning för hållbar utveckling. Utbildning för hållbar utveckling omfattar både innehåll, pedagogiska metoder och lärandemiljö. Problem och utmaningar som studenterna möter inom utbildning för hållbar utveckling kännetecknas av komplexitet. Ett nyckelord är förändring. Denna text fanns inte tillgänglig för lärosätena när de gjorde självvärderingen – UKÄ ville att vi skulle presentera detta i rapporten.
Resultat på olika nivåer 1 övergripande omdöme 3 aspektområden (Styrning och organisation, Miljö, resurser och område, Utformning, genomförande och resultat (exempel)) 9 bedömningsgrunder
Övergripande resultat 25 % av lärosätena fick omdömet att de har en väl utvecklad process för arbetet med hållbar utveckling i utbildningen 75 % av lärosätena fick omdömet att de har behov av att utveckla sina processer
Lärosäten som fick det högre omdömet Beckmans designhögskola Chalmers Göteborgs universitet Handelshögskolan i Stockholm Högskolan i Borås Högskolan i Skövde Konstfack KTH Linnéuniversitetet Högskolan i Jönköping SLU Uppsala Universitet
Resultat för Styrning och organisation Det finns lärosätesövergripande mål fastställda för hållbar utveckling inom utbildning. – 50 % fick högre omdömet (ca 1/3 fastställde mål under 2016 eller 2017) Lärosätet följer upp och utvecklar arbetet för hållbar utveckling inom utbildning på ett systematiskt sätt – 32 % fick det högre omdömet (Enbart dessa bedömningsgrunder hade gett nästa samma resultat som hela utvärderingen)
Miljö, resurser och område 43 % fick det högre omdömet Lärosätet arbetar aktivt med att säkerställa den pedagogiska och forskningsbaserade kompetensen hos undervisande personal i frågor som rör hållbar utveckling – drygt en tredjedel fick det högre omdömet Lärosätet samverkar med studenter i arbetet med hållbar utveckling – drygt två tredjedelar fick det högre omdömet Lärosätet samverkar med arbetslivet i arbetet med hållbar utveckling – drygt hälften fick det högre omdömet Lärosätet främjar interdisciplinär samverkan i arbete med hållbar utveckling – drygt hälften fick det högre omdömet
Utformning, genomförande och resultat (exempel) 68 % fick det högre omdömet Lärosätet kan visa på exempel där hållbar utveckling integrerats i utbildningen – nära fyra femtedelar fick det högre omdömet Vid lärosätet finns institutioner, programansaviga eller motsvarande som arbetar systematiskt med att följa upp och utveckla hållbar utveckling i utbildning – drygt hälften fick det högre omdömet Vid lärosätet finns utbildningar där forskning/konstnärlig forskning används i utbildningen – drygt två tredjedelar fick det högre omdömet
Några slutsatser Blandad bild Positivt att så många kan ge exempel på utbildningar Negativt att så få har övergripande mål och ännu färre följer upp dem Anmärkningsvärt att man inte kommit längre tio år efter tillägget i högskolelagen På många ställen finns stort engagemang och kunnande – men det räcker inte Lärosätenas arbete måste bli tydligare och ske i ett högre tempo Ledningens roll central Skrivning i Högskolelagen är ett svagt styrmedel
Några rekommendationer till lärosätena Sätt tydliga mål och se till att de följs upp. Skapa en organisation för främjande av hållbar utveckling Låt högskolelagens definition och Agenda 2030 vara utgångspunkter Styr arbetet bort från lösningar som bara innehåller delar av verksamheten Lyft kunnande om och engagemang för hållbar utveckling vid rekrytering av ledande personer
Fler rekommendationer till lärosäten Skapa långlivade och väl förankrade strukturer och ”institutioner” för arbetet med hållbar utveckling Stöd kompetensutveckling för hållbar utveckling Inkludera även det pedagogiska uttrycket (inte bara innehållet) i lärande för hållbar utveckling Skapa förutsättningar för interdisciplinär samverkan Stöd studentsamverkan Stärk arbetslivsanknytning Främja koppling till hållbar utveckling i examensarbeten Samverka med andra lärosäten
Rekommendationer till regeringen Följ upp utvärderingen Den sittande utredning om styrning och resurstilldelning för universitet och högskolor bör föreslå incitament för att främja hållbar utveckling Skriv in examensmål för hållbar utveckling i Högskoleförordningen Säkerställ kunnande om och engagemang för hållbar utveckling vid tillsättande av rektorer och styrelser. Stöd samverkan mellan lärosäten
Rekommendation till SUHF SUHF bör uppmärksamma hållbar utveckling, integrera det i ordinarie processer men också tillsätta en arbetsgrupp eller motsvarande för att stärka arbetet.
Internationell konferens på KTH i Juni