Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Vad är Team förebygg? Samverkan mellan skola och socialtjänst Underlätta samverkan skola-soc, hitta nya former Jobba i gråzonen innan en orosanmälan Erbjuda föräldrar stöd tidigt när problemen är små Ge föräldrar möjlighet att stärkas i sitt föräldraskap Sprida kunskap om och avdramatisera socialtjänsten Empowerment
Varför? Ökad närvaro i skolan på kort och lång sikt Bättre samverkan mellan skola och socialtjänst Nå familjer tidigt med insatser från socialtjänsten Få in ”rätt” orosanmälningar till socialtjänsten Få fler egna ansökningar Avdramatisera socialtjänsten
Hur? Ht 2012 kartläggning Januari 2013 - 3 skolor (åk. 1-6) utifrån ömsesidiga behov - 2 socialsekreterare med särskilt uppdrag - övergripande målet att främja skolnärvaro Januari 2015 - projektet permanentas - 4 samfinansierade tjänster - 3 skolor (åk F-6) samt områdena där skolorna ligger
Team förebygg idag Målgrupp: Vuxna runt barn åk. F-6 7 skolor och bostadsområdena runt dessa 6 tjänster Samfinansierat av Barn- och utbildningsförvaltningen och Socialförvaltningen
Framgångsfaktorer Skynda långsamt, förändring tar tid Prata öppet om förväntningar Våga fråga och lyssna Våga be om hjälp Relation och kommunikation
Vad vi gör Medverkar på fasta möten på skolan där elevsociala frågor lyfts Konsultationer med skolpersonal enskilt och i grupp Underlättar kontakt mellan skola och socialtjänst Informerar om socialtjänstens verksamhet och uppdrag Medverkar vid öppet hus, föräldramöte och APT på skolorna Anordnar samverkansdagar mellan skola och socialtjänst Medverkar i samtal mellan skolpersonal och föräldrar Informerar om och introducerar till serviceinsatser Deltar vid förhandsbedömningar när skolan gjort orosanmälan För att bli synliga och tillgängliga… Viktigt att skapa förutsättningar för lärare att ta kontakt för konsultation. Forum att träffa lärarlaget är därför extra viktigt. EHT- elevhälsoteamets möte för att besluta om särskilt stöd, orosanmälan etc. Ej förebyggande längre, oftast i behov av mycket stöd, ibland akut. Det är dock viktigt att vara en del av EHT för där fås uppfattningen om vad som för tillfället pågår på skolan. Parallellprocesser kan bli synliga. Konsultationer för personal i grupp eller enskilt runt oro för elever. Finns ett utarbetat verktyg som vi kommer gå igenom senare
Samtal med skolan Förmöte med personal som äger oro Möte med personal och föräldrar Enskilt möte med föräldrar Uppföljningsmöte med skolpersonal Uppföljningsmöte med skolpersonal och föräldrar Förmötet Används ett verktyg för att sortera oro – nästa bild Hur lägger vi upp mötet med föräldrarna Vad innebär det när socialsekreterare försöker skapa en arbetsallians med föräldern – hur kan det kännas för läraren? ”Tar parti för” ”lätt att hamna i försvar” Förväntningar från båda håll Mötet Vad ser föräldrarna som jobbigt Minsta möjliga mål för att förbättra Hur? Kommunikation Följa upp, när, med vilka? Information om stöd i form av serviceinsats Möte enskilt med föräldrar När det verkar som föräldern har behov av att prata om saker som skolan inte behöver vara delaktig i. Information om socialtjänstens stöd i form av serviceinsats eller på bistånd Informationsträff med samverkanspartners inom den egna förvaltningen: familjecentralen, nätverkslaget etc. Fortsatt kontakt hur, var, när? I vilket syfte? Vad kan vi återkoppla till skolpersonalen? Uppföljning med personal Upplevelsen efter mötet, hur känns oron idag jämfört med vid förmötet? Checka av fortsatt planerad föräldrakontakt Undersök fortsatt behov av konsultation
Exempel på samtalsmodell Oro, fara, bekymmer Fungerar, positivt, styrkor Vad behöver hända för att din/er oro ska minska? Vad vill du se, höra och uppleva? Vad görs redan? Vad kan ni göra mer? Vilka andra kan göra något? Signs of safety inspirerande verktyg med syfte att: Sortera oro Tydliggöra mål Vad fungerar Vem gör vad? Vad görs redan? Utifrån denna kan sedan en planering göras hur mötet med Familjen läggs upp. Vilka punkter ska man fokusera på? Hur pratar man om vilka förväntningar man har på föräldrarna och barnet? Mål: Ge skolpersonal verktyg att sortera oro och skapa samarbetsallians med föräldrar. Förebygger otrygghet och på kort och lång sikt skolfrånvaro. Öka kunskapen om socialtjänsten.
Områdesinriktat socialt arbete Främja barns lek och fritid Samverka med utvecklare i områdena Delta på informationsträffar för allmänheten i områdena Bidra till en positiv bild av socialtjänsten Skapa kontakt och samarbeta med föreningar i områdena Informera om socialtjänstens arbete, ex. på SFI Delta i områdesnätverk
Rebecca Wijgård Molander Hanna Berggren Tack för oss! Ivan Janicijevic Christina Axelsson Katarina Ljungkvist Rebecca Wijgård Molander Hanna Berggren Linda Göransson teamforebygg@eskilstuna.se @teamforebygg