Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Barnanpassad utredning
Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Resultat Vi kan konstatera att de framgångsfaktorer och de insatser vi genomfört gjort skillnad. Personen ifråga har fått ett jämnare humör. Enligt diagrammet.
hållbar utveckling över gränserna
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Barn som far illa Region Skåne
LÄNSLEDNING VÄLFÄRD Presentationen ger en bild av:
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Tidiga insatser för barn i förskolan
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Överenskommelse om samordning kring barn
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Palliativ vård och samordning
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Exempel på skriftligt omdöme
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
Föräldramöte 8/9. Personal Idrott: Mats Hemkunskap: Eva Textilslöjd: Annika Musik: Joa Resurs: Catrin Matematik: Gunilla Träslöjd: Filip.
Familjerådgivningen på familjecentralen Ett sätt att samarbeta Familjecentralen.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
SIP - ett makalöst samverkansverktyg!. Vad är en SIP ? Varför behövs en SIP ? Vem kan ta initiativ till en SIP ? Hur går SIP-arbetet till?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Älskade barn i skolan Ett EU projekt medfinansierat av
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Barnkonventionen i förskolan
Nuläget i Älvkarleby kommun
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Föräldrainformation Källängsrådet 19/
Rutin orosanmälan Granskad och beslutad av Hälso-och politiska avdelningen, Carsten Regionövergripande rutin (ersätter tidigare lokala varianter/versioner)
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården
Barn som anhöriga Ett projekt som Habiliteringscentrum deltar i utifrån ett nationellt projekt.
Välkomna på föräldramöte
Kvalitetsberättelse 2017.
För föräldrar till barn 6-12 år
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Ett teamarbete mellan socialpedagoger och specialpedagoger i förskolan
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst

Vad är Team förebygg? Samverkan mellan skola och socialtjänst Underlätta samverkan skola-soc, hitta nya former Jobba i gråzonen innan en orosanmälan Erbjuda föräldrar stöd tidigt när problemen är små Ge föräldrar möjlighet att stärkas i sitt föräldraskap Sprida kunskap om och avdramatisera socialtjänsten Empowerment

Varför? Ökad närvaro i skolan på kort och lång sikt Bättre samverkan mellan skola och socialtjänst Nå familjer tidigt med insatser från socialtjänsten Få in ”rätt” orosanmälningar till socialtjänsten Få fler egna ansökningar Avdramatisera socialtjänsten

Hur? Ht 2012 kartläggning Januari 2013 - 3 skolor (åk. 1-6) utifrån ömsesidiga behov - 2 socialsekreterare med särskilt uppdrag - övergripande målet att främja skolnärvaro Januari 2015 - projektet permanentas - 4 samfinansierade tjänster - 3 skolor (åk F-6) samt områdena där skolorna ligger

Team förebygg idag Målgrupp: Vuxna runt barn åk. F-6 7 skolor och bostadsområdena runt dessa 6 tjänster Samfinansierat av Barn- och utbildningsförvaltningen och Socialförvaltningen

Framgångsfaktorer Skynda långsamt, förändring tar tid Prata öppet om förväntningar Våga fråga och lyssna Våga be om hjälp Relation och kommunikation

Vad vi gör Medverkar på fasta möten på skolan där elevsociala frågor lyfts Konsultationer med skolpersonal enskilt och i grupp Underlättar kontakt mellan skola och socialtjänst Informerar om socialtjänstens verksamhet och uppdrag Medverkar vid öppet hus, föräldramöte och APT på skolorna Anordnar samverkansdagar mellan skola och socialtjänst Medverkar i samtal mellan skolpersonal och föräldrar Informerar om och introducerar till serviceinsatser Deltar vid förhandsbedömningar när skolan gjort orosanmälan För att bli synliga och tillgängliga… Viktigt att skapa förutsättningar för lärare att ta kontakt för konsultation. Forum att träffa lärarlaget är därför extra viktigt. EHT- elevhälsoteamets möte för att besluta om särskilt stöd, orosanmälan etc. Ej förebyggande längre, oftast i behov av mycket stöd, ibland akut. Det är dock viktigt att vara en del av EHT för där fås uppfattningen om vad som för tillfället pågår på skolan. Parallellprocesser kan bli synliga. Konsultationer för personal i grupp eller enskilt runt oro för elever. Finns ett utarbetat verktyg som vi kommer gå igenom senare

Samtal med skolan Förmöte med personal som äger oro Möte med personal och föräldrar Enskilt möte med föräldrar Uppföljningsmöte med skolpersonal Uppföljningsmöte med skolpersonal och föräldrar Förmötet Används ett verktyg för att sortera oro – nästa bild Hur lägger vi upp mötet med föräldrarna Vad innebär det när socialsekreterare försöker skapa en arbetsallians med föräldern – hur kan det kännas för läraren? ”Tar parti för” ”lätt att hamna i försvar” Förväntningar från båda håll Mötet Vad ser föräldrarna som jobbigt Minsta möjliga mål för att förbättra Hur? Kommunikation Följa upp, när, med vilka? Information om stöd i form av serviceinsats Möte enskilt med föräldrar När det verkar som föräldern har behov av att prata om saker som skolan inte behöver vara delaktig i. Information om socialtjänstens stöd i form av serviceinsats eller på bistånd Informationsträff med samverkanspartners inom den egna förvaltningen: familjecentralen, nätverkslaget etc. Fortsatt kontakt hur, var, när? I vilket syfte? Vad kan vi återkoppla till skolpersonalen? Uppföljning med personal Upplevelsen efter mötet, hur känns oron idag jämfört med vid förmötet? Checka av fortsatt planerad föräldrakontakt Undersök fortsatt behov av konsultation

Exempel på samtalsmodell Oro, fara, bekymmer Fungerar, positivt, styrkor Vad behöver hända för att din/er oro ska minska? Vad vill du se, höra och uppleva? Vad görs redan? Vad kan ni göra mer? Vilka andra kan göra något? Signs of safety inspirerande verktyg med syfte att: Sortera oro Tydliggöra mål Vad fungerar Vem gör vad? Vad görs redan? Utifrån denna kan sedan en planering göras hur mötet med Familjen läggs upp. Vilka punkter ska man fokusera på? Hur pratar man om vilka förväntningar man har på föräldrarna och barnet? Mål: Ge skolpersonal verktyg att sortera oro och skapa samarbetsallians med föräldrar. Förebygger otrygghet och på kort och lång sikt skolfrånvaro. Öka kunskapen om socialtjänsten.

Områdesinriktat socialt arbete Främja barns lek och fritid Samverka med utvecklare i områdena Delta på informationsträffar för allmänheten i områdena Bidra till en positiv bild av socialtjänsten Skapa kontakt och samarbeta med föreningar i områdena Informera om socialtjänstens arbete, ex. på SFI Delta i områdesnätverk

Rebecca Wijgård Molander Hanna Berggren Tack för oss! Ivan Janicijevic Christina Axelsson Katarina Ljungkvist Rebecca Wijgård Molander Hanna Berggren Linda Göransson teamforebygg@eskilstuna.se @teamforebygg