Måndag den 5 februari 2018.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Engelska.
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Referat En sammanfattning.
Boksamtal.
Att träna Läsförståelse
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Insändare Påverka med ord #3.
Att läsa och studera.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Mål och betygskriterier
VT-2003 Carina Svensson Svenska A och B En fråga om överlevnad!
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Ett arbetsområde om poesi
Info class Internal CC/Lovisa Appelberg/Att skriva för webb Att skriva för webb Pia Törner och Lovisa Appelberg
SVENSKA.
Sökstrategier. Skaffa dig en överblick över din upptäckare/upptäckt (Lektion 2)
Mikael Niemi, Kyrkdjävulen & gruppdiskussion/läslogg
Hur gör du för att förstå en text?
Diagnos och delaktighet
TEXTER Texter i tidningen
Lässtrategier Att läsa på olika sätt.
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
En guide för arbeten i SO
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
om företaget där du gör din praktik!
Video Games The movie. E -Ni ska välja ett spel som är er favorit. -Ni ska förklara varför den är just er favorit -Hur kan spelet utvecklas i framtiden.
Styckeindelning.
Utveckla skrivandet.
Referat Vad är det?.
Källkritisk informationssökning
Formellt, skarpt och snyggt
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
STUDIETEKNIK.
- Hon läser så bra, snabbt och med flyt. - Nu läser han kapitelböcker själv, så nu behöver vi inte högläsa längre. Vad är egentligen läsning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Personlig försäljning Kap. 2
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
4 processer att behärska:
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Källkritik 101.
Svenska som andraspråk 3
Konsten att läsa skönlitteratur
Att skriva en resonerande text
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Att läsa mellan raderna
Vecka 39 Onsdag den 27:e september 2017 Dagens namnsdag Dagmar Rigmor.
Planering november – kurs D Tema kultur
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Barnvakt En novell.
Måndag den 22 januari 2018.
Krönika v.35-v.36 Du lär dig formen för en krönika
Reklam eller redaktionellt budskap?
Argumenterande text.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Måndag den 5 februari 2018

Vad ska vi göra ? Små prat om oss själva Nytt tema: Böcker 8 sidor.se Välj en eller två artiklar och berätta kort om dem. Prata om böcker, recension & loggbok Börja läsa din bok (minst 20 min). Slå upp dem orden som du vill lära dig. Skriv kort om innehållet som du har läst. Jobba i din Sweol.

Böcker Läser du när du har fritid? Vilka typer av böcker? Vad är bra med läsning?

Böcker Vikten av att läsa böcker - utökat ordförråd - grammatik - kunskap och insikter i andra människor, kulturer och samhällen - information - igenkänning

Ordlistor Försök att förstå ordet genom att läsa meningen. Går det inte läs det stycket. Vad betyder meningen? Kan du gissa ordet?

Annars: Slå upp ordet i lexikon. Skriv vad ordet heter på ditt språk. Använd ordet i egna meningar, som visar att du förstår ordet. Försök att hitta synonymer till ordet. Låt en kamrat eller någon i familjen förhöra dig på alla orden.

Språkliga bilder Med språkliga bilder eller metaforer avses uttryck där den egentliga betydelsen utvidgas eller ges en annan mening, ha gröna fingrar, ha is i magen, hålla tand för tunga, ta skeden i vacker hand. Att berika sin text med språkliga bilder är ett gammalt beprövat stilgrepp där jämförelsen, bilden, förses med överdrifter och anspelningar som ofta har plockats ur det aktuella skeendet. 

8 sidor Välj några artiklar och läs dem. Sedan ska du berätta om dessa artiklar och vi samtalar och diskuterar om dem.

Recension Fakta Tankar om filmebn Handling Karaktärer Typ av film eller bok Jämförelse Åsikt Presens Målgrupp Recensent Slutomdöme

Bibliotek Välj två böcker som du vill läsa. Loggbok Ordförråd

Sweol Jobba i din sweol.