Det nya medielandskapet och våra relationer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sexuella kränkningar och respekt Hur påverkar vi utvecklingen i rätt riktning? En powerpoint av S2m.
Advertisements

Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Jämställdhetsenkät – sammanställning Under 2014 spred vi en enkät till alla som definierar sig som kvinnor och som bor på landsbygden.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Flickor F98 Lindås Waves och Pixbo IBK –
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Det nya medielandskapet och våra vanor
Det förändrade medielandskapet och demokratin
Barn och ungdomars utveckling
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Nykterhet och solidaritet
Var går gränsen? Om vad som är lagligt på nätet.
Det nya medielandskapet och vinklade budskap
Svenska som andraspråk 1
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Det nya medielandskapet och våra relationer
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
Ungdomarnas medieanvändning
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Torsdag 25 februari.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Att våga där men inte här! Om tonen på nätet.
Varför läser ni religionskunskap?
Vem ska man tro på? Om att lita på information.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Vem sa det? Om anonymitet.
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Förslag till lektion och samtalsguide – unga och vuxna. Kort version
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Hur kan du påverka tonen på nätet? Om samtalsklimat.
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Etik och moral.
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Vi är varandras lärmiljö
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Brottsförebyggande Information
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Fysiskt tvång - fasthållningar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Religion.
LIKABEHANDLING.
Den sociologiska blicken
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
CASE Jolanda Riissanen
Så styrs Sverige.
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Övning Tid: minuter Instagram-målet.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Övning Tid: 40 minuter Lagen och rättvisan.
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
- Att vara personlig och beröra
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Välkomna till Ungoteket! Dagens tema: Ledarskap
Om buden.
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

Det nya medielandskapet och våra relationer Lektion Tid: 45 – 90 minuter 3 övningar

Övningar Var går gränsen? Måste du veta vem jag är? Om anonymitet. Att våga där men inte här! Om tonen på nätet.

Syfte med lektionen Syftet med detta kapitel är att eleverna ska reflektera över hur medielandskapet påverkar våra relationer. Kapitlet innehåller förslag på övningar till en lektion som är 120 minuter, men det går också bra att plocka enskilda övningar som du tycker passar för just din elevgrupp. Kom ihåg att du alltid kan hitta mer material kopplat till specifika ämnen inom MIK på startsidan. Om du vill ägna mer tid åt ämnet finns fler övningar att göra om hur det nya medielandskapet påverkar våra relationer.

Vad är okej? Om kränkningar på nätet. Övning Tid: 20 - 30 minuter Vad är okej? Om kränkningar på nätet.

Syfte med övningen I slutet av 2012 stängdes två gymnasieskolor tillfälligt i Göteborg. Orsaken var uppretade folkmassor utanför skolorna. Folkmassorna bestod till största delen av ungdomar som var upprörda över kränkande bilder som lagts ut på Instagram. Syftet med övningen är att reflektera kring mobbning på nätet samt att fundera över hur man själv skulle agera.

Fundera enskilt Vad tror du är den främsta orsaken till att ungdomar lägger ut bilder med kränkande kommentarer på andra ungdomar på Instagram och Facebook? Hur kommer det sig att de som ser bilderna trycker på gilla? Är det lättare att mobba på nätet än offline och i så fall varför? Skulle du kunna tänka dig att gilla en kränkande bild? Vad skulle i så fall vara orsaken till detta?

Fallexempel – enskild uppgift En av dina klasskamrater hängs ut på Instagram med bild och kommentar. Där påstås att hen tar droger och har sexuella relationer med flera olika personer. Alla i klassen har sett detta och vet vem i klassen som publicerat det.

Fundera enskilt Vad skulle du göra när du sett inlägget? En av dina klasskamrater hängs ut på Instagram med bild och kommentar. Där påstås att hen tar droger och har sexuella relationer med flera olika personer. Alla i klassen har sett detta och vet vem i klassen som publicerat det. Fundera enskilt Vad skulle du göra när du sett inlägget? Gilla inlägget Skriva en kommentar som höll med Skriva en kommentar som tog avstånd Söka upp den som publicerat det och ställa den till svars Föra informationen vidare till lärare, rektor, fritidspersonal, föräldrar med flera

En av dina klasskamrater hängs ut på Instagram med bild och kommentar En av dina klasskamrater hängs ut på Instagram med bild och kommentar. Där påstås att hen tar droger och har sexuella relationer med flera olika personer. Alla i klassen har sett detta och vet vem i klassen som publicerat det. Fundera enskilt Fundera på om någon/några av nedanstående faktorer skulle förändra din reaktion och ditt sätt att agera: Förövarens kön Offrets kön Förövarens status i klassen/på skolan Offrets status i klassen/på skolan Du känner offret Du känner förövaren Förövarens pappa är arbetskamrat med din mamma Offrets pappa är arbetskamrat med din mamma Påminn om att förövaren är den som skrev inlägget och offret är den som inlägget handlar om.

En av dina klasskamrater hängs ut på Instagram med bild och kommentar En av dina klasskamrater hängs ut på Instagram med bild och kommentar. Där påstås att hen tar droger och har sexuella relationer med flera olika personer. Alla i klassen har sett detta och vet vem i klassen som publicerat det. Gruppuppgift Presentera vad ni kommit fram till och diskutera likheter och skillnader. Diskutera och försök att komma fram till en gemensam ståndpunkt: När tycker ni att man ska ingripa och föra informationen vidare till lärare, rektor, föräldrar med flera? Försök enas om några situationer när ni tycker att man bör föra informationen vidare till någon. Påminn om att förövaren är den som skrev inlägget och offret är den som inlägget handlar om.

Måste du veta vem jag är? Om anonymitet. Övning Tid: 15 - 30 minuter Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.

Syfte med övningen Grundinställningen i vårt samhälle är öppenhet när det gäller möjligheten att identifiera vilka vi är. Det kan handla om att presentera sig med namn, visa sitt ansikte eller underteckna den artikel man skrivit. Det finns dock sammanhang där anonymitet kan vara acceptabelt. Frågan är bara i vilket sammanhang. Syftet med övningen är att problematisera anonymiteten och sätta den i relation till demokratin.

Fundera enskilt Här nedan följer ett antal exempel på individer i olika roller som gjort sig anonyma genom att dölja sitt ansikte. När tycker du att det okej att dölja sitt ansikte? Skriv ja, kanske eller nej efter varje alternativ. Brandman Deltagare i demonstrationståg Fotbollssupporter Polis Lärare på högstadiet Läkare Journalist Fritidsledare Popstjärna Politiker

Diskutera i grupper Presentera era resultat för varandra. Diskutera likheter och skillnader. Titta på alternativ där alla i gruppen svarat tveksamt eller nej. Skulle det finnas situationer där svaret kunde bli ja? Motivera. Kom överens om ett alternativ där svaret är ja och ett annat där svaret är nej. Hela gruppen ska vara överens. Presentera detta för resten av gruppen och argumentera för er ståndpunkt.

Diskutera i helgrupp Finns det några problem med anonymitet i en demokrati? Vad i demokratin kan fungera bättre om anonymitet tillåts? Skulle lärares bedömningar bli rättvisare om eleverna kunde vara anonyma när de skriver prov och arbeten? Bör vittnen få vara anonyma under rättegångar?

Att våga där men inte här! Om tonen på nätet. Övning Tid: 10 - 20 minuter Att våga där men inte här! Om tonen på nätet.

Syfte med övningen Det finns de som skriver saker på nätet som de aldrig skulle säga till en annan människa öga mot öga. Varför är det lättare att uttrycka negativa saker, till och med hat, på nätet än i verkligheten? Syftet med övningen är att diskutera och reflektera kring nätbeteende.

Diskutera Hur mycket ska man tåla på nätet, var går gränsen och är den gränsen densamma för alla människor? Är det någon skillnad på vad följande personer ska tåla: Privatperson Journalist Politiker Bloggare Kändis

Diskutera Är det någon skillnad på vad som ska få sägas och tålas på nätet i jämförelse med andra sammanhang i livet: på jobbet, i skolan, på träningen, i umgänget med kompisar och så vidare? Har internet skapat ett nytt beteende – näthat – eller är nätet bara en ny arena för ett beteende som alltid har funnits? Om detta beteende alltid funnits, hur tog det sig uttryck innan internet fanns? Kan ett råare klimat när vi kommunicerar med varandra på nätet påverka samhället i stort?

Fördjupning Vi har lättare att ingripa i situationer som kräver civilkurage om någon annan tar första steget. Det gäller såväl online som offline. Tonen på nätet är ofta hårdare än vad vi accepterar i andra sammanhang. Men samma regler kring kränkningar gäller på nätet som överallt annars i samhället. Om du eller någon annan blivit utsatt för brott eller kränkande behandling på nätet finns det hjälp att få. Läs mer på www.statensmedierad.se/nohate