Risk- och sårbarhetsanalyser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Krishanteringssystemets framväxt Samordning, samverkan utmaningar
Kursplaner (årskurs 7-9)
Nationell riskbedömning
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Systematiskt säkerhetsarbete i Åtvidabergs kommun
Beskrivning av området samhällsskydd och beredskap
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Anpassning till ett förändrat klimat
Hot och risker Hur ser då hoten och riskerna ut?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
72 timmar som gör skillnad
Regional krissamverkan i Jönköpings län. Regional krissamverkan i Jönköpings län Fördjupa samverkan mellan myndigheter och samverkande organisationer.
Krisberedskap – före – under - efter
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Storstockholms brandförsvar
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Styrel Ett modernt system för prioritering av elanvändare vid elbrist som införs
Samhällets förmåga att motstå och hantera kriser
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Lokalt exempel RSA & HP med helhetssyn
Vad är SAMÖ 2016? SAMÖ 2016 är en övning för att pröva och beskriva den gemensamma nationella förmågan att hantera en kris i samhället. Övningen ska pröva.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Samarbetsaktörer & projekt Länets alla 12 kommuner Från ord till handling Energibalanser Energi- effektiviserings- strategier Klimat- och energistrategier.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter
Risk- och krishantering, nu en angelägenhet för alla
Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Arbetssätt. Etablera gemensamma former Inriktnings- och samordningsfunktion StödKontakt.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
72 timmar som gör skillnad
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
Samverkansområde XXXXX Möte Datum Namn Källa: MSB Bildbank.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Länsstyrelsens uppdrag om integration Med fokus på mottagande och bosättning av ensamkommande barn och nyanlända. Utmaningar, möjligheter och samverkan!
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Spridningskonferens Projektet Sociala risker Bakgrund Projektet bedrivits under Tvärsektoriellt samarbete, både inom Lst och kommunerna.
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
72 timmar som gör skillnad
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Material för socialtjänsten
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Räddningstjänstens roll i kommunalt säkerhets- och räddningsarbete
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
Lokal ISF Att åstadkomma inriktning och samordning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Lokal ISF Att åstadkomma inriktning och samordning
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Risk- och sårbarhetsanalyser

Varför? Lag, svar på yttre omständigheter och för ett starkare Malmö ÖVERGRIPANDE SYFTE MED RISK- OCH SÅRBARHETSANALYSER Varför? Lag, svar på yttre omständigheter och för ett starkare Malmö Lag Följer upp Lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap Öka beredskap Genom arbetet med RSA kan vi rusta oss mot den sårbarhet som vårt moderna samhälle bidrar till. För ett robustare Malmö Med hjälp av RSA kan vi göra Malmö stad till en mer robust organisation som klarar av att hantera extraordinära händelser. Ökad beredskap: Yttre omständigheter kräver högre beredskap. Det är en kommunal skyldighet för att kunna skydda medborgare och samhällsviktig verksamhet. Att enkelt skapa en förståelse för att det är först när vi blir medvetna om våra svagheter som vi kan sätta in rätt åtgärder för att bygga en förmåga att som stad klara olika typer av påfrestningar.

Det som ska skyddas – på nationell, regional och kommunal nivå ÖVERGRIPANDE SYFTE MED RISK- OCH SÅRBARHETSANALYSER Det som ska skyddas – på nationell, regional och kommunal nivå Människors liv och hälsa Samhällets funktionalitet Demokrati, rättssäkerhet och mänskliga fri- och rättigheter Miljön och ekonomiska värden NATIONELL SUVERÄNITET Riksdag och regering har beslutat att vissa värden i samhället ska skyddas. Dessa värden är människors liv och hälsa, demokrati, rättssäkerhet och mänskliga fri- och rättigheter, miljön och ekonomiska värden och nationell suveränitet.

Risk- och sårbarhetsanalys som verktyg ÖVERGRIPANDE SYFTE MED RISK- OCH SÅRBARHETSANALYSER Risk- och sårbarhetsanalys som verktyg Ska fokusera på risker som kan leda till extraordinära händelser eller kriser Ska skapa medvetenhet om de risker och sårbarheter som finns inom en organisation eller inom ett geografisk område. Ska upprätthålla det som är samhällsviktigt för kommunen trots stor påverkan av en händelse. Ska, genom detta arbete, hjälpa kommuner att uppnå en grundläggande förmåga till civilt försvar. Kan man på något sätt visualisera dessa punkter i stället? /Amanda Ska fokusera på risker som kan leda till extraordinära händelser eller kriser Ska skapa medvetenhet om de risker och sårbarheter som finns inom en organisation eller inom ett geografisk område. Ska upprätthålla det som är samhällsviktigt för kommunen trots stor påverkan av en händelse. Ska, genom detta arbete, hjälpa kommuner att uppnå en grundläggande förmåga till civilt försvar.

ÖVERGRIPANDE SYFTE MED RISK- OCH SÅRBARHETSANALYSER Arbetet med RSA ger Ökad medvetenhet och kunskap hos beslutsfattare och verksamhetsansvariga Underlag för planering och beslut Underlag för information till medborgare och anställda En riskbild för hela samhället

SVERIGE > KOMMUN > ENHET Nationellt till kommunalt – ett kugghjul där alla parter ska jobba mot samma mål Sverige Ett skärpt fokus på krisberedskap och civilt försvar i hela Sverige. Samhällets krisberedskap är ett nationellt intresse och en grundläggande del i totalförsvaret. Krisberedskap ska utformas för att samhället ska kunna hantera olyckor, störningar, kriser och krig. Det civila försvaret bygger på samhällets krisberedskap och samlade motståndskraft – och RSA lägger grunden för det civila försvaret. Sveriges kommuner Lagen som styr arbetet – LEH:
 Lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap.   Kommuner ska analysera vilka extraordinära händelser i fredstid som kan inträffa och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet ska värderas och sammanställas i en risk- och sårbarhetsanalys. En plan ska utformas baserad på RSA som talar om hur de extraordinära händelserna ska hanteras Sveriges kommuner: En plan ska sammanställas baserad på RSA som ska tala om HUR de extraordinära händelserna ska hanteras i kommunen

Malmö stad – Förvaltningars, bolags och förbunds ansvar SVERIGE > KOMMUN > ENHET Malmö stad – Förvaltningars, bolags och förbunds ansvar Driva arbetet Rapportera RSA-resultat Förstår konsekvenser Ledning eller chef har kontinuerligt ansvar Driva arbetet i sina förvaltningar Rapportera sina RSA-resultat Förstår konsekvenser om verksamheten störs samt viktiga beroenden som finns till andra aktörer Ledning/chef ska kunna ha ett kontinuerligt ansvar gentemot medborgaren – behöver bra beslutsunderlag Kan man på något sätt visualisera dessa punkter?/Amanda

ETOS ansvar Ta fram pedagogiska metoder och verktyg – ny metod för RSA SVERIGE > KOMMUN > ENHET ETOS ansvar Ta fram pedagogiska metoder och verktyg – ny metod för RSA Driva RSA-processen i staden med hjälp av tydlig struktur genom en årskalender med satta aktiviteter och tider för inlämning Aggregera data, analysera, sammanställa stadens RSA Stödja, utbilda stadens beredskapssamordnare utifrån identifierade behov. Utveckla planer, analyser Ta fram pedagogiska metoder och verktyg – ny metod för RSA Driva RSA-processen i staden med hjälp av tydlig struktur genom ett årskalender med satta aktiviteter Aggregera data, sammanställa stadens RSA Stödja, utbilda stadens beredskapssamordnare utifrån identifierade behov. Utveckla planer, analyser