Har konsumenterna något val? Emelie Hansson, Naturskyddsföreningen
Naturskyddsföreningen Ideell natur- och miljöorganisation 203 000 medlemmar Sprider kunskap om miljöhot och visar på lösningar. Prioriterade områden: Jordbruk, Hav, Klimat, Skog, Miljögifter Kärleken till naturen Politisk påverkan Konsumentmakt 2018-09-15
Lätt att göra rätt!? Miljömärkningens syfte - 2018-09-15
Kunskap för att kunna ta ställning Filmen startar om du trycker på äpplet när bildspelet rullar. 2018-09-15
Priset viktig signal Samhällskostnader måste inkluderas i priset. Kemikalier från jordbruk och industri är en av de fem vanligaste dödsorsakerna på jorden. En vattentäkt som förorenas med bekämpningsmedel måste oftast tas ur bruk och är oanvändbar under lång tid framöver. Uppsalas vattentäkt värderas till 1,2 miljarder. De sammanlagda miljökostnaderna i Europa på grund av konstgödningsanvändningen är uppskattade till 70–320 miljarder euro per år och överstiger de ekonomiska vinsterna av dessa kväveföreningar i jordbruket. Om miljömärkningen – driva utvecklingen Kunskap – hur ska man kunna ta ställning till en miljöärkning om man inte vet vad alternativet är. Eko-kampanjen ett gott exempel Pris – miljökostnader måste betala sitt eget pris Tillgänglighet Normer – hur arbetar man för att skapa acceptans för att avstå konsumtion? 2018-09-15
Tillgänglighet 30 procent fler väljer en vegetarisk rätt om den står överst på menyn och beskriven i smak istället för ”veckans vegetariska” 2018-09-15
Normer Gemensamt ägande? Icke konsumtion? Värderingar i samhället är svåra att bryta. 2018-09-15