Motsättningar mellan prognosstyrd och målstyrd planering av infrastruktur
Bakgrund FUD-uppdrag om motsättningar mellan prognosstyrd respektive målstyrd planering. Finansierat av Trafikverket Genomfört av Trivector Traffic och IVL Svenska miljöinstitutet under 2016-2017
Innehållet i denna presentation Förslag som inkommit under projektet från intervjuade tjänstemän på Trafikverket och kommuner och rekommendationer Huvudsakligen kap 4-5 i rapporten https://www.ivl.se/sidor/publikationer/publikation.html?id=5415
Prognoser Gör flera prognoser eller scenarier istället för en basprognos Använd prognosverktygen för att hitta rätt åtgärder för att nå målnivån. Kommuner tycks behöva bättre verktyg för att bedöma åtgärder som kan minska efterfrågan på vägtransporter
Metoder och mål Samsyn underlättas av tidiga samråd och gemensamma avsiktsförklaringar Trafikverket kan ta rollen att skapa samsyn kring kommuners mål och planer, göra prognoser och känslighetsanalyser Åtgärdsvalsstudier kan ges sådan större betydelse. Behöver i så fall bli mer formella och förpliktigande
Metoder och mål, forts Sätt nationella mål om trafiksystemet, t.ex. mål för andelar biltrafik eller mängden biltrafik i landet Kan det införas stadstrafikmål? Eller kan länstrafikplaner ges en sådan roll?
Steg 1- och 2-åtgärder Ge Trafikverket möjlighet att ta större ansvar för steg 1- och 2-åtgärder. Kan ex. göras genom att förtydliga förordningen om länsplaner för regional transportinfrastruktur Ta fram handböcker och stöd
Cykelinvesteringar Gör det möjligt för Trafikverket att bygga cykelbana intill statlig väg utan krav på detaljplan Gör det möjligt för kommuner att bygga cykelbana intill statlig väg (idag länsplaneupprättaren).
Kollektivtrafik Inför ett nationellt driftstöd för kollektivtrafik i tätorter Kan Trafikverket tillåtas medfinansiera bussfiler på kommunala vägar? Exempelvis om det minskar behoven av att investera i intilliggande statlig infrastruktur.
Övrigt Ta fram vägledning för hur genomfartsleder kan byggas om till stadsgator. Trafikverket behöver bli bättre på att motivera riksintressen och hur de kan påverkas påtagligt.
Sammanfattningsvis Inte bara olika mål och uppdrag – även olika synsätt Prognosernas roll i planeringen behöver förändras Metodik för målstyrd planering behöver utvecklas Steg 1- och 2-åtgärder, åtgärdsvalsstudier, scenarier, målbilder… Har någon ansvar för trafikalstringen? …och att styra den utvecklingen?