Bakgrund FUD-uppdrag om motsättningar mellan prognosstyrd respektive målstyrd planering. Finansierat av Trafikverket Genomfört av Trivector Traffic och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Nordisk slutkundsmarknad
HMK HMK-Bilddata, stöd i flygfotoupphandling
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
Riskhanteringsplaner - tidplan, struktur och innehåll
Case Aneby Vilka är vi?.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
E SÄRSKILT PROJEKT FÖR E20  VARFÖR  MÅLSÄTTNING  STRATEGI  FINANSIERINGSMODELL.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Välkommen till ESF:s seminarium
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
MKB-processen i infrastrukturprojekt
ÖP resan ett projekt om miljömål och översiktsplanering
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Delfinansiering vid begränsat ansvar Staten kan gå in med finansiering när: Verksamhetsutövaren eller fastighetsägaren enligt skälighetsbedömning (10 kap)
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Infrastrukturplanering
IT-uppdragen (1) -Gemensamt Cosmic -Byte av programledarskap -Likartat arbetssätt grundförutsättning för lika konfiguration av Cosmic = verksamhetsprojekt.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Lokala miljömål och nationellt stöd Kerstin Blom Bokliden, Sveriges Kommuner och Landsting Nobelmötet 2013.
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
Samarbetsaktörer & projekt Länets alla 12 kommuner Från ord till handling Energibalanser Energi- effektiviserings- strategier Klimat- och energistrategier.
Genomförande länsplanen Större objekt Hastighetsanpassningsåtg Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar.
Sydsvensk regionbildning ideell förening -hälso- och sjukvård -kultur -kollektivtrafik -infrastrukturplanering -demokrati och internationalisering -hållbar.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Från Undersökning till åtgärder - Förändras länsstyrelsens roll? Tobias Berglin.
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
Avdelning för strategisk samhällsplanering Kommunledningskontoret.
Yrkestitlar Sammanställning av enkät om yrkestitlar inom funktionshinderområdet, genomförd i december 2014-januari
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Dagordning 27/ Inledning 2.Orientering om Regionsamverkan Sydsverige 3.Trafikverkets arbete inför planeringsperioden Diskussion om.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Miljömålstyrd tillsyn på kommunal nivå En intervjustudie om några kommuners erfarenheter Martina Norberg Miljövetarprogrammet, Linköpings universitet.
Medfinansierings påverkan på planeringssystemet Mattias Lundberg, Roger Pyddoke, Anders Wärmark CTS 28 mars 2011.
Regional handlingsplan FÄRJETRAFIKEN Folkpartiet vill Linjetrafikens tidtabeller och överfartstider skall hålla minst dagens nivåer. Långsiktigt.
Måste det ta så lång tid med stadsutvecklingsfrågor och att starta ny bebyggelse? Vad kan andra kommuner lära av Kiruna? Medverkande: Göran Cars och Börje.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Hållbar konsumtion Förstudie gällande regionala och lokala aktörers möjligheter att arbeta med konsumtionsfrågan ur ett hållbarhetsperspektiv Samarbete.
Infrastruktur Marks kommun
Länsstyrelsens uppdrag och ansvar
Lokala miljömål och nationellt stöd
ÖP resan ett projekt om miljömål och översiktsplanering
På gång hos Vattenmyndigheterna
Gävleborgs kommuner och Älvkarleby kommun i samverkan
Presentation av förslag
Åtgärdswebb för miljömålen
Gränsöverskridande infrastrukturplanering - äntligen verkstad?
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Politik för gestaltad livsmiljö prop 2017/18:110
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Utvärdering av samordningsförbundens verksamhet, del 1 och del 2.
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Presentationens avskrift:

Motsättningar mellan prognosstyrd och målstyrd planering av infrastruktur

Bakgrund FUD-uppdrag om motsättningar mellan prognosstyrd respektive målstyrd planering. Finansierat av Trafikverket Genomfört av Trivector Traffic och IVL Svenska miljöinstitutet under 2016-2017

Innehållet i denna presentation Förslag som inkommit under projektet från intervjuade tjänstemän på Trafikverket och kommuner och rekommendationer Huvudsakligen kap 4-5 i rapporten https://www.ivl.se/sidor/publikationer/publikation.html?id=5415

Prognoser Gör flera prognoser eller scenarier istället för en basprognos Använd prognosverktygen för att hitta rätt åtgärder för att nå målnivån. Kommuner tycks behöva bättre verktyg för att bedöma åtgärder som kan minska efterfrågan på vägtransporter

Metoder och mål Samsyn underlättas av tidiga samråd och gemensamma avsiktsförklaringar Trafikverket kan ta rollen att skapa samsyn kring kommuners mål och planer, göra prognoser och känslighetsanalyser Åtgärdsvalsstudier kan ges sådan större betydelse. Behöver i så fall bli mer formella och förpliktigande

Metoder och mål, forts Sätt nationella mål om trafiksystemet, t.ex. mål för andelar biltrafik eller mängden biltrafik i landet Kan det införas stadstrafikmål? Eller kan länstrafikplaner ges en sådan roll?

Steg 1- och 2-åtgärder Ge Trafikverket möjlighet att ta större ansvar för steg 1- och 2-åtgärder. Kan ex. göras genom att förtydliga förordningen om länsplaner för regional transportinfrastruktur Ta fram handböcker och stöd

Cykelinvesteringar Gör det möjligt för Trafikverket att bygga cykelbana intill statlig väg utan krav på detaljplan Gör det möjligt för kommuner att bygga cykelbana intill statlig väg (idag länsplaneupprättaren).

Kollektivtrafik Inför ett nationellt driftstöd för kollektivtrafik i tätorter Kan Trafikverket tillåtas medfinansiera bussfiler på kommunala vägar? Exempelvis om det minskar behoven av att investera i intilliggande statlig infrastruktur.

Övrigt Ta fram vägledning för hur genomfartsleder kan byggas om till stadsgator. Trafikverket behöver bli bättre på att motivera riksintressen och hur de kan påverkas påtagligt.

Sammanfattningsvis Inte bara olika mål och uppdrag – även olika synsätt Prognosernas roll i planeringen behöver förändras Metodik för målstyrd planering behöver utvecklas Steg 1- och 2-åtgärder, åtgärdsvalsstudier, scenarier, målbilder… Har någon ansvar för trafikalstringen? …och att styra den utvecklingen?