Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Barn och ungdomars utveckling
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
XX kommun Kommunikationsplan.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Gymnasiearbete 100 p.
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Iris Rosengren Larsson
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Nätverk för lärare på fritidshem
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Friluftsliv.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
9...
Kurs mindfulness Studenthälsan
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Regiongemensam elevenkät 2018
Individuellt lärande tillsammans
Lärares planeringsarbete!
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Övergripande struktur för
Kurs mindfulness Studenthälsan
Gymnasiearbete 100 p.
Djuren möter ungdomskulturen
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Presentationens avskrift:

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande Lerum

Dagordning 13 februari Röselid 08.30 - 08.45 El i Lerums kommun - bakgrund och nuläge. 08.45-09.45 Varför EL? Teoretisk bakgrund 09.45- 10.45 Övning Elbarometern - Hur EL är du? 10.45 Fikapaus 11.10 -11.20 Film 11.20 Caseövning ”Vad kan bli bättre med EL? 12.00 Avrundning och sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång. 12.30 Avslut - Lunch!

Bakgrund Sektor lärandes verksamhetsidé betonar att all förskole- och skolverksamhet ska arbeta med entreprenöriellt lärande. I Lerums kommuns skolor har vi sedan 2008 arbetat för att implementera entreprenöriellt lärande (EL) i verksamheten i syfte att utveckla elevernas entreprenöriella förmågor/kompetenser. Under hösten 2013 genomfördes en omfattande enkätundersökning för att se hur EL implementerats i verksamheten. Undersökningen visar på stor skillnad av hur EL är implementerat i kommunens olika arbetslag. En spridning från dem som har kommit långt i arbetet med elevernas entreprenöriella kompetenser och de som inte har kommit så långt. Parallellt med andra idag pågående utbildningsinsatser för att minska spridningen enligt ovan behöver Sektor lärande arbeta fram och erbjuda ett återkommande utbildningspaket. Utbildningen ska erbjudas nyanställda pedagoger och de pedagoger som behöver utveckla sin förståelse och höja sin kompetens gällande entreprenöriellt lärande efter beslut av rektor/förskolechef.

Syftet med utbildningen Att höja pedagogens förståelse för, kompetens kring och förmåga att arbeta utifrån ett entreprenöriellt lärande. Utbildningen skall ge pedagogerna en bild/förståelse av Varför EL? Vad EL är? och EL i praktiken (hur)

Utbildningsinsatsen vill vara: Engagerande och utmanande för kursdeltagarna Involverande För kursdeltagarna och till nytta På enheterna, för elevernas kunskapsutveckling Utmanar.

Varför EL? Vad säger LGR11? Begrepp och definitioner Utgångspunkt i LGR11 och koppling till sammanställd forskning i Skapa och våga, Skolverket 2015 Vad säger LGR11? Begrepp och definitioner Koppling LGR och EL utvecklingsarbete! Källa för bilderna 7-16 är om inget annat anges ”Skapa och våga”, Forskning för skolan, Skolverket 2015

Vad säger LGR? I LGR hittar vi ämnesplaner och kunskapskrav som styr vår verksamhet. Konkret och relativt enkelt att “checka av” Men i LGR finner vi också andra uppdrag. Svårare att kontrollera.

Saxat ur LGR11 - kap 1 “ Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörsskap.” (sid 9) “Skolans uppgift är att låta varja enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet” (sid 7) “ Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet. Den ska utveckla deras förmåga att ta personligt ansvar. Genom att delta i planering och utvärdering av den dagliga undervisningen och få välja kurser, ämnen, teman och aktiviteter, kan eleverna utveckla sin förmåga att utöva inflytande och ta ansvar” (sid 8) “ En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig. (sid 10)

Saxat ur LGR11 - kap 2 Läraren skall: stärka elevernas vilja att lära och elevens tillit till den egna förmågan ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel organisera och genomföra arbetet så att eleven utvecklas efter sina förutsättningar och samtidigt stimuleras att använda och utveckla hela sin förmåga upplever att kunskap är meningsfull och att den egna kunskapsutvecklingen går framåt (sid 14)

Saxat ur LGR11 - kap 2 Läraren skall: -utgå från att eleverna kan och vill ta ett personligt ansvar för sin inlärning och för sitt arbete i skolan. svara för att alla elever får ett reellt inflytande på arbetssätt, arbetsformer och undervisningens innehåll samt se till att detta inflytande ökar med stigande ålder och mognad tillsammans med eleverna planera och utvärdera undervisningen och förbereda eleverna för delaktighet och medansvar och för de rättigheter och skyldigheter som präglar ett demokratiskt samhälle (sid 15)

EL - definitioner Entreprenörsskap är något MER än att driva företag. Från Skolverkets forskningssammanställning Skapa och Våga 2015 Entreprenörsskap är något MER än att driva företag. Entreprenörsskap är något ANNAT än en ekonomisk term. “En individs förmåga att gå från idé till handling” (skapa och våga, Skolverket 2015 - Europeiska kommissionens definition) kreativitet, innovation, risktagande, förmåga att planera, genomföra, göra konsekvensanalys “Entreprenörsskap är en dynamisk och social process, där individer, enskilt eller i samarbete, identifierar möjligheter och gör något med dem för att omforma idéer till praktiska och målinriktade aktiviteter i sociala, kulturella och ekonomiska sammanhang.” (Nutek/Tillväxtverkets definition)

Och kopplingen LGR och EL? Genom EL lyckas vi med vårt uppdrag. Genom EL skapar vi undervisning som “organiseras i långa sammanhängande processer och bygger på problembaserat eller problemorienterat lärande, inre avsikter, ansvar för eget lärande och livsvärdskunskap” (Skapa och Våga sid 36) Genom en sådan undervisning skapar vi förutsättningar för våra elever att utveckla de förmågor som omnämns i LGR.

Olika men ändå lika…..ett exempel.. Källa; Elisabeth Ronnevig, Högskolan i Hedmark, utbildning Kritisk vän, Lerum oktober 2014

Så, för att möta detta behöver vi... ...kanske se över vår pedagogik? ...kanske fråga oss om den undervisning vi bedriver, på bästa sätt, hjälper våra elever att utveckla de förmågor som skolverket säger att de ska utveckla? ...skapa utrymme i undervisningen för elevers entreprenöriella kompetenser. ....kanske göra vissa förändringar? Denna utbildning är ett stöd i ett sådant förändringsarbete.

Samtala bordsvis om resultaten på denna undersökning... www.create.kahoot.it

Avslutningsvis entreprenörskap i skolan Entreprenörsskap i skolan handlar om att utveckla entreprenöriella förmågor. Entreprenörsskap i skolan har blivit stort eftersom det väl svarar mot de krav på skolor, undervisning och utbildning som ställs i LGR11 Koppling till progressiv pedagogik (Dewey, Vygotskij, Piaget mfl.)

HUR EL ÄR DU?

Kan man undervisa entreprenöriellt utan att vara entreprenöriell själv?

Om värdeskapande och skaparglädjens doktrin https://www.youtube.com/watch?v=SRzClzHah3w&noredirect=1

Vad kan bli bättre med EL?

Varför gör vi inget på riktigt? Du arbetar på en skola i ett arbetslag med gedigen läsårsplanering. Du har själv en klar planering, vet vad du och dina elever ska göra varje lektion. Du är välplanerad.   På en genomgång du har räcker en elev plötsligt upp handen. Du har sett att eleven verkar omotiverad och lite trött. Eleven säger: Varför läser vi bara om saker! Varför gör vi inget på riktigt? Vad är ditt EL-svar till eleven? Hur påverkar det din undervisning?

Vad har vi för nytta av detta? Lektionerna fortsätter, och löven från träden smyckar marken gul och röd. Dina lektioner fortsätter, kanske något förändrat. En dag frågar en annan elev;   Vad har vi för nytta av detta? Vad är ditt EL-svar till eleven? Hur påverkar det din undervisning?

Kan vi inte göra på något annat sätt? Lektionerna fortsätter, kanske något förändrade medan snöflingor kryddar markens mörker. Plötsligt utbrister en elev  Måste vi verkligen ha matte nästa lektion? Kan vi inte göra på något annat sätt? Vad är ditt EL-svar till eleven? Hur påverkar det din undervisning?

Plötsligt säger en elev. Lektionerna fortsätter, kanske något förändrade, medan en blomma kikar fram. Ni skall starta upp ett nytt tema. Plötsligt säger en elev. Varför är det bara ni som bestämmer vad vi ska göra? Kan ni inte fråga oss nån gång? Vad är ditt EL-svar till eleven? Hur påverkar det din undervisning?

En motivation som genomsyrar hela tillvaron, precis som en eldsjäl.” ”Entreprenöriellt lärande handlar inte primärt om att öka elevernas motivation för ett enskilt ämne, utan snarare om att stimulera elevens grundläggande inre motivation. En motivation som genomsyrar hela tillvaron, precis som en eldsjäl.” citat ur Westlund, ”Så tänds eldsjälar” sid 35

Källa: Westlund ”Så tänds Eldsjälar”

Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång Läsuppgift. Läs kapitel 1 och 7 i Entreprenöriellt lärande- i praktik och teori. Reflektionsfrågor & Loggbok. Se nästa bild Förändra skolan! - läraren, eleven och Sokrates se filmlänk här nedan https://www.youtube.com/watch?v=6_k7r6vhn 7E "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” – påbörja gärna reflektion inför tillfälle 2. Handout- valfri läsning Entreprenöriell pedagogik / Åsa Falk

Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 2. Hur motiverar du dig själv? Vad tror du eleverna motiveras av? I vilken grad tror du att du som pedagog kan påverka elevernas inre motivation? Hur väl tycker du att arbetet på din skola stimulerar eleverna till att utveckla de kompetenserna som är nödvändiga i framtidens samhälle? Källa: Westlund ”Så tänds Eldsjälar”, kapitel 1

Fråga att jobba med i arbetslagen inför tillfälle 2. Vilka varför har vi till våra hur? Varför gör vi det vi gör? Hur förklarar vi vårt görande?