Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Barn och ungdomars utveckling
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Gymnasiearbete 100 p.
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Iris Rosengren Larsson
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Nätverk för lärare på fritidshem
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Friluftsliv.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Kurs mindfulness Studenthälsan
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Individuellt lärande tillsammans
”Miss lyckad” ”I slutet av 8:an fick vi prata med en SYV, jag minns att hon frågade mig ”Vad vill du bli?” som att hela mitt liv hängde på just denna frågan.
Lärares planeringsarbete!
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Hållbar utveckling måste vara
Gymnasiearbete 100 p.
Djuren möter ungdomskulturen
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Presentationens avskrift:

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande Lerum

Vilken kul grej du valde!

Dagordning 18 augusti Knappekulla 08.30 - 09.30 Teoretisk bakgrund och nuläge 09.30- 10.45 Övning Elbarometern - Hur EL är du? 10.45- 11.10 Fikapaus 11.10-11.30 Film 11.30-12.10 Caseövning ”Vad kan bli bättre med EL? 12.10-12.30 Avrundning och sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång. 12.30 Avslut - Lunch!

Bakgrund all förskole- och skolverksamhet ska arbeta med entreprenöriellt lärande. Gemensam satsning i kommunen 2008 2013 - utvärdera verksamheterna Vi behöver göra något...

Syftet med utbildningen Att höja pedagogens förståelse för, kompetens kring och förmåga att arbeta utifrån ett entreprenöriellt lärande. Utbildningen skall ge pedagogerna en bild/förståelse av Varför EL? Vad EL är? och EL i praktiken (hur)

Utbildningsinsatsen vill vara: Engagerande och utmanande för kursdeltagarna Involverande För kursdeltagarna och till nytta På enheterna, för elevernas kunskapsutveckling Utmanar.

Vad säger LGR? I LGR hittar vi ämnesplaner och kunskapskrav som styr vår verksamhet. Konkret och relativt enkelt att “checka av” Men i LGR finner vi också andra uppdrag. Svårare att kontrollera.

Saxat ur LGR11 - kap 1 “ Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörsskap.” (sid 9) “Skolans uppgift är att låta varja enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet” (sid 7) “ Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet. Den ska utveckla deras förmåga att ta personligt ansvar. Genom att delta i planering och utvärdering av den dagliga undervisningen och få välja kurser, ämnen, teman och aktiviteter, kan eleverna utveckla sin förmåga att utöva inflytande och ta ansvar” (sid 8) “ En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig. (sid 10)

Saxat ur LGR11 - kap 2 Läraren skall: stärka elevernas vilja att lära och elevens tillit till den egna förmågan ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel organisera och genomföra arbetet så att eleven utvecklas efter sina förutsättningar och samtidigt stimuleras att använda och utveckla hela sin förmåga upplever att kunskap är meningsfull och att den egna kunskapsutvecklingen går framåt (sid 14)

EL - definitioner Från Skolverkets forskningssammanställning Skapa och Våga 2015 Begreppet entreprenöriellt lärande ställer ibland till problem… Entreprenörsskap är något MER än att driva företag. Entreprenörsskap är något ANNAT än en ekonomisk term. “En individs förmåga att gå från idé till handling” (skapa och våga, Skolverket 2015 - Europeiska kommissionens definition) kreativitet, innovation, risktagande, förmåga att planera, genomföra, göra konsekvensanalys

Och kopplingen LGR och EL? Genom EL lyckas vi med vårt uppdrag. Genom EL skapar vi undervisning som “organiseras i långa sammanhängande processer och bygger på problembaserat eller problemorienterat lärande, inre avsikter, ansvar för eget lärande och livsvärdskunskap” (Skapa och Våga sid 36) Genom en sådan undervisning skapar vi förutsättningar för våra elever att utveckla de förmågor som omnämns i LGR.

Så, för att möta detta behöver vi... ...kanske se över vår pedagogik? ...kanske fråga oss om den undervisning vi bedriver, på bästa sätt, hjälper våra elever att utveckla de förmågor som skolverket säger att de ska utveckla? ...skapa utrymme i undervisningen för elevers entreprenöriella kompetenser. ....kanske göra vissa förändringar? Denna utbildning är ett stöd i ett sådant förändringsarbete.

Samtala bordsvis om resultaten på denna undersökning... www.create.kahoot.it

https://www.youtube.com/watch?v=AIoXO9cHrPc Sagar ser att: Det är viktigt med stöd från ledningen Det är viktigare med stöd från kollegor. “I en miljö där man som pedagog upplever stöd från rektor men inte från sina kollegor är det svårare att få till det entreprenöriella lärandet än i en miljö där man har stöd i kollegiet men inte från rektor…” https://www.youtube.com/watch?v=AIoXO9cHrPc

Avslutningsvis entreprenörskap i skolan Entreprenörsskap i skolan handlar om att utveckla entreprenöriella förmågor. Entreprenörsskap i skolan har blivit stort eftersom det väl svarar mot de krav på skolor, undervisning och utbildning som ställs i LGR11 Koppling till progressiv pedagogik (Dewey, Vygotskij, Piaget mfl.)

HUR EL ÄR DU? se övning

Kan man undervisa entreprenöriellt utan att vara entreprenöriell själv?

Om värdeskapande och skaparglädjens doktrin https://www.youtube.com/watch?v=SRzClzHah3w&noredirect=1

EL- vad innebär det för dig och din undervisning??? spela upp ljud och sen Case uppgift

Varför gör vi inget på riktigt? Du arbetar på en skola i ett arbetslag med gedigen läsårsplanering. Du har själv en klar planering, vet vad du och dina elever ska göra varje lektion. Du är välplanerad.   På en genomgång du har räcker en elev plötsligt upp handen. Du har sett att eleven verkar omotiverad och lite trött. Eleven säger: Varför läser vi bara om saker! Varför gör vi inget på riktigt? Hur påverkar detta dig och din undervisning?

Vad har vi för nytta av detta? Lektionerna fortsätter, och löven från träden smyckar marken gul och röd. Dina lektioner fortsätter, kanske något förändrat. En dag frågar en annan elev;   Vad har vi för nytta av detta? Hur påverkar detta dig och din undervisning?

Kan vi inte göra på något annat sätt? Lektionerna fortsätter, kanske något förändrade medan snöflingor kryddar markens mörker. Plötsligt utbrister en elev  Måste vi verkligen ha matte nästa lektion? Kan vi inte göra på något annat sätt? Hur påverkar detta dig och din undervisning?

Plötsligt säger en elev. Lektionerna fortsätter, kanske något förändrade, medan en blomma kikar fram. Ni skall starta upp ett nytt tema. Plötsligt säger en elev. Varför är det bara ni som bestämmer vad vi ska göra? Kan ni inte fråga oss nån gång? Hur påverkar detta dig och din undervisning?

En motivation som genomsyrar hela tillvaron, precis som en eldsjäl.” ”Entreprenöriellt lärande handlar inte primärt om att öka elevernas motivation för ett enskilt ämne, utan snarare om att stimulera elevens grundläggande inre motivation. En motivation som genomsyrar hela tillvaron, precis som en eldsjäl.” https://www.svtplay.se/video/2600972/pippi-langstrump/pippi-langstrump-sasong-1-avsnitt-7?start=auto Avsnitt 7 tidklipp 10:30 till 16:15 citat ur Westlund, ”Så tänds eldsjälar” sid 35

Källa: Westlund ”Så tänds Eldsjälar”

En grej Om du låtit dina elever välja en grej varför?

Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång Läsuppgift. Läs kapitel 1 och 7 i Entreprenöriellt lärande- i praktik och teori. Reflektionsfrågor & Loggbok. Se nästa bild Förändra skolan! - läraren, eleven och Sokrates se filmlänk här nedan https://www.youtube.com/watch?v=6_k7r6vhn7E "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” – påbörja gärna reflektion inför tillfälle 2. Handout- valfri läsning Entreprenöriell pedagogik / Åsa Falk

Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 2. Hur motiverar du dig själv? Vad tror du eleverna motiveras av? I vilken grad tror du att du som pedagog kan påverka elevernas inre motivation? Hur väl tycker du att arbetet på din skola stimulerar eleverna till att utveckla de kompetenserna som är nödvändiga i framtidens samhälle?

Fråga att jobba med i arbetslagen inför tillfälle 2. Vilka varför har vi till våra hur? Varför gör vi det vi gör? Hur förklarar vi vårt görande?