Mänskliga rättigheter för vem och för vad?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Advertisements

Svenska FN-förbundet FN - globalt samarbete för hållbar utveckling Oktober 2009.
Enskilda människors religiositet Varför blir man som man blir? Miljö, DNA, eller enskilda händelser? Varför blev just du såsom du är? Varför gjorde just.
Mottagande av asylsökande April Flyktingsituationen idag.
Mänskliga rättigheter för vem och för vad? Ht 2014 Susanne Fransson
Konventionens innehåll och struktur. Konventionens innehåll Inledning (preamble) 54 artiklar 4 grundprinciper (art 2, 3, 6, 12) 3 implementeringsartiklar.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
Mänskliga rättigheter för vem och för vad? ht 2016 Susanne Fransson
Rätt till arbete, en mänsklig rättighet?. Berättelsen om vår tid?
Ht 2014  Hej Susanne,   Jag fick en fråga från studenterna som jag inte vet svar på. Vi har diskuterat inom lärarlaget men.
Etik - Att göra det rätta.
Varför flyr människor? Krig, våld, fattigdom och politiskt förtryck. FN:s Genèvekonvention – Ett åtagande om att ta hand om och skydda människor som flyr.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Mänskliga rättigheter och FN
Barns rättigheter Föreläsning SQ 5173 vt 2017 Susanne Fransson
Barnets bästa i främsta rummet
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
Introduktionskurs om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
Hållbar utveckling är ett begrepp som man ofta stöter på i media.
Mänskliga rättigheter för vem och för vad?
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Realistiskt teori.
National Assessment Sweden: Age < 20
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER en handbok för idrotten
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Faktaresistens Från ett filosofiskt och ett psykologiskt perspektiv
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Naturvårdsverket på RUS Nobelmöte
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Sjukvårdsförsäkring – varför och för vem?
Den etiska plattformen: besvarade och obesvarade frågor
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Den sociologiska blicken
Ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet
Cristina Mattsson Lundberg Gd-staben
Rättigheter och skyldigheter
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Ekosystemräkenskaper via markanvändning av mark med höga naturvärden
Du kommer att träffa människor under din livstid
Rätten till asyl enligt folkrätten och i sverige
Övning Tid: 40 minuter Lagen och rättvisan.
Finska Missionssällskapets strategi
Konventionens juridiska status i Sverige
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Personcentrerad vård - en etisk utmaning
Hur påverkar tobak oss i skolan och människor i världen?
Bodens ungdomsmottagning
Bästa fack till lägsta avgift
Funktionsrätt Sörmland
Rättigheter = s. 20.
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Arvid nordquists uppförandekod
Antagande Realism Viktiga aktörer Stater, stormakter sätter agendan
Hållbar utveckling måste vara
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Arbetstagares integritetsskydd
Barnkonventionen och barnrättslagen
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Perspektiv på Agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen
Funktionshinderspolitik i Göteborgsregionen 7 mars 2019 Linnéa Björk och Erik Lindqvist Länsstyrelsen Västra Götalands län.
Presentationens avskrift:

Mänskliga rättigheter för vem och för vad? ht 2017 Susanne Fransson www.diskrimineringslag en.se

Introduktion, bakgrund, utveckling Det historiska perspektivet: Vem var Olympe de Gouge? Det rättsliga perspektivet Det samhällsvetenskapliga/rättssociologiska perspektivet Habermas. Se min bok och den grön-svarta boken. Kopierat material. Det historiska perspektivet utveckling linjärt i tiden. Olympe de Gouge se Schömer och Hydén. Det historiska: 1776 oavhängighetsförklaringen, 1789 ”frihet och jämlikhet” men Olympe de Gouges! Naturrättsligt, nationalstatligt till mellanstatligt, universella 1948 FN och folkrättslig selektiva rättigheters expansion. Jim Ife ett västerländskt ”upplysningsprojekt”. Det rättsliga: rättssystematiskt en del av folkrätten. Internationella konventioner, protokoll binder stater. Förklaringar och deklarationer är politiska förpliktelser. S. 29 Hydén. Avgränsar vem som har en rättighet och vem som kan ställas till ansvar. Folkrättsligt stater. Var och en – individer men också företag och organisationer. 3. Samhällsvetenskapligt/rättssociologiskt s. 39 bakgrund, användning och konsekvenser i människors livsvärld. Handling, åtgärd, verktyg. Juridiken säger inget om mänskliga rättigheter som medel för politisk och social mobilisering.

Blåa, röda och gröna rättigheter Statens skyldighet och individens rättigheter och friheter Ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter Hållbar utveckling, miljörättigheterna Vad består den av? Det rättsliga perspektivet. S. 34 Hydén. Hållbar utveckling s. 42-43 också för framtida generationer. 1. 1966 de medborgerliga (civila) och politiska rättigheterna. 2. 1966 de ekonomiska, sociala och kulturella rättigheterna.

Mänskliga – vem omfattas? I hög grad fokus på rättighetsperspektivet och inte på det mänskliga. Ta upp frågan om nationella medborgarskapet och universella mänskliga rättigheter här. Människovärdet har inget medborgarskap (Habermas grunden för MR:s odelbarhet). Hårdvaluta för utsatta människor i samhället. Centralt i konflikten mellan system och livsvärld. Ersätter den klassiska konflikten mellan arbete och kapital. Asylsökande ex. från Afghanistan som protesterar på Medborgarplatsen och Järntorget. Mänskliga – vem omfattas?

Rättigheter och friheter Negativa och positiva Absoluta och progressiva Individuella och kollektiva Kollisioner och begränsningar: min rättighet och din frihet Filosofiskt perspektiv. Vem har rättigheterna? Vem kan ställas till ansvar? Uppsalaskolan: Det finns inga mänskliga rättigheter. Se boken Teorier om rättigheter. Positivistiskt. De finns för att en grupp, män, vid en viss tidpunkt 1948 bestämde så. De finns får att de är nedskrivna. Jim Ife utgår från det mänskliga. Vad är en rättighet? Utkrävbara rättigheter. Ett rättighetsbaserat synsätt. Skillnad mellan att ha en rättighet och välgörenhet eller medlidande.

Neutralitetspolicy Arbetsgivarens näringsfrihet Arbetssökandes och anställdas religionsfrihet Rätten till arbete Kön och etnisk tillhörighet Skriv upp målens nummer på tavlan! C-157/15 och 188/15. Se min artikel till AoA.

Sverige och folkrätten Monism Dualism: fördragskonform tolkning, transformation och inkorporering Ett exempel: Åke Green målet Europakonvention inkorporerad 1995 Barnkonventionen inkorporeras 2020 Se min bok s. 17-19. Se Maria Grahn fördelar och nackdelar. Åke Green-målet ”fördragskonform tolkning av HD. Förslaget var 2018. De rättsvårdande myndigheterna ska ges tid att……

Regeringsformen och diskrimineringslagen 1 kap. 2 § Likabehandling och icke-diskriminering 1 kap. 9 § Sakligt och opartiskt 2008 års diskrimineringslag – förbud, sanktioner och aktiva åtgärder Likabehandling centralt! Myndigheter. Myndighetsutövning. Begränsningar av de mänskliga rättigheterna kan ske. Lag krävs. Nödvändigt och lämpligt i ett demokratiskt samhälle. T.ex. gränskontroller. Läs upp 1 kap. 2 § blå, röda och gröna. De kulturella rättigheterna är de som är sämst utvecklade i svensk lag. De ekonomiska är starkast se SoL och socialförsäkringsbalken.

För och till vad? Mänskliga rättigheter som en vision och som en nödvändig och realistisk utopi Mänskliga rättigheter på samhällsnivå och globalt? Mänskliga rättigheter i arbetet med människor Socialarbetare ”human rights workers” Ett rättighetsbaserat perspektiv i arbetet med människor 1. Se Habermas och Ife. 5. Se Rättighetskommittén pengar finns att söka. Mixgården besöket. Skydd? Individ-kollektiv? 2. Hur hävdas de mänskliga rättigheterna gentemot den som inte respekterar dem? Se GP kulturdelen 26/8. 3. utgå från människors rättigheter istället för deras behov. Utgå både från rättsreglerna, deduktivt” och verkligeten ”induktivt”. 4. och 5. Lämna upplysning, positivism, paternalism, evidensbaserat tänkande, sluta söka bestpractise (det finns både dåliga och bra exempel som man kan lära sig något av) och sätt det mänskliga och rättigheterna i fokus.

Lästips och annat Teorier om rättigheter. En antologi om mänskliga rättigheter. Sammanställd av Peter Bauhn. Mänskliga rättigheter i svensk belysning. (red.) Annika Staaf & Lars Zanderin. Human Rights and Social Work. Towards rights-based practise. Jim Ife. SOU 2016:19 Barnkonventionen blir svensk lag Västragötalandsregionens rättighetskommitté. EU-domstolens domar C-157/15 och C-188/15.