Väster(norrlands)modellen att öka barns delaktighet i den sociala barnavården EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Göteborg Kvinnofrid Norra Bohuslän - Socialtjänstens arbete mot våld i nära relationer.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
Stöd för analys och förbättring
En reviderad läroplan för förskolan
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Cornelia Björk & Lena Kulin Contextio Ethnographic November 2012
Projekt in- och utskrivningsklar patient
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
i kommuner, landsting/regioner
Ramverk för patientmedverkan
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Att tillsammans påverka!
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
”Om vi fick bestämma” Kick-off oktober 2012.
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Barn och ungas rättigheter BRÅ
BARNS BÄSTA -klart att vi alla vill barnens bästa eller?
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Nu kraftsamlar vi för den sociala barn- och ungdomsvården
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
11:11 Meet Malmö – detta är bara början (Bilden på oss alla)
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
”Om vi fick bestämma” - Ett projekt om Barnkonventionen och varför barns och ungdomars delaktighet i musik- och kulturskolan måste stärkas.
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
Barnkonsekvensanalys Om att systematiskt fatta beslut för barnets bästa.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 6 november 2015.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Något att tänka på när man söker pengar
Ramverk för patientmedverkan
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
ATTENTION! Nelli Kalnak, leg logoped, PhD
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Introduktion till processen för balanserad styrning
Park- och naturförvaltningen
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Elin Hultman & Therése Wissö
Organisation Kultur och Fritid 2017
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Barnkonventionen svensk lag – vad innebär det?
Om översynen av stadens råd för funktionshindersfrågor
Presentationens avskrift:

Väster(norrlands)modellen att öka barns delaktighet i den sociala barnavården EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Bakgrund Plattformsarbetet påbörjades 2014 En plattformsgrupp arbetat med uppföljning och utvärdering Det finns ett glapp mellan vad socialsekreterare tror att de gör och hur barn uppfattar att det blir Socialtjänstlagens intentioner och Barnkonventionen om barns rätt till delaktighet En förutsättning för att barn ska vara delaktiga är att de får möjlighet att komma till tals Västernorrlandsmodellen var den modell man enades om SYFTE; Plattformens uppdrag var att bidra till en gemensam struktur, likabehandling och säkra kvalitén inom barn och ungdomsvården Och leda till en gemensam värdegrund och struktur för att säkra kvalitén. Utifrån detta togs tre huvudområden fram 1, uppföljning utvärdering, 2, kompetensutveckling, 3, värdegrund o rutiner mm

Barnkonventionen Barnkonventionen blir lag i Sverige 2018. §2. Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras. §3. Barnens bästa ska komma i främsta rummet vid alla beslut som rör barn. § 12. Varje barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Barnets åsikt ska beaktas i förhållande till barnets ålder och mognad. Läs hela konventionen här https://unicef.se/barnkonventionen/las-texten#short

Harry Shiers delaktighetsmodell Läs mer om delaktighet här: http://www.harryshier.net/docs/Shier-Vagar_till_delaktighet.pdf

Evidensbaserad praktik I en evidensbaserad praktik strävar man efter att vård och omsorg ska bygga på bästa tillgängliga kunskap, som hämtas från forskning, från den enskilde och från praktiken. Här kan man läsa mer om evidensbaserad praktik http://www.kunskapsguiden.se/ebp/Sidor/default.aspx

Syfte och Mål För barnen att de barn som kommer i kontakt med socialtjänsten i större utsträckning än tidigare ska känna sig välinformerade, känna delaktighet i och ha inflytande över de åtgärder som vidtas och planeras att vidtas i de frågor som rör deras livssituation Verksamheten skall bli mer begriplig för barnen genom delaktighet och ökad förutsägbarhet

Syfte och Mål För medarbetarna/verksamheten modellen blir en del av ett kunskapsbaserat arbete och leder till kunskapsutveckling både för den enskilda medarbetaren och organisationen, utifrån evidensbaserad praktik. Medskapande i verksamheten  

Modellen att som socialarbetare förbereda och genomföra en intervju med ett barn eller en ungdom att tillsammans vid ett seminarium med arbetsgruppen delge erfarenheter av intervjun och analysera det samlade materialet att sammanställa materialet i en särskild årsrapport med konkreta förslag på hur den egna verksamheten ska utvecklas (UR 3)  att en årsrapport sammanställs på staden-nivå

Seminarium i arbetslaget Rapportering till nämnd Mat Matris för analys och sammanställning. Barnens erfarenheter och kunskap lyfts till en generell nivå och leder till konkreta förslag till utveckling av verksamheten. Socialnämndens politiker får del av barnens röster och socialsekreterarnas systematiserade kunskap. Politikerna kan använda kunskapen för att sätta mål och ge förutsättningar för verksamheterna. Analys av intervjuerna och förslag till verksamhetsutveckling utifrån det barnen sagt. Socialsekreterarnas erfarenheter av att lyssna på barn sammanställs och den professionella kunskapen systematiseras. Ger det enskilda barnet möjlighet att förmedla sin erfarenhet och kunskap om mötet med socialtjänsten. 1. Intervjuer med barn 2. Seminarium i arbetslaget 3. Årsrapport 4. Rapportering till nämnd

Frågeställningar I vilken utsträckning tycker barn att de får vara delaktiga i och ha inflytande över de åtgärder som vidtas och planeras att vidtas i de frågor som rör deras livssituation?  Vilken kunskap och förståelse har barn om socialtjänstens arbete och vilken kunskap vill de få? Hur upplever barn kontakten med socialtjänsten och hur önskar de att kontakten ska se ut?  Hur upplever barn deras möjligheter till delaktighet i mötet med socialtjänsten och hur vill de vara delaktiga?

Organisering Genomförandet av uppföljningen sker i respektive förvaltning och ansvaret följer linjen. Lokalt berörs socialsekreterare, lokalt processtöd, enhetschef och områdeschef. Stöd för arbetet finns centralt i form av processledare. Ansvariga enhetschefer och lokala processtödjare ingår i en referensgrupp som rapporterar till EC-Nätverk för hela staden för att samordna arbetet och dela erfarenheter och kunskap. Nätverket leds av processledaren. Referensgruppen under piloten månadsvisa möten   En styrgrupp för arbetet, såväl för implementeringen som för det löpande arbetet framöver inrättas för styrningen av det gemensamma arbetet. I styrgruppen bör finnas planeringsledare Stadsledningskontoret (SLK), processledaren Barn o Unga, representeras från några av de stadsdelar som ingår i pilotstudien medverka (gruppen bör bestå av tre-fyra Områdeschef (OC)/ Sektorschef (SC). FoU GR samt Maskrosbarn bör också delta. Träffas 2 gånger/termin och rapporterar till berörda nätverk.

Medverkande enheter i piloten Myndighet Centrum Majorna-Linné Östra Göteborg Västra Hisingen Västra Göteborg Utförare Social Resurs Kriscentrum för kvinnor Barnhuset Funktionshinder

Tidsplan Hösten 2017 förberedelse 2018 pilot 2019 breddinförande Förankringsarbete och förberedelser i varje enhet 2018 pilot Q1 intervjuer Q2 analyser Q3 rapport till nämnd och utbytesseminarium Q4 resultat från pilot, planering inför breddinförande, ny kick-off 2019 breddinförande

Pilotstudie Hösten 2017 Planeringsfas Teorier om barns delaktighet och teorier kring barnsamtal behöver förankras i verksamheterna Kvalitetssäkring av utformningen av frågorna i modellen göras. Beslut om urval, omfattning, tid, struktur för sammanställning av intervjusvar, rapporter etc. ske. Planeringen behöver ske såväl centralt som lokalt Planeringen för följeforskning kring genomförandet med fokus på hur barnets perspektiv tillgodoses sker också i denna fas. -Teori om barns delaktighet sker dels genom Kick offen men också genom sk kunsakpsseminarier och eller forskningscirklar för att uppnå bästa möjliga vetenskapliga underlag. -Följeforskare,processledare samt enhetschefer

Förslag på genomförande pilotomgång 2018 November/december bestäms vilka personer som ska göra intervjuer under nästföljande år, när de utskrivna intervjuer ska skickas ut till arbetsgruppen. Intervjuer genomförs och transkriberas förslagsvis under första kvartalet Under andra kvartalet hålls seminariet i arbetsgruppen Rapport sammanställs Varje enhet som deltar i arbetet ska, efter genomförd uppföljning och utvärdering, identifiera och genomföra minst två förbättringsåtgärder som leder till ökad delaktighet och ökat inflytande för barn. Rapporten till nämnden föreslås september /UR 3 En stadengemensam rapport sammanställs under sista kvartalet

Breddinförande 2019 Mittseminarium där erfarenheter presenteras från Pilotstudien Anpassningar görs efter de erfarenheter som Pilotstudien gett Planeringsfas för breddinförande under hösten 2018 Genomförande 2019 Slutrapport under hösten 2019

PROJEKTETS WEBSIDA WWW.GRKOM.SE/VASTERMODELLEN Information om projektet Material att ladda ner Nyhetsuppdateringar Kunskapsbank Kontaktdetaljer

Följeforskning av FoU Väst Syftet med följeforskningen är att se vilka förändringar som sker genom införande av modellen (nu- och nyläge), samt följa upp hur pilotomgången och utifrån resultaten av den se vilka förändringar som bör göras inför breddinförandet. Enkäter till varje socialsekreterare (första utskick januari 2018) Fokusgrupper (en i varje stadsdel som deltar, första omgång januari 2018) Vara med vid analysseminarium Följa processen från intervju till införandet av förändringsförslag Brukarenkäter (de som redan skickas ut av staden)