Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
Advertisements

Staten och det civila samhällets organisationer
Ekonomiska system.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Innovations i byggsektorn ur ett historiskt perspektiv Kristian Widén.
Förmågor & Centralt innehåll
Sveriges Konsumenter •Sveriges enda konsumentorganisation •Äger Råd & Rön •Driver konsumentrådgivning •Fyller 20 år under 2012 •Representerar Sverige nationellt.
Olika vägar mot samma mål
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
AU Digital samverkan LO Process
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Västra Götalandsregionens handlingsprogram för energi
Rostows Take-off teori.
Ramverk för patientmedverkan
Det digitala kulturarvets framtid Norvalla, Vörå
Västra Götaland.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Green Living. Förstudien undersöker förutsättningar för att utveckla marknads- och mötesplatser med syfte att främja företagsutveckling inom klimatsmarta.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Tillsammans räddar vi liv
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
Pedagogik för jämställd IT Bidra till jämställdhet i det lokala samt regionala tillväxtarbetet genom att i ett nära samarbete med andra aktörer verka.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Främja hälsa – en nyckel till hållbar utveckling
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
TLl FOI-behov 2016 VO Trafikledning Trafikledningssystem Förvaltning Ewa Gustafsson Systemdesign Karl-Einar Jonsson.
Öppenhet – från vision till verklighet. E-tjänst barnomsorg Bakgrund Ett av Sambruks första projekt Volym E-tjänst Rätt i tiden Stark inlåsning Oligopolmarknad.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Mobilisering av en innovationsmiljö SKB:s laboratorier och tillväxt i regionen.
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp) Kan EPF hitta en annan produktion och fördelning som ökar välfärden i samhället?
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Monopolistisk konkurrens
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Ramverk för patientmedverkan
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Monopolistisk konkurrens
Främja hälsa – en nyckel till hållbar utveckling
Standarder – hur ser en användare på dem?
Klas Gustafsson Vice VD Tekniska Verken i Linköping AB
Nuvab Näringslivsprogram
Geografi / samhällskunskap
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
Digitalt först med användaren i fokus
Produktion, handel och transport
(Företagsnamn) Affärsplan
Förhållningssätten.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Digitalt först med användaren i fokus
Medinflytande för den enskilde hur når vi dit
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Utveckling och lärande
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
Framtidens fritid och civilsamhälle
LIF e-hälsa 2019 Hur bidrar Sveriges forskande läke­medels­industri till visionen ”Sverige bäst i världen 2025”? Urval hemsidan.
Presentationens avskrift:

Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat informationsutbyte? Håkan Jönsson VD Gävle Energi Energiforsk 2017-11-09

Vad är syftet med standardisering? Förenkla Syftet med standardisering är att förenkla verksamheter i samhället. Det förutsätter därför samarbete och samförstånd mellan företrädare för producenter, konsumenter, handel och olika samhällsintressen. Det förutsätter också att dessa deltar aktivt i arbetet genom att satsa resurser och kunnande samt har erfarenhet och internationell överblick inom sina respektive fackområden. Tillgodose behov och önskemål från många intressenter Standardisering avser att tillgodose behov och önskemål från många olika parter och att så långt möjligt möta samtligas intressen Holistiskt perspektiv Vid standardisering vägs tekniska, sociala, ekonomiska och andra aspekter samman så att resultatet blir lösningar som stärker konkurrenskraft, öppnar marknader, främjar kvalitet och säkerhet och erbjuder olika parter en gemensam bas för vidare utveckling Bidrar till lönsamhet Standard bidrar till lönsamhet för produktion och handel, möjliggör kommunikation över gränser och medför ökad säkerhet för individer och samhälle Fritt efter SVENSKA INFORMATIONS- OCH TELEKOMMUNIKATIONSSTANDARDISERINGEN

Ligger verkligen standardisering i allas intresse? Nya aktörer Hot från nya aktörer Leverantörs- styrka Befintlig konkurrens Köparens styrka Säljarens förhandlingsstyrka Köparens förhandlingsstyrka Hot från nya produkter Ny & substituer-ande teknik Efter Michael E. Porter Genom proprietära produkter och ekosystem sätts konkurrensen mellan aktörer ur spel Skapar förhandlingsövertag för den som äger en differentierad produkt eller ett gränssnitt Det finns en uppsjö med aktörer som försökt, och försöker, sätta konkurrenskrafterna ur spel genom att inte använda standards och öppna gränssnitt

Ett energiföretags digitala miljö… Utvecklingen inom bredband i riket. Naturliga monopol…

Hur kan energibolagen kan arbeta med standardisering för att möjliggöra digitalisering och innovation? Bejaka standardisering Skapa kundvärde utifrån standardisering Arbeta proaktivt med standardisering Våga ifrågasätta standardisering Upphandla standardiserade komponenter och system

Utvecklingen inom bredband i riket. Naturliga monopol…