Rätten till kunskap En granskning av hur skolan kan lyfta alla elever

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Skolinspektionens granskningar – ett sätt att påverka Skolinspektionens dag 2010.
Dolda kunskaper avslutande möte
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Varför fokus på nyanlända just nu
Handlingsplan för matematikutveckling
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
Södertörns nyckeltal 2009 Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Grundskolan.
Tillsyn Varberg våren 2013 Tillsynsprocessen.
Kunskapskontroll Kemi åk 8 HT 2013 Grund- och förskolenämnd.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Utbildningsinspektion i Göteborgs kommun. Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra!
Läroplansträff Välkomna!.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Hälsa, lärande och trygghet
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Föräldraråd
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Kvalitetsgranskning 2012 Skolinspektionen.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Gott ledarskap a och o för skolan! Skolans (o)möjliga ledaruppdrag? Jenny Madestam.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
IK Alviksskolans introduktionsklass för nyanlända elever i årskurs 7-9.
Kunskap i kombination med Trygghet, Delaktighet & Ansvar Grimstaskolan, Grymsta skolan.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Heby kommuns kvalitetspolicy
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Avdelningen i Linköping
Varför just ämnet fysik?
Arbetsplatsförlagd utbildning i praktiken
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Tidigare granskningar
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Krav på programmering i skolan
Mottagande av nyanlända i grundskolan i Östra Göteborg
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Nyheter i skollagen från och med
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

Rätten till kunskap En granskning av hur skolan kan lyfta alla elever

Kvalitetsgranskningen Ökad segregation och ökade skillnader i resultat mellan skolor Skolans kompensatoriska uppdrag Forskning och författningar Höga förväntningar Olika metoder och förklaringsmodeller. Tydligt pedagogiskt ledarskap Kvalitetsgranskning

Skolorna i kvalitetsgranskningen 40 skolor, varav fem är fristående 32 kommuner Årskurs 5 eller 9 Göteborg Dalängsskolan Fenestra St Jörgen* Gustav Adolfsskolan Kapareskolan Sannerudsskolan Toleredsskolan * Fristående skolor Linköping Ljuraskolan Ludvigsborgsskolan Madesjöskolan Odlarskolan Skogstorpsskolan Slottsskolan Vikbolandsskolan Lund Apelgårdsskolan Bokelundaskolan Humfryskolan* Landsbro skola Norretullsskolan Norrevångsskolan Ribbaskolan Sandeplansskolan Snyggatorpsskolan Ölyckeskolan Stockholm Gransäterskolan Husbygårdsskolan Jonsboskolan Jordbromalmsskolan Karlbergsskolan Kristofferskolan* Kunskapsskolan* (Enköping) Vallaskolan Vittra Sjöstaden* Östra skolan Umeå Bergviksskolan Carlshöjdsskolan Geneskolan Gudmundråskolan Nivrenaskolan Obbola skola Sörböleskolan Kvalitetsgranskning

Underlag för bedömning Eget material Skolverkets statistik Tidigare inspektioner Anmälnings-ärenden Material från skolan Arbetsplan Kvalitetsredovisning Personalförteckning Schema Skolbesök En klass i årskurs 5 eller 9 Tre dagar Intervjuer Deltagande observation Kvalitetsgranskning

Besluten i kvalitetsgranskningen Mottagare skolan, kopia till huvudmannen Rekommendationer Pedagogiskt ledarskap Undervisningens betydelse för elevernas möjlighet att uppnå målen för skolan Lärarnas förhållningssätt Uppföljning efter 4-6 månader Kvalitetsgranskning

Kvalitetsgranskningens resultat Reflektivt arbetssätt saknas i hälften av skolorna Relationen mellan lärare och elever behöver bli bättre 24 av 40 skolor anpassar bara delvis eller inte alls Enskilt arbete dominerar Klassen ses som en homogen grupp Låga eller stereotypa förväntningar 36 av 40 rektorer utför inte ett tillräckligt bra pedagogiskt ledarskap Kvalitetsgranskning

Men… Goda exempel på skolor som lyckats Stor kompetens hos många lärare Fantastiska elever Vilja att öka undervisningens kvalitet och förbättra elevernas resultat hos många rektorer ”Jag tycker det är jätteroligt att lära mig nya saker och jag vill att eleverna ska känna samma sak. De tycker ofta att det som är tråkigt är svårt. Då måste jag som lärare ändra mina metoder…” Kvalitetsgranskning

Skolan kan göra skillnad ” För att jag ska kunna ha höga förväntningar till att en elev ska lyckas måste jag också ge eleven de verktyg som hon eller han behöver för att lyckas utifrån sina egna högst individuella förutsättningar. Gör jag inte det blir mina förväntningar orealistiska. Jag är övertygad om att alla elever kan lyckas och att vi vuxna kan hjälpa dem att göra det.” Kvalitetsgranskning