På jakt efter en smartare välfärd Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa Sveriges Kommuner och Landsting
Vi står inför betydande utmaningar 530 000 nya medarbetare behövs i kommuner och landsting fram till 2025 om inga förändringar görs i arbetssätt och bemanning Människors förväntningar - digitalt när det är möjligt, fysiskt när det behövs
UD:s kansli för strategisk analys, World Economic Forum Digitaliseringen anses vara den enskilt starkaste förändringsfaktorn i samhället fram till år 2025 UD:s kansli för strategisk analys, World Economic Forum UD:s kansli för strategisk analys Tekniska framsteg förändrar samhällets ekonomi, dvs. hur vi producerar de saker och tjänster vi behöver och vill ha. Därmed förändras också samhällets sociala strukturer och institutioner. Vårt sätt att tänka, våra idéer om vad vi är och vad vi kan göra påverkas i en ständig växelverkan mellan vad som är möjligt att tänka och göra under en viss tid och vad nya tekniska upptäckter möjliggör. Transformeringen sker inom så gott som alla områden. Inom vissa mer omstörtande och s.k. disruptivt, som exempelvis inom musik- och mediebranschen. Inom andra sker transformeringen mer stegvis eller s.k. evolutionärt, som exempelvis inom skola och utbildning. Transformeringen innebär stora utvecklingsmöjligheter och ger skäl för en stark framtidstro men det finns också utmaningar för det vi värdesätter i vårt samhälle. Analys av stora mängder data innebär att vår kunskap om och förståelse av människan, samhället och miljön kommer att förändras och fördjupas. Det påverkar hur vi kan arbeta med de utmaningar vi står inför inom tillväxt och välfärd, arbetsmarknad och utbildning liksom inom hälsa, vård och omsorg. Det digitaliserade samhället och den digitala ekonomin är redan här. Digitalisering innebär att digital kommunikation och interaktion mellan människor, verksamheter och saker blir självklara. Det förändrar hur vi gör saker, hur vi upplever saker, hur vi tar oss an uppgifter och hur vi finner lösningar. Användningen av ny teknik förändrar förutsättningar och villkor för företag och offentlig sektor, för arbetsliv och utbildning och för tillit och social sammanhållning i samhället. Digitaliseringen innebär en omvälvande transformering av samhällets viktigaste delar – tillväxt och hållbarhet, välfärd och jämlikhet, trygghet och demokrati. Då digitaliseringen förändrar vad vi gör, hur vi gör och vad som går att göra innebär utvecklingen en omvälvande förändring, en transformering av samhället. En transformering innebär något mer än utveckling. Det innebär att det som varit fasta hållpunkter, delar som utgör en helhet, själva kartan, radikalt förändras till något nytt. Såväl förutsättningar, former och processer som produktion, varor och tjänster blir annorlunda och nya även om de svarar mot såväl generella och tidslösa behov som mer tidsbundna och specifika.
Digitalisering förändrar förutsättningarna för värdeskapande 1997 Värde 29 M USD 140 000 anställda 2014 Värde 19 M USD 55 anställda 2012 Bankrutt 17 000 anställda 2012 Värde 1 M USD 13 anställda
Ny logik vänder upp och ner på etablerade branscher världens största taxiföretag, äger inga bilar världens populäraste mediaägare, skapar inget innehåll världens värdefullaste onlinebutik, har inget lager världens största förmedlare av boende, äger inga fastigheter
Drygt 5 miljoner människor i Sverige, d. v. s Drygt 5 miljoner människor i Sverige, d.v.s. ca 71% av befolkningen, använder Facebook
92 % av svenska tonårstjejer använder Snapchat - varje dag!
Åsa
Hur riggar vi oss för morgondagen?
Vision ehälsa 2025 År 2025 ska Sverige vara bäst i världen på att använda digitaliseringens och ehälsans möjligheter i syfte att underlätta för människor att uppnå en god och jämlik hälsa och välfärd samt utveckla och stärka egna resurser för ökad självständighet och delaktighet i samhällslivet
Några utvecklingslinjer i hälso- och sjukvården
Perspektivskifte som möjliggörare för rätt förändring Utgå från invånares behov Utgå från vad invånare kan och vill göra själv – stöd och komplettera utifrån det Designa erbjudande och lösningar utifrån invånares drivkrafter och preferenser, inte diagnos och demografi
AI-baserade kunskaps- och beslutsstöd - smartare arbetssätt, bättre resultat, bättre arbetsmiljö, jämlik vård Medicinsk information fördubblas var 3:e år idag och var 73:e dag 2020 En specialist behöver idag läsa in 160 timmar i veckan för att hålla sig ajour Digitalt stöd för bedömning och beslut i vård och omsorg
Vårdmöten på nätet är bara början
Automatiserade vårdmöten
Automatiserade flöden
Vård och stöd i hemmet
Teknik som möjliggör ny logik
Så här kan det se ut när specialister stödjer en nära vård och omsorg…
Möjligheterna är oändliga, men vad behövs för snabbare framdrift? Förändringsledning på alla nivåer Styr-, värde-, och ersättningsmodeller (piska och morot) Ökade investeringar Kultur- och värderingsskifte Vänd på bevisbördan och värna den som vill förändra Underlätta involvering för alla som vill/kan bidra till utveckling Lagstiftning och regelverk som underlättar innovation och samarbete Kvalitetssäkring i flera dimensioner Samverkan, samverkan, samverkan Osv….
Tack!