Med skolan som grund och forskning som stöd

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Skola och arbetsliv i samverkan
Dolda kunskaper avslutande möte
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Om risk- och skyddsfaktorer
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Handlingsplan för matematikutveckling
Vardaglig observationer
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Gymnasieskolans årskurs 2 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Grundskolans årskurs 9 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Aktionsforskning Harriet Axelsson
SET Social Emotionell Träning
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
i kommuner, landsting/regioner
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
Förändring och motstånd
SET och Sex och samlevnad? Hur gör man? Vad gör man? Vad kan man göra?
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Disposition och utgångspunkter
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Välkommen till temagrupp Skapa och utveckla kulturella mötesplatser! Det här vill vi utveckla tillsammans! 2 maj 2012 Första året.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Från riktlinjer och evidens till förebyggande i praktiken Matti Leijon, MPH, PhD Forskningskoordinator Centrum för primärvårdsforskning (CPF) Region Skåne.
Kunskapslyft Barn och Unga. Nulägesbilder av skolan i Örebroregionen.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
1. 2 Ingelhart 3 Becket: I väntan på Godot "I can't go on. I'll go on."
Förordningstext Speciallärarexamen
Skolutveckling genom aktionsforskning
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Hälsofrämjande insatser i skolan. Utvärdering av DISA. Pernilla Garmy Skolsköterska, Doktor i medicinsk vetenskap Skolsköterskekongress, Stockholm 15 april.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Med avstamp i forskning mot evidensbaserad praktik Magnus Zingmark Leg arbetsterapeut Medicine doktor FoU-ansvarig Östersunds kommun.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Emma Arneback Med kränkningen som måttstock – Planerade bemötanden av främlingsfientliga uttryck i gymnasieskolan Emma Arneback
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Organisation & Arbetsgivaransvar
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
The director of education and Research-Based Education
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Verksamhetsanalys i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Med skolan som grund och forskning som stöd Systematiskt värdegrundsarbete Med skolan som grund och forskning som stöd Jacob Flärdh Aspegren Forskning och utvecklingchef

FRIENDS ARBETE Utbildning Forskning Rådgivning Opinionsbildning Grunden i Friends arbete är utbildning och kunskapsutveckling. Vi arbetar med egen forskning, rådgivning och driver opinionsbildning i frågan om mobbning, diskriminering och andra kränkningar bland barn och unga. Utbildning Forskning Rådgivning Opinionsbildning

Friends FoU-arbete Kränkningar, mobbning och elevers lärande Örebro universitet, Institutionen för psykologi, juridik och socialt arbete Elevers upplevelser av mobbning och kränkningar kopplade till sociala identitetskategorier Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande Kamratsamspel i förskoleklass och på högstadiet Stockholms universitet, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen Aktion mot nätmobbning Göteborgs universitet, Psykologiska institutionen En programteoretisk analys och utvärdering av Friends utbildningsprogram Örebro universitet, Institutionen för psykologi, juridik och socialt arbete Whole Community Approach Against Bullying and Discrimination Örebro universitet, Institutionen för psykologi, juridik och socialt arbete World Anti-Bullying Forum – världens största konferens om mobbning och diskriminering

Varför minskar inte mobbningen? - Brister i det förebyggande arbetet Hellfeldt, Karin. 2016. The Hurt Self: Bullied Children´s Experiences of Social Support, Recognition and Trust at School.. Örebro universitet

Analytiska perspektiv Samhällsperspektiv Organisationsperspektiv Grupperspektiv Individperspektiv Åtgärdande men inte förebyggande?

Vetenskapliga utgångspunkter Förändringsarbete nationellt/internationellt fokuserar på färdiga program – men dessa ger begränsande/varierande effekt och får olika utfall i olika skolor med varierande förutsättning – det finns inget ”program” som funkar för alla Arbete måste utgå ifrån skolans unika situation och de insatser som väljs behöver kunna anpassas utifrån förutsättningar därav fokus på kartläggning och analys Förståelsen för och arbetet mot mobbning och diskriminering behöver utgå ifrån flera nivåer (individ, grupp, org., struktur) Se tex. Peter K. Smith. 2016. School-based interventions to address bullying Flygare, Gill & Johansson. 2013. Lessons From a Concurrent Evaluation of Eight Antibullying Programs Used in Sweden. Sondergaard & Scott. 2014. School Bullying: New theories in context Espelage. Dorothy m.fl. 2010. What Can Be Done About School Bullying? Linking Research to Educational Practice

FRÅN SET MENUS TILL Á LA CARTE 1 FRÅN SET MENUS TILL Á LA CARTE 1 Evidens SCHOOL ? ? INSATSER EFFEKT & RESULTAT ? ? ? ? 1 VAD HÄNDER VID GENOMFÖRANDET?

Ett systematiskt skolanpassat kvalitetsarbete Utvärdering, uppföljning och vidareutveckling Många åtgärder riktas mot symptomen – inte orsaker! Vi börjar bli ganska bra på att kartlägga – men inte analysera. Otrygghet i omkl rummet måste förstås ur både: Individ och relationer Sammanhang och miljö Normer och förväntningar Analysen måste baseras på flera olika intämningskällor: Självrapporterande enkäter Observationer Analyser av incidentrapporter Jämförelser mellan grupper och år. Analysera data för att ringa in riskgrupper/riskområden Uttryck, tider/dagar och miljöer – lärandesituationer, ”fria situationer”, platser m.m. Tvärvetenskapligt förhållningssätt och använda diskrimineringsgrunder och strukturella normer som analytiska verktyg Kritiskt förhållningssätt - i vilka situationer brister vi i personalen och varför? Viktigt med elevmedverkan i analytiska arbetet Risk för bristande teoretisk förankring Kvantitativa och kvalitativa kartläggningar och efterföljande orsaksanalyser Implementering och genomförande av åtgärder Planering och utveckling av skolspecifika åtgärder; interventionstyp, innehåll, målgrupp, omfattning

Mångvetenskaplig analys – the blind men around the elephant 1 1 Robert Thornberg. The social dynamics of school bullying  Confero: Essays on Education, 3 (2):161-203 (2015)

FRIENDS ANALYTISKA METOD Webbaserade enkäter Elever från förskoleklass - gymnasiet Personalenkäter (all personal) Kvantitativa analyser Fördjupande samtal med skolledning Fokusgrupper med representanter av elever Orsaksanalyser och fokusområden Personal workshops Workshops med elever av klasslärare Förebyggande och främjande utbildningar Utvärdering, fördjupning och anpassning

Genomförande och utvärdering Ställer höga krav på kartläggning, analys och uppföljning! SCHOOL INSATSER EFFEKT & RESULTAT Vilka förutsättningar måste finnas i skolan för att insatser/åtgärder genomförs på tänkt sätt? Vilka effekter skapas av insatserna i olika skolor/skoltyper? Hur och på vilket sätt påverkar eller förändrar insatserna specifika beteenden hos elever/personal och under vilka särskilda villkor?

Lektions- och gruppfokuserade insatser sällan effektiva utan ett sammanhang. Värdegrundsarbete sker i allt, hela tiden.

FACEBOOK.COM/STIFTELSENFRIENDS Jacob.flardh@friends.se FRIENDS.SE FACEBOOK.COM/STIFTELSENFRIENDS