Arbetsterapeut i skolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den nya skollagen 1985 års skollag skollag var på olika sätt föråldrad
Advertisements

Arbetsterapi i skolan.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Granskning av elevhälsans medicinska insats (skolhälsovård) Sunne kommun december 2011.
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
´ Tillgång till elevhälsa – ett lotteri för eleverna
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Från vaggan till graven med talböcker
Stress kan göra det svårt för oss att sova, passa tider
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
17 december Dolda kunskaper 17 december
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Tillgänglighets- uppdraget
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång
En presentation av våra verksamheter.. Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning,
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
Disposition och utgångspunkter
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Elevhälsan - utveckling för hela skolan!
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Handikapp & Habilitering
Förordningstext Speciallärarexamen
Elevhälsan Röbäcks skolområde rev
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Arbetsterapi i skolan.
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
VIKTIGA BESLUT OCH SVÅRA VAL Om ungdomar och alkohol RUBRIK (Century Gothic 28) Text (Garamond 24)
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Nuläge och utmaningar i elevhälsan. SKL:s elevhälsoundersökning  Varför undersökning?  Vad visade den?  Reflektioner  På gång.
Skolan som arena för psykisk hälsa Tjugo pilotskolor i Enköpings och Älvkarleby kommuner I samarbete med Landstinget i Uppsala län.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Ingrid Nordberg, rådgivare/specialpedagog,
Skolsköterskans sociala uppdrag, finns det?
Skolan som arena för psykisk hälsa
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa
Vad vi behöver när vi kunskapar
Samordningsförbundet
Föreningen kognitivt stöd
SÖKA SKOLA 15 januari- 15 februari 2018.
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
Nyheter i skollagen från och med
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Tillgängliga lärmiljöer
Samverkansråd
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Presentationens avskrift:

Arbetsterapeut i skolan NAP, Värnamo 171128 Pia Lovin, leg. Arbetsterapeut

Från förskolan till gymnasiet… ca 600 barn placerade i pedagogisk omsorg och förskolor 8 grundskolor (ca 2100 elever varav ca 220 nyanlända) Resursskola (åk 1-9) Eksjö gymnasium (ca 550 elever)

Elevhälsans uppdrag Främst arbeta förebyggande och hälsofrämjande Stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål Vara en resurs för barn/elever i behov av särskilt stöd Med de samlade kompetenserna stötta både barn/elever och personal i förskola/skola

Professioner i elevhälsan För elevhälsans insatser ska det finnas tillgång till: skolläkare skolsköterska psykolog kurator …samt personal med sådan kompetens att elevernas behov av specialpedagogiska insatser kan tillgodoses. https://www.skolverket.se/regelverk/juridisk-vagledning/elevhalsa-1.126285

Hjälpmedelsutredningen 2017 Underlaget tyder på att många barn i behov av hjälpmedel i skolan saknar tillgång till dessa. Detta tycks vara vanligast för barn med en kognitiv funktionsnedsättning. Utredningen föreslår: att Specialpedagogiska skolmyndigheten får i uppdrag att höja skolornas kompetens om kognitivt stöd. att skolhuvudmännen ges utökade möjligheter att få stadsbidrag för att förstärka elevhälsan med arbetsterapeuter, fysioterapeuter och logopeder. http://www.regeringen.se/49c8c5/contentassets/09ba8e1b70554a88a21c6450cc10af8e/sou-2017_43_webb_ta.pdf

Centrala Elevhälsoteamet Specialpedagoger förskola/grundskola Arbetsterapeut Skollogoped Speciallärare Skoldatatek Skolpsykologer CET Centrala Elevhälsoteamet

Arbetsterapeut i skolan Hälsofrämjande och förebyggande insatser Elevens egen upplevelse Kartlägga möjligheter, hinder och behov i skolmiljön Dygnsperspektiv, aktivitetsbalans Anpassningar, kognitivt stöd, rutiner, strategier Handledning, rådgivning, fortbildning Tillgängliga lärmiljöer Meningsfullhet och delaktighet Arbetsterapeut i skolan

Organisationsnivå Stödja tillgänglighetsarbetet i organisationen (Utifrån Spsm:s värderingsverktyg) Göra bedömningar av skolans tillgänglighet och föreslå åtgärder (t.ex. vid renovering och ombyggnation) Stötta/skapa gemensamma strukturer (ex. införande och utbildning/fortbildning i InPrint3)

Gruppnivå Kartlägga lärmiljöer (fysisk, pedagogisk och social miljö) Rekommendera anpassningar Handledning/rådgivning (kognitivt stöd, aktivitetsbalans, funktionshinderperspektivet) Utbildning i NPF (Spsm:s Studiepaket NPF) Skapa/tydliggöra gemensamma strukturer (kognitivt stöd, visuellt stöd, förtydliga dagsschema/aktivitetsschema, lektionsstruktur mm) Digitala lärverktyg Elevhälsoteam (EHT): Grundsärskolan och vid behov på andra skolor (mer strukturerat under vårterminen 2018)

Individnivå Kartläggning utifrån arbetsterapeutiska verktyg Dygnsperspektiv (aktivitetsbalans: skola, fritid, rutiner, sömn) Klassrumsobservation (observation av elev och miljö) Elevens upplevelse (delaktighet, meningsfullhet och begriplighet) Hembesök (vid specifikt syfte, tex vid oroande skolfrånvaro/hemundervisning) Kognitiva hjälpmedel; rådgivning, utformning och utlån Sekretess och journalföring (HSL)

Kulturer och synsätt Kategoriskt – Relationellt ”Min klass, mina elever, jag ska klara detta” ”Han kan om han vill” ”Allas elever, gemensamt ansvar, vi kan hjälpas åt” ”Det finns bakomliggande orsaker till beteendet” (se ”Isbergsteorin”)

Isbergsteorin Anpassningar Brister i exekutiva funktioner… slarvig lat stökig Brister i exekutiva funktioner… Anpassningar

Tips bedömning/kartläggning BAS, Bedömning av anpassningar i skolmiljön, Hemmingsson et al, Sveriges arbetsterapeuter, (2014). COSA, Barns mening om aktiviteter, Sveriges arbetsterapeuter, (2016). En 5:a kan få mig att tappa kontrollen! En praktisk metod för att identifiera stressfaktorer och hjälpa elever som är stressade, Dunn Buron, Pedagogiskt perspektiv. Skolkompassen, Ett pedagogiskt kartläggningsmaterial för dig som möter elever som har svårt att navigera i skolan, Sjölund & Henriksson, Gothia fortbildning, (2016). Samtalsmatta http://www.dart-gbg.org/samtalsmatta

Arbetsterapeuter ersätter inte specialpedagoger eller kuratorer… utan kompletterar och fyller andra behov i skolan. Sök tjänster utanför yrkestiteln… vid anställning -kämpa för att behålla titeln arbetsterapeut!

Lästips Almedalen, paneldebatt om skolan Sveriges arbetsterapeuter mfl: https://www.youtube.com/watch?v=i9v8b-ZKHv4 Specialpedagogiska skolmyndigheten (Spsm): https://spsm.se/ Attention http://attention.se/ Studiepaketet NPF https://spsm.se/studiepaket-npf/ Skolverket https://www.skolverket.se/ Tips på bildstöd mm http://pedagog.malmo.se/?s=bildst%C3%B6d Levla, stödmaterial för skolan http://www.umea.se/umeakommun/utbildningochbarnomsorg/elevhalsa/elevhalsaiforochgrundskolan/halsoframjandeochforebyggandearbete/larmiljo/levla.4.1bcd46311407b7f305b34f1b.html Filmer att visa vid arbetslagsträffar: Film: UDL (Universal Design for Larning): https://www.youtube.com/watch?v=jTesLcx3VmE Film: http://laromteknikstod.se/sju-filmer/henrik-kommer-alltid-for-sent

Lästips forts… Arbetsterapi för barn och ungdom, Eliasson, Lindström & Peny-Dahlstand, Studentlitteratur, (2016). Autism och ADHD i skolan, Handbok i tydliggörande pedagogik, Natur & Kultur, Sjölund, Jahn, Lindgren & Reuterswärd, (2017). Beteendeproblem i skolan, Hejlskov, Natur Kultur, (2014). Hjälpmedelsboken – från grundskolan till gymnasiet, Gerland, Pavus, (2014). När mallen inte stämmer, Hedevåg, (2016) www.hedevagpedagogik.se Vilse i skolan, W. Greene, Studentlitteratur, (2011). Vi är inte bra på barn som Oscar –hur kan vi bli det? Pettersson (2017), www.spsm.se/webbshop (går att ladda ner som pdf). Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning, Handledning, Specialpedagogiska skolmyndigheten, (2016). https://webbshop.spsm.se/handledning-till-varderingsverktyg-for-tillganglig- utbildning/ (går att ladda ner pdf)

Kontakt pia.lovin@eksjo.se 0381-42389 / 072-229 42 36