Arbetsplatsförlagd utbildning i praktiken

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Skola och arbetsliv i samverkan
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Kartläggning av lärande på arbetsplats
Skola-Arbetsliv Programråd
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
PRYO, PRAO, Miljöpraktik, APU, APL, LPA, LIA
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Vad skiljer APL från APU??
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Gymnasial lärlingsutbildning. Eleven Möjligt att välja andra yrkesutbildningar är hemortens gymnasium erbjuder. Möjligheter till anställning efter avslutad.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Gymnasie & Vuxenutbildning
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Regional.
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Propositionen – övergripande bestämmelser Utbildning i gymnasieskolan En bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen En god grund för.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Inbjudan till Handledarutbildning 2016/17
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Välkommen till studentdagen 2016
Inbjudan till Handledarutbildning 2017/18
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Bedömning och betygsättning
Avdelningen i Linköping
Varför just ämnet fysik?
Rätten till kunskap En granskning av hur skolan kan lyfta alla elever
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Arbetsplatsförlagt lärande
Begreppet undervisning
Tidigare granskningar
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är och hur når vi en inkluderande arbetsmiljö på APL platsen?
Garanterad undervisningstid i gymnasieskolan
Tanum
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Handledarutbildning Steg 2.
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Presentationens avskrift:

Arbetsplatsförlagd utbildning i praktiken Arbetsplatsförlagd utbildning i praktiken - en kvalitetsgranskning av gymnasieskolans yrkesförberedande utbildningar 2018-08-23

Varför denna kvalitetsgranskning? Skolinspektionens initiativ (okt 2009) Att granska gymnasieskolans yrkesförberedande utbildningars förmåga att ge relevanta yrkeskunskaper och förmåga att förbereda eleverna för yrkeslivet. Uppdrag från Regeringen (dec 2009) Skolinspektionen ska sammanfatta och analysera erfarenheter av sin verksamhet avseende tillsyn och kvalitetsgranskning. Av redovisningen ska framgå myndighetens erfarenheter av skolornas arbete med att ge särskilt stöd till de elever som behöver det samt förekomsten av och kvaliteten i det arbetsplatsförlagda lärandet inom gymnasieskolans yrkesförberedande program. Skolinspektionen ska vidare redovisa resultat av myndighetens uppföljning av beslut i tillsyns- och kvalitetsgranskningsärenden. Redovisningen ska lämnas till Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) senast den 15 September 2010. 2018-08-23

Syfte efter avgränsningar Syfte: Att granska gymnasieskolans yrkesförberedande utbildningars förmåga att ge relevanta yrkeskunskaper och förmåga att förbereda eleverna för yrkeslivet. Avgränsningar: Projektet kvalitetsgranskar yrkesförberedande utbildningar inom gymnasieskolan – ej yrkesförberedande utbildningar inom vuxenutbildningen. Projektet fokuserar på de arbetsplatsförlagda delarna av utbildningen – ej de skolförlagda delarna. Projektet granskar utbildningen inom de ordinarie yrkesförberedande programmen – ej försöksverksamheten med lärlingsutbildning. Projektet granskar kvaliteten i 40 skolor – det är ej en jämförelse av de olika gymnasieprogrammen. 2018-08-23

Tre centrala frågeställningar Sker samverkan mellan skola och arbetsliv så att utbildningen anpassas efter arbetslivets behov och förbereder eleverna för arbetslivet? Har skolan på olika yrkesförberedande program genomfört arbetsplatsförlags utbildning i tillräcklig omfattning och av god kvalitet? Betygssätts eleverna vid arbetsplatsförlagd utbildning på ett korrekt och likvärdigt sätt? 2018-08-23

Sker samverkan mellan skola och arbetsliv så att utbildningen anpassas efter arbetslivets behov och förbereder eleverna för arbetslivet? Beskrivning av skolans samverkan/samarbete med arbetslivet. Hur använder sig skolan av denna samverkan i arbetet med att utveckla sin yrkesutbildning? Hur påverkar arbetslivet innehållet i yrkesutbildningen? Ges eleverna grundläggande kunskaper så att de är förberedda på arbetslivet? Får eleverna en grund för fortsatt lärande i arbetslivet? Finns det ett systematiskt och återkommande arbete kring kvalitetsfrågor när det gäller samverkan skola arbetsliv? 2018-08-23 Här har vi sidfoten

Har skolan på olika yrkesförberedande program genomfört arbetsplatsförlags utbildning i tillräcklig omfattning och av god kvalitet? I vilken utsträckning ges eleverna APU? Vad händer om eleven inte får APU? Finns det en övergripande och individuell planering (elever) för APU:n? Hur beslutas innehåll och fördelning över tid för APU:n? Hur involveras arbetsplatsen i innehåll och planering och hur följer skolan upp arbetsplatsens hänsyn till desamma? Elevens kunskapsutveckling – uppföljning av den? Erbjuds lärare och/eller handledare någon kompetensutveckling/utbildning? 2018-08-23 Här har vi sidfoten

Betygssätts eleverna vid arbetsplatsförlagd utbildning på ett korrekt och likvärdigt sätt? Följer läraren elevens kunskapsutveckling vid APU? Ges läraren möjlighet att följa elevens kunskapsutveckling vid APU? Hur fungerar kommunikationen mellan läraren och handledaren? Hur dokumenteras elevens lärande under APU? Är skolan och arbetsplatsen överens om vad som ska bedömas? Bedöms rätt saker? Betygsätts eleverna utifrån kursplanernas mål och betygskriterier? 2018-08-23 Här har vi sidfoten

Dokumentanalys och statistik Hur? Dokumentanalys och statistik Kvalitetsredovisningar, arbetsplaner, utvärderingar Frågeformulär till rektor Kvalitativa intervjuer 120 elever -> 116 elever 120 handledare -> 120 handledare 120 yrkeslärare -> 149 lärare Ett stort antal rektorer -> 66 rektorer 2018-08-23

Gruppintervjuer, fördel: Möjligt att intervjua fler Elev-grupp Hand-ledar-grupp Rektors-grupp Lärar-grupp 2018-08-23

Individuella intervjuer, kända relationer mellan de intervjuade Elev HL Lär-are Rekt-or Elev HL Lär-are Rekt-or Elev HL Lär-are Rekt-or 2018-08-23

13 yrkesförberedande program 3 elever på varje skola Urval? 40 gymnasieskolor 13 yrkesförberedande program 3 elever på varje skola Dessa elevers handledare, lärare och rektorer 2018-08-23

39 skolor som besöktes april-maj 2010 Göteborg Linköping Lund Stockholm Umeå Kavelbrogymnasiet Anders Ljungstedts Gymnasium Kungsmadskolan Karlfeldtgymnasiet Jämtlands gymnasium Ester Mosessons gymnasium Rekarnegymnasiet Kattegattgymnasiet Hantverksakademins gymnasium Tannbergsskolan Nösnäsgymnasiet Åkrahällskolan John Bauergymnasiet (Växjö) Leksands gymnasium Välkommaskolan Taserudsgymnasiet Linköpings Praktiska RyssbyGymnasiet ABB Industrigymnasium John Bauergymnasiet (Skellefteå) John Bauergymnasiet (Borås) John Norlandergymnasiet Aleholmsskolan Rudbecksskolan Dragonskolan Tjörns gymnasieskola Stenforsaskolan Enskede Gårds gymnasium Naturbruksgymnasiet Sötåsen Selma Lagerlöfgymnasiet Stockholms praktiska gymnasium Lerums Gymnasium Sydskånska gymnasiet Ro 4 Vallentuna gymnasium Framtidsgymnasiet Kristiansstad Bromangymnasiet Nordenbergsskolan Sandvikens gymnasieskola Ullvigymnasiet 2018-08-23

Tidsplan Besök på skolor och arbetsplatser April-maj 2010 Skolrapporter (med ev. krav på förbättringsåtgärder) September-December 2010 Redovisning APU till regeringen Senast 15 september 2010 Sammanfattande rapport 18 januari 2011 2018-08-23

Vem gör vad? Ca 20 medarbetare/inspektörer i Stockholm, Göteborg, Lund, Linköping och Umeå Referensgrupp, 5 pers, bestående av forskare, experter och skolledare (yrkeslärare) Projektledning Sture Löf och Lena Lindegren 2018-08-23

Resultat - 14 av 39 skolor samverkar med arbetslivet i tillräcklig utsträckning för att anpassa utbildningen efter arbetslivets behov. - 5 av 39 skolor har samverkan mellan skola och arbetsliv som en del av sitt systematiska kvalitetsarbete. - En tredjedel av skolorna har fungerande programråd - 28 av 39 skolor lyckas med att ge eleverna minst 15 veckor APU. - 8 av 39 skolor inriktar den arbetsplatsförlagda utbildningen mot målen i läroplan, programmål och kursplaner. - 7 av 39 skolor har försäkrat sig om att handledarna har tillräckliga kunskaper om skolans uppdrag, om vad eleven ska lära sig och om vilka förväntningar som finns på handledaren. - På 5 av 39 skolor bedöms eleverna under sin APU utifrån kursplanernas mål och betygskriterier. - På en tredjedel av skolorna vet eleverna hur de bedöms under sin APU 2018-08-23

1. Sker samverkan mellan skola och arbetsliv så att 1. Sker samverkan mellan skola och arbetsliv så att utbildningen anpassas efter arbetslivets behov och förbereder eleverna för arbetslivet? Utgångspunkt De frivilliga skolformerna ska nära samverka med arbetslivet. Det är särskilt viktigt att skolan samarbetar med arbetslivet om den yrkesförberedande utbildningen. (1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna, punkt 2.4). Rektor ska försäkra sig om att samverkan med arbetslivet utanför skolan utvecklas så att eleverna får en kvalitativt god utbildning samt förberedelse för yrkesverksamhet. (1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna, punkt 2.6). 2018-08-23

1. Sker samverkan mellan skola och arbetsliv så att 1. Sker samverkan mellan skola och arbetsliv så att utbildningen anpassas efter arbetslivets behov och förbereder eleverna för arbetslivet? Granskningens resultat Många skolor vittnar om svårigheter att ställa krav på arbetsplatserna. Granskningen har visat att skolor kan förbättra sin kommunikation gentemot arbetslivet. Handledarutbildningar erbjuds ibland, med varierande intresse. Brister i skolornas systematiska kvalitetsarbete när det gäller samverkan mellan skola och arbetsliv samt APU. Flera handledare uttrycker ett intresse för ett tätare samarbete med skolan med tydligare instruktioner om vad som förväntas av dem som handledare. 2018-08-23 Här har vi sidfoten

2. Har skolan på olika yrkesförberedande program genomfört 2. Har skolan på olika yrkesförberedande program genomfört arbetsplatsförlagd utbildning i tillräcklig omfattning och av god kvalitet? Utgångspunkt APU definieras som kursplanestyrd utbildning på ett program som genomförs på en arbetsplats utanför skolan (1 kap. 2§ gymnasieförordningen). Av en yrkesförberedande utbildning ska minst femton veckor genomföras på en arbetsplats (5 kap. 15 § gymnasieförordningen). 2018-08-23

2. Har skolan på olika yrkesförberedande program 2. Har skolan på olika yrkesförberedande program genomfört arbetsplatsförlagd utbildning i tillräcklig omfattning och av god kvalitet? Granskningens resultat Ca 70 % av skolorna uppfyller kraven på 15 veckors APU. Några skolor erbjuder mer än 15 veckors APU. APU – praktik snarare än kursplanestyrd utbildning. Viktigt att handledarna på arbetsplatserna vet att APU är kursplanestyrd utbildning och inte praktik. Ofta den enskilda arbetsplatsens behov och inriktning som styr vad eleven får göra på sin APU. Brister i hur lärarna följer upp elevens kunskapsutveckling under APU:n. 2018-08-23 Här har vi sidfoten

3. Betygsätts eleverna vid arbetsplatsförlagd utbildning 3. Betygsätts eleverna vid arbetsplatsförlagd utbildning på ett korrekt och likvärdigt sätt? Utgångspunkt Betyg på avslutad kurs ska sättas av läraren (7 kap. 3 § första stycket gymnasieförordningen). Läraren ska vid betygsättning utnyttja all tillgänglig information om elevens kunskaper i förhållande till kursplanen (1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna, punkt 2.5). Enligt samma punkt ska läraren fortlöpande ge varje elev information om elevens utvecklingsbehov samt redovisa på vilka grunder betygsättning sker. 2018-08-23

3. Betygsätts eleverna vid arbetsplatsförlagd utbildning 3. Betygsätts eleverna vid arbetsplatsförlagd utbildning på ett korrekt och likvärdigt sätt? Granskningens resultat Vanligt att elever inte känner till att APU:n är kursplanestyrd och en del av utbildningen. Många elever vet inte på vilka grunder de betygsätts under sin APU. En del elever har inga samtal alls med sin lärare under tiden de är på APU. På flera skolor saknas rutiner för hur lärarna ska följa upp elevernas kunskapsutveckling under tiden de är på APU. Bristfälligt underlag för betygsättning som grund. Vanligt att eleverna bedöms utifrån egenskaper och beteenden som att ”komma i tid”, ”vara artig” och ”vara engagerad”. 2018-08-23 Här har vi sidfoten

Slutsatser Låg kvalitet i APU:n Slutsatser Låg kvalitet i APU:n. Låga ambitioner, många skolor nöjer sig med att ”få ut” eleverna på praktik. Lärare ges inte möjlighet att följa elevernas utveckling under APU:n. Kursplanerna används inte, ”det är yrket som gäller”. Olika förväntningar. Betyg på oklara grunder. Fel saker bedöms. Eleven vet inte hur de kan påverka sina betyg vid APU. APU:n bedöms inte alls. Handledarna har svårt att delta på utbildningar, men vill veta mer och ta större ansvar. 2018-08-23

Slutsatser - Rektorerna måste se till att samverkan med arbetslivet och kvaliteten i det arbetsplatsförlagda lärandet är en del av skolans systematiska kvalitetsarbete. - Rektorerna måste försäkra sig om att samverkan mellan skola och arbetsliv sker på skolnivå, programnivå och lärarnivå. - Läraren måste ges ett tydligare helhetsansvar för elevens utbildning i både skolan och arbetslivet samt ges möjlighet att ha en stärkt och mer närvarande roll vid elevens arbetsplatsförlagda lärande. 2018-08-23

Redo för intervju 2018-08-23 Här har vi sidfoten