Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”från person till funktion”
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Ett gott liv i ett livskraftigt län
Medicinska indikationer – Kejsarsnitt på moderns önskan
Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
Patientens väg genom vården
Sjukvårdsförsäkring-
E-hälsa och invånartjänster
Vad innebär vårdgarantin och hur fungerar den?
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Fördröjt återbesök efter tumör i ett öga
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Ny patientlag Lagen träder ikraft den1 januari 2015.
Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot primärvård
Patientlagen 1 januari 2015 Den 1 januari 2015 införs en ny patientlag i Sverige. Hälso- och sjukvårdslagen försvinner och ersätts av Patientlagen och.
Patientlagen 1 januari 2015.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen 2014: Den 1 januari 2015 träder den nya patientlagen i kraft. Syftet är att stärka och tydliggöra patientens ställning. Lagen ställer.
Patientlagen och information till patienter och närstående
Landstingets ledningskontor Patientlagen 1 januari 2015 Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot specialistvård.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Projekt Kortare Väntetider - mål Tillgänglighet till vård och behandling ska följa regionens vårdgarantier Patienterna ska erhålla överenskommen tid för.
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Vårdinformation och informationsöverföring
Patientlagen Maria Funk Anna-Karin Woodhouse Löfsved.
Processerna Klinisk process
Produktionsplanering en viktig
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Landstingets ledningskontor  Ny Patientlag  Etik, korruption och oegentligheter Jens Larsson, Chefsjurist
Landstingets ledningskontor Väntetider i vården – mars 2015 Primärvård, specialiserad vård Vård inom 60 dagar Vårdgaranti.
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Introduktion till hälso- och sjukvården i Sverige April 2016 Hälso- och sjukvård för nyanlända Finns även tillgänglig digitalt på
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Serviceresor Tidigare Regionförbundet Södra Småland Inte tillåtet att dela varandras system Vid sammanslagning Region Kronoberg kunde detta förverkligas.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården Korta väntetiderna och minska de regionala skillnaderna i cancervården Skapa en mer jämlik cancervård.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Regionkontoret, Centrum för hälso- och sjukvårdsutveckling
Så ska vi samverka vid utskrivning från sjukhus
Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa
Projekt Mobila team: Ersättningssystem
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Andel patienter med icke småcellig lungcancer
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Krävs det remiss för att söka vård i Jämtland Härjedalen?
Vård i rimlig tid.
Ny Remissrutin till BUP
Tillgänglig primärvård
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Bildspel från informationstillfällen maj 2018.
Patientsäker vårddokumentation
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Urologmottagningen i ständig förbättring
Ny Remissrutin till BUP
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Arbets/aktivitetsplan Implementering av samverkanslagen
Förstärkt vårdgaranti och utvidgad uppföljning i Primärvården
Hälso- och sjukvård och tandvård för sylsökande
Vårdgaranti.
Presentationens avskrift:

Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen 0 – kontakt med primärvården samma dag 7 – läkarbesök i primärvården inom 7 dagar 90 – besök inom specialistvården inom 90 dagar 90 – behandling inom specialistvården inom 90 dagar

Grunderna i vårdgarantin Vårdgarantin gäller all planerad vård och behandling som Region Kronoberg erbjuder inklusive högspecialiserad vård Vårdgarantin ger inte rätt till vård, men rätt till vård i rimlig tid Vårdgarantin träder in när din prioritering och ditt och patientens beslut om vård är fattat Sjukvården ska planera vård och behandling tillsammans med patienten

…fortsättning Vårdgarantin kräver patientens delaktighet Vårdgarantin kräver en optimal planering av patientens väg genom vården Det är ineffektivt att ha patienter väntande i en kö för redan beslutad aktivitet/åtgärd Vårdgarantin omfattar alla steg i 0-7-90-90 dagarssystemet, ingår i patientlagen

Region Kronobergs budget 2016 - med flerårsplan 2017-2018 Läkarbesök 7 dagar 95% mål 2018 97% Läkarbesök 60 dagar 75% mål 2018 85% Behandling 60 dagar 85% mål 2018 90%

Rutiner för medarbetare - i primärvården Personlig kontakt med sjukvårdsrådgivningen 1177 eller per telefon med vårdcentral samma dag, alternativt på vårdcentral samma dag. Den vårdcentral som patienten kontaktar ansvarar för att patienten blir bedömd vi kontakttillfället. Om vårdpersonalen bedömer att det finns ett vårdbehov ska patienten erbjudas besök hos läkare i primärvården inom sju (7) dagar. Den vårdcentral som inte kan erbjuda vård inom sju dagar ansvarar för att patienten inom denna tid får vård inom primärvården. Det får inte innebära extra kostnader i form av resor eller patientavgifter för patienten.

Framförhållning Om vårdcentralen inte kan erbjuda en läkartid inom sju dagar ska de istället erbjuda en tid bortom sjudagarsgränsen Ett samtal ska räcka Framförhållning vad gäller tidböckerna

När primärvården remitterar När det bedöms vara nödvändigt med en remiss till specialistläkare vid sjukhus ska den remitterande läkare skicka remissen inom tre (3) arbetsdagar efter remissbeslut. Beslutet om att skicka remissen ska tas i samråd med patienten och i enlighet med överenskommelserna mellan primärvården och specialistsjukvården. Remitterande läkare ansvarar för att remissen är korrekt ifylld och innehåller de uppgifter som den specialiserade vården behöver. Remitterande läkare har patientansvaret fram till patientens besök hos den mottagande vårdgivaren. Den som remitterar ska ge begriplig information om vård- och behandlingsgarantin till patienten. Vårdpersonalen har skyldighet att informera om vårdgarantin.

Omfattningen av sjudagsgränsen

…fortsättning 6. Remiss från specialiserad vård för nyupptäckt medicinskt problem som har handlagts eller behandlats där Nej Nybesök 7. Remiss från specialiserad vård för fortsatt kontroll/uppföljning efter genomförd behandling 8. Nylistad/nyinflyttad patient i behov av kontroll/uppföljning efter genomförd behandling 9. Vårdcentralen kallar till kontroll/återbesök eller patienten ombeds ta kontakt för kontroll/återbesök Återbesök 10. Vaccinationer och intyg (t ex körkortsintyg, intyg till försäkringsbolag och liknande) Övrigt  

Patientvald väntan Patienten uttryckligen tackar nej till erbjudande om besök inom sju dagar. Enheten kan inte erbjuda besök inom sju dagar, men frågar patienten om besök över tidsgränsen passar. Patienten accepterar den längre väntetiden. NEJ – PvV Enheten bedömer att patienten inte har behov av att träffa läkare, men pat. vägrar acceptera beskedet. Efter diskussion ger enheten med sig och bokar en tid som överstiger tidsgränsen sju dagar. NEJ - PvV

Rutiner för medarbetare - i specialistsjukvården Remissen bedöms och prioriteras inom tre till fem (3-5) arbetsdagar från mottagandet. Bedömningen ska grundas på de indikationer och vägledande principer för urval och prioritering som specialiteten tillämpar. När beslut om besök/behandling tagits, och patienten är prioriterad och motiverad, erbjuds en tid inom 60 dagar från remissdatum i samråd med patienten. Samma regler gäller oavsett om remissen kommer från vårdcentralen, från annan specialistklinik eller egenremiss. Specialistvården ska informera remittenter utanför Cambio cosmic och meddelar tid för besöket/behandlingen till patienten.

Erbjud alltid vård inom tidsgränsen Om specialistvården inte kan erbjuda besök/behandling inom 90 dagar (obs! ej hänvisning efter 60 dagar) och patienten så önskar, ska enheten aktivt erbjuda besök inom tidsgränsen. Detta sker i första hand hos annan enhet inom landstinget (gäller även privata vårdgivare med vårdavtal), i andra hand annat landsting eller annan vårdgivare med offentlig finansiering. Patientens underskrift om att avstå från vårdgarantin dokumenteras i journalen. Görs besök/behandling i ett annat landsting ska det vara utan extra kostnad för patienten. Gäller inte fritt vårdsökande.

Patientvald väntan(PvV) Att patienten själv uttryckligen tackar nej till erbjudande om besök eller behandling inom vårdgarantins tidsgräns

Patientvald väntan Patienten erbjuds förstabesök inom tre månader, men meddelar uttryckligen att man inte vill eller kan komma inom tre månader. - Patienten ombeds höra av sig någon månad innan vårdkontakt passar. Informera om att vårdkontakt kan dröja efter förnyad kontakt.   Registrera INTE på planerings-/väntelista för besök förrän patienten åter hör av sig. Returnera vårdbegäran, avsluta vårdåtagande och registrera ”egenremiss” när patienten hör av sig. Dokumentera i journalen.

…fortsättning Patienten erbjuds behandling inom tre månader, men meddelar uttryckligen att man inte vill eller kan komma inom tre månader. Patienten önskar komma mellan 91-180 dagar.   Planerat utan- för vård-garan- tin Registrera på avvikelseorsak ”planerat utanför vårdgarantin” Patienten ombeds höra av sig någon månad innan vårdkontakt passar. Informera om att vårdkontakt kan dröja efter förnyad kontakt. Registrera INTE på planerings-/väntelista för behandling förrän patienten åter hör av sig. Ta bort avvikelseorsak och ändra beslutsdatum.

…fortsättning Patienten erbjuds behandling inom tre månader, men meddelar uttryckligen att man inte vill eller kan komma inom 180 dagar. - Patienten ska vara informerad om vårdgarantin och konsekvenserna av att tacka nej till erbjudande om vård inom vårdgarantins tidsgräns. Returnera vårdbegäran, avsluta vårdåtagande och dokumentera i journalen.

Ombokningar Antalet ombokningar av överenskommen tid begränsas till två tillfällen (tre tider med ursprungligt erbjuden tid inräknas). Remissen återsänds till remittenten. Patienten informeras.

Medicinskt orsakad väntan Medicinskt orsakad väntan (MoV) gäller då hälso- och sjukvårdspersonal bedömer och beslutar att patientens hälsotillstånd (av medicinska skäl) inte tillåter att ett planerat förstabesök/undersökning/behandling genomförs.