Vägval för livslångt lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Advertisements

Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER.
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Rätt stöd till arbete Handikappförbundens syn på arbetsmarknadsfrågan.
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
G A S Tillgången till och utformningen av den gymnasiala utbildningen är en strategisk fråga som har betydelse för både tillväxtfrågor.
Arbetsmarknadsutsikter till slutet av 2014 Dalarnas län Analysavdelningen Jan Sundqvist.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Arbetsmarknadsdepartementet A&O - temagruppen för arbetsplatslärande och omställning i arbetslivet 3 februari 2011.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Kompetensförsörjning och kompetenssäkring Forum för inköp Anders Kron Johan Lundvall.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Lokal Arbetsförmedling
Samverkan skola-näringsliv. Syfte: ge eleverna insyn i framtida arbetsmiljöer ge eleverna insikter i yrkesval och utbildningsval höja motivationen och.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Tre missuppfattningar 1 It-löser alla problem 2 Konkurrens leder alltid till bättre kvalitet 3 Komvux är traditionell, dyr och dålig Sven Salin Idéseminarium.
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
Barnomsorgsmarknaden i EU Vilken potential finns för svenska företag att tillhandahålla barnomsorg i Europa? Mikael Elinder Rapport för Almega.
VÅRD- OCH OMSORGSUTBILDNING PÅ GYMNASIAL NIVÅ (RIKET)
Kvalitetsarbetet vid BTH
VÄLKOMNA! Lars Haikola Rektor Blekinge Tekniska Högskola.
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
”3 blir 2” – Påverkas frågorna om inkludering och breddad rekrytering av Högskoleverkets omorganisation? Lars Haikola Include
Kompetens i samverkan. Utlysning - "Kompetensutveckling för att stärka särskilt utsatta företag, organisationer och geografiska platser i region Övre.
Sverige tillsammans - seminarium arbetsmarknad Gävle Johan Tegnhed MO Södra Norrland.
Årsrapporten 2016 Välkomna till UKÄ:s frukostseminarium!
Utbildningsutbud för yrkesverksamma i högskola och yrkeshögskola German Bender Lena Orpana
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
ET 100% FJERNUNDERVISNINGS-BASERETSTUDIECENTER © Jerry Engström Campus Västervik.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
FORSKNINGSBAROMETERN 2016 En överblick av det svenska forskningssystemet i internationell jämförelse.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Positiva fakta om lärarutbildningen
Utbildningsutredningen
Kompetensförsörjning i Skåne
Modell för bättre matchning mellan utbud och efterfrågan
Verksamhetsplan FSV 2016.
Årsrapporten 2017 Välkomna till UKÄ:s frukostseminarium!
Morgondagens primärvård
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
NYTT BIDRAG FÖR MUSIK- OCH KULTURSKOLOR
Fokus Yrkesutbildning VO
Arbetsmarknadsläget för sjuksköterskor
- Översikt Socialfondsprogrammet ESF16feb/ E Ramel
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2017
Uppsala universitet i siffror
Uppsala universitet i siffror
Ekonomisk statistik om högskolan - produktion och användning
Vår verksamhetsidé Med utgångspunkt i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning är vi ett nav för kunskap inom funktionshinders­politiken.
Planering och dimensionering av komvux och gymnasieskola
Titelbilder med andra bakgrundsbilder hittar du under Layout.
Den offentliga sektorns arbetsmarknad – vilka är utmaningarna?
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Uppsala universitet i siffror
Bjurholm "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Vindeln "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Vilhelmina "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Robertsfors "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Titelbilder med andra bakgrundsbilder hittar du under Layout.
NSHU – ny myndighet för främjande av högre utbildning
Presentationens avskrift:

Vägval för livslångt lärande Lars Haikola F.D.

Mina teser – och en fråga LLL kommer att öka i betydelse och omfattning kommande år Högskolans engagemang i LLL kommer att öka kommande år Men - hur ska högskolan kunna utvidga sitt engagemang inom LLL? Intresse? Resurser? Ork?

LLL – den internationella debatten LLL – stark debatt internationellt, svagare i Sverige FNs Agenda 2030 – 17 mål Mål 4 är att säkerställa en inkluderande och jämlik utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla.   EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS REKOMMENDATION av den 18 december 2006 om nyckelkompetenser för livslångt lärande (2006/962/EG) OECD – mångfald rapporter om LLL

Varför kommer LLL och trycket på högskolan att öka? 1a) Arbetsmarknaden blir alltmer kunskapsintensiv med högre andel högskoleutbildade 1b) Med kunskapsintensiva jobb ökar kraven på att ”hänga med” – dvs kompetensutveckling 2) Därtill - personer med högskoleutbildning är mer benägna att söka sig till fort- och vidareutbildning/LLL

1a) Arbetsmarknaden blir alltmer kunskapsintensiv med högre andel högskoleutbildade Undersökningar och statistik som stödjer tesen, från: UKÄ/SCB OECD EU TCO, Svenskt näringsliv, IVA, Digitaliseringskommissionen, etc. etc.

Andel eftergymnasialt utbildade i den vuxna befolkningen (25-64 år) i OECD-länderna fördelat på olika utbildningsnivåer 2016. UKÄ rapport 2017:8 Universitet och högskolor Årsrapport 2017

Antal examinerade studenter på grundnivå och avancerad nivå efter aggregerad utbildningstid, läsåren 1991/92 - 2015/16. UKÄ rapport 2017:8 Universitet och högskolor Årsrapport 2017

Antal förvärvsarbetande 2006–2012 och beräknad efterfrågan på arbetskraft 2013–2035 med fördelning efter utbildningsnivå. Antalet eftergymnasialt utbildade (till övervägande del högskoleutbildade) ökade med drygt 260 000 mellan 2006 och 2012. RAPPORT 2015:4, UKÄ

1b) Mer kunskapsintensiva jobb ökar kraven på att ”hänga med” – dvs kompetensutveckling Den kunskapsintensiva delen av arbetslivet ökar konti­nuerligt – och det kunskapsintensiva består bl a i att det kräver ständig uppgradering Den nödvändiga kompetensutvecklingen måste bygga på den högskoleutbildning som alltfler har – ett utgångsvärde för fortsatt utbildning Alltså måste alltmer av kompetensutveckling bedrivas av högskolan (och helst på avancerad nivå)

2) Personer med högskoleutbildning är mer benägna att söka sig till fort- och vidareutbildning 40 % av de som en gång läst i högskolan återkommer till högskolan - för LLL Studenternas studiemönster och totala studie­tider Högskoleverket Rapport 2012:2R Det är 2 – 3 ggr så vanligt att en anställd med högskoleutbildning deltar i fort- och vidareutbildning som att en anställd utan gymnasieutbildning deltar Education at a Glance 2015, OECD Publishing Även: Skills Outlook 2013 – First Results from the Survey of Adult Skills, OECD Publishing Vuxnas deltagande i utbildning 2011/12, SCB Temarapport 2014:3

Alltså Både arbetsmarknad och individ kommer att öka trycket på att högskolan tillhandahåller fort- och vidareutbildning – för LLL Högre utbildning leder till ökat behov av ”högre kompetensutveckling” - LLL i högskolan

Vad gör högskolan idag inom LLL? Den svenska högskolans särdrag underlättar LLL Den svenska högskolan är kursbaserad Den svenska högskolan är bred Den svenska arbetsmarknaden är avreglerad; få legitimationsyrken - få legitimationsutbildningar – få stuprör

Utbud av fort- och vidareutbildning i högskolan (2013) Fristående kurser 14 000 kurser – en fördubbling 1994 – 2013 Kurser – distans – deltid 30 % av fristående kurser ges på distans – av dessa ges 80 % på deltid Kurser för fort- och vidareutbildning (= kurs på deltid och kursdeltagarnas medianålder > 35 år) Fort- och vidareutbildningskurser har ökat 1994 – 2013 från 18 % till 27 %

Alltså Svensk högre utbildning har ett starkt utgångsläge genom sin bredd och flexibla organisation av utbildning i form av kurser (- och genom sin folkbildningstradition) Utbudet av högre utbildning som lämpar sig för livslångt lärande - fristående kurser, kurser på distans och på deltid - är stort (i internationell jämförelse mycket stort)

Men kritiskt är … Att utbudet minskar sedan 2010/11 Att andelen kurser på avancerad nivå är liten Att matchningen mot arbetslivets behov är svag

Antal fort- och vidareutbildningskurser, SUN 1-nivå Högre utbildning under tjugo år, SOU 2015:70

Inte bara högskolan! Sannolikt bedrivs merdelen av all kompetensutveckling i form av internutbildning inom företag, myndigheter och andra arbets­organisationer 2011/12 genomförde 3,5 miljon individer i Sverige – 72 % av den vuxna befolkningen – någon typ av formell eller informell utbildning Vuxnas deltagande i utbildning 2011/12. SCB Temarapport 2014:3 Fort- och vidareutbildning/personalutbildning i arbetsgivarens regi är en vanlig utbildningsform vid arbetsplatser inom OECD Education at a Glance 2015, OECD Publishing

Tes Högskolans organisation och stora utbildningsutbud kan svara mot individens behov - men inte arbetslivets behov av kompetensutveckling Med stark ökning av fort- och vidareutbildning kan högskolan inte bära kostnaderna inom ramen för ordinarie anslagsfinansierad utbildning Uppdragsutbildning bör vara svaret

Uppdragsutbildning ”... grunden för uppdragsutbildning inom det offentliga utbildnings­väsendet är behovet att fort- och vidareutbilda människor eller eljest utveckla deras kompetens som ett led i utvecklingen av de företag eller myndigheter där de är anställda.” Proposition 1984/85:195 Uppdragsutbildning motsvarar c 5 % av det totala utbildningsanslaget vid lärosätena Staten (fr a Skolverket) och andra offentliga arbetsgivare är största beställare. En stor del av uppdragsutbildning bedrivs på grundnivå - inte avancerad nivå! Uppdragsutbildning vid universitet och högskolor – Redovisning av ett regeringsuppdrag. UKÄ Rapport 2016:8

Olika branscher – olika modeller för LLL Högskolan nyttjas för LLL inom fr a det offentliga arbetslivet Merdelen av fort- och vidareutbildningskurser finns inom humaniora, pedagogik, hälsa Staten och andra offentliga arbetsgivare är största beställare av uppdragsutbildning inom högskolan Fem ”påbyggnads”/yrkesutbildningar på avancerad nivå – alla mot vård och skola Tekniksektorns kompetensutveckling hanteras i huvudsak som internutbildning inom och av sektorn

Uppdragsutbildning Uppdragsutbildning är skapad för företagets eller myndighetens kompetensutveckling (till skillnad från, i första hand, individens kompetensutveckling) Skräddarsys Kortare planeringshorisont – än vanlig högskoleutbildning Kostnaderna bärs av beställaren – arbetslivet

Förutom finansiering … kommer det för utbyggd fort- och vidareutbildning att krävas av lärosätena: strategiska beslut på ledningsnivå en utvidgad organisation för att systematiskt bedriva uppdragsutbildning att lärarkåren byggs ut för att kontinuerligt kunna svara mot uppdragsutbildningsbehov fördjupad och systematisk samverkan mellan högskolan och arbetslivet.

Kontaktuppgifter ltjh47@gmail.com