Svenska – skriva berättelser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Referat En sammanfattning.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Muntliga nationella prov i svenska
Att träna Läsförståelse
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Föräldramöte 12 september 2011
Närvaro!!.
”DU KAN ENDAST BLI BÄTTRE PÅ ATT SKRIVA GENOM ATT FAKTISKT SKRIVA” Doris Lessing – Nobelpristagare 2008.
Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem. Om du vill att de ska bli.
The big 5 1.
Betyg och förmågor.
En bild säger mer än tusen ord !
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
SVENSKA.
Att synliggöra lärande
Vi undersöker kraft och rörelse
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Planering för svenskundervisningen
- att läsa & skriva noveller
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Skriva.
En guide för arbeten i SO
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Välkomna ! Välkomna.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Lära för livet!.
Problemformulering En introduktion på kursen
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Novellanalys.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Planering november – kurs D Tema kultur
Engelska – English Pick a colour…
SO Sverige Vi kommer att: Under detta arbetsområde kommer du att
TVÅ STJÄRNOR OCH EN ÖNSKAN
Föreläsning Svenska II
Ale Kommuns avtal NE.se.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Svenska – skriva berättelser Det var en gång… MÅL Du ska kunna skriva enkla berättelser till bilder med hjälp av en mall/struktur. Du ska kunna skriva ord och meningar så att andra kan läsa och förstå vad du har skrivit. (se skriv-utvecklings-trappa) Ge och ta emot respons Du ska kunna utveckla min berättelse efter respons som du får. Du ska kunna ge respons till en berättelse. (med stöd av skriv-utvecklings-trappan) FÖRMÅGOR Kommunikativ- berätta, formulera Begreppslig- förstå och använda ord, förstå hur orden hänger ihop Metakognitiv- Tolka, reflektera, välja olika strategier, prova och prova igen Analys- jämföra likheter och skillnader Procedur- samla, sortera och använda information UNDERVISNING Vi kommer att: läsa, berätta, samtala, lägga bilder i ordning, samla ord, bygga meningar, rita bilder, skriva berättelser, använda oss av checklistor arbeta i grupp, i par och individuellt öva på strukturen för en berättande text och att skriva med början, handling och slut. öva på att använda tidsord. öva på att ge och ta emot respons för och att utveckla våra texter. BEDÖMNING Formativt Genom kortare uppgifter i undervisningen då du skriver och läser ord och meningar och kopplar dem till bilder i en bildsekvens. I övningar då vi tillsammans skriver en gemensam berättelse till en bildsekvens. Ditt första utkast av din berättelse. I respons som du ger och tar emot i egna och andras berättelser. (utifrån skriv-utvecklings-trappan) Summativt Din slutgiltiga berättelse som du utvecklat efter respons som du fått. Din respons som du ger till en berättelse