Processen visas i tre parallella processer, där den kliniska processen ligger överst, styrprocessen i mitten och kommunikationsprocessen längst ner.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
Advertisements

Vårdinformation och informationsöverföring
Processerna Klinisk process
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Kontaktsjuksköterskans uppdrag och ansvar Klara Karlsson & Jennie Jackson Samordnande kontaktsjuksköterskor Hematologiska processen.
Socialdokumentation Består av två delar!
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Cosmicinformation. Nyheter i Cosmic - Cosmic R8.0 - SMS-avisering, Cosmic reminders Självbetjäningsstationer på G Klinisk översikt, mottagning Registrera.
Ögondroppar efter ögonoperation Flödesschema för bedömning och utförande enligt Egenvårdsförordningen alt som Hälso-och Sjukvård.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Klassifikation av vårdåtgärder
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Vårdplaneringsprocessen
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
9...
Aktivitetspyramiden:
Samordnad vård och omsorgsplanering
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Ekonomisk modell kopplad till Överenskommelse mellan Västra Götalands kommuner och Västra Götalandsregionen om samverkan vid in- och utskrivning från.
Nationell patientöversikt
Planering inför utskrivning på kvällar och helger
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Implementering av samverkanslagen och överenskommelsen
Nationella riktlinjer
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Exempel på patienter som ingår i vårdgarantin
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Dokumentera rätt i vården
Sammanfattning underlag från arbetsgruppen
Barnkonventionen och barnrättslagen
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Nätverket för barn-och elevhälsan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Processen visas i tre parallella processer, där den kliniska processen ligger överst, styrprocessen i mitten och kommunikationsprocessen längst ner.

Översikt över processen Genom hela processen finns en kommunikation med vårddokumentationsprocessen, som här visas som ett resurslager. Projektets uppdrag har varit att kartlägga vårdprocessen och hur den kan vara vägledande vid framtagandet av dokumentationssystem. Uppdraget har inte innefattat dokumentationsprocessen. I varje aktivitet i processen hanteras information som hämtas från och lagras i dokumentationssystem. Detta illustreras inte i modellen. Kommunikation med andra processer såsom resurshantering och andra vårdprocesser illustreras.

Vårdprocessens inledning Vårdbegäran mottas i kommuni-kationsprocessen som den första delen i den informationsmängd som utgör kommunikationsprocessens förädlingsobjekt. Att verifiera vårdbegäran är en aktivitet i styrprocessen. När vårdbegäran verifierats utgör den det preliminära mandat som berättigar en vidare bedömning. Patientens hälsotillstånd är beskrivet i vårdbegäran. Uppfattningen av hälsotillståndet är det ingående objektet i den kliniska processen där hälsoproblemen identifieras. Det uppfattade tillståndet matchas mot enhetens vårdutbud, vilket leder till beslut om vårdåtagande eller hänvisning av vårdbegäran. Vårdprocessens inledning

Bedömning och prioritetssättning av vårdbehov När vårdåtagandet gjorts och bekräftat hälso- och sjukvårdsmandatet preciseras hälsoproblemen genom kommunikation med andra enheter, genomgång av tidigare dokumentation etc. På bas av denna preciserade uppfattning om hälsotillståndet och hälsoproblemen kan vårdbehovet bedömas. I styrprocessen fattas beslut om vilka av problemen som skall tas om hand och ett problemkomplex kan definieras. Inom problemkomplexet görs prioritering och formuleras mål som skall vägleda vårdplaneringen.

Planera vård För att en vårdplan skall kunna upprättas räcker det inte att problemkomplexet definierats och lagts till grund för prioritering. Vårdplanen ska också resurssättas och information om denna inhämtas via kommunikationsprocessen. En klinisk bedömning av hur resurserna skall utnyttjas och vilka aktiviteter som skall utföras med hänsyn till hälsoproblemen ligger till grund för fastställandet av en vårdplan, som därefter är styrinstrument inom ramen för hälso- och sjukvårdsmandatet. För att vårdplanen skall kunna omsättas i praktiskt arbete måste resurser reserveras genom bokning.

Utförandet Utredande aktiviteter syftar till att förbättra uppfattningen av patientens tillstånd, och det bedömda tillståndet ger möjlighet till omprövning av mål i vårdplanen, en ny inventering av tillgängliga resurser och en förnyelse av vårdplanen. Efter resurssättning kan vårdplanens aktiviteter av åtgärdande karaktär genomföras. Såväl utredande som åtgärdande aktiviteter kan utföras inom den egna enheten. Aktiviteten kan också bestå av att vårdbegäran utfärdas till en annan enhet för en stödprocess (lab/röntgen, annan klinik) eller för övertag av vårdansvaret (till exempel planering av utskrivning till annan klinik eller till kommunal vård och omsorg).

Vårdåtagande och hälso- och sjukvårdsmandat

Vårdprocessen Patient/Anhörig