Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Mål med samverksanssystemet
Arbetets förutsättningar – nyckeln till en bra löneutveckling
Exempel utifrån ett antal målområden
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Hur tänka och göra som processtödjare
Att tänka på inför lönesamtalet
Konsten att leda sig själv
Ledning och förståelse
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Avtal om lokal lönebildning 2011
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Att få rätt saker att hända
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Lönesamtalet.
arbetsgivare - chef - medarbetare - fack
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Personalpolitisk inriktning
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Suhf:s arbetsgivardag – om lönesamtal Bakgrund Lönesättande samtal huvudregeln – uh- sektorn har ett undantag.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Att stötta en kollega som lär sig svenska
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Coaching.
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
KFS- Utbildningsavtalet
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Utveckla lönebildningen
Risk- och sårbarhetsanalyser
Din lön och din utveckling
Vision för rätt lön.
Delat beslutsfattande och SIP
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Vision för rätt lön
Vad innebär regionbildningen?
Förhållningssätten.
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Viktiga förutsättningar -för att kunna arbeta med ökad lönespridning-
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Introduktion till processen för balanserad styrning
Lönesamtal och bedömningsområden
Vad betyder Social Kompetens
Lönesamtal och bedömningsområden
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
KFS- Utbildningsavtalet
LOKAL LÖNEBILDNING.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts. Motiverade medarbetare utvecklas – och når bäst resultat. Det är utgångspunkten i Ledarnas sätt att se på lön, belöning och lönesättning.

BILD 3: Vad driver individen att utvecklas? Utveckling på jobbet börjar med dig och mig. Vi behöver förstå varför vi är på jobbet. Vad är det jag ska göra? Vi behöver: Förstå och se sammanhang – Att förstå och se hur saker hänger ihop skapar mening. Att förstå varför jag gör något är nödvändigt för att kunna ta eget ansvar. Vara en del av något och bidra till något större – Vi är sociala varelser och har ett behov av att tillhöra en grupp och ett sammanhang. Prestera – för att överleva behöver vi hela tiden utvecklas, förfina våra metoder och strategier. Få bekräftelse – Bli sedd som den jag är – en unik individ, att prestationerna synliggörs SYMBOLEN INDIVIDEN representerar individen på jobbet = du, jag, chefen, Ledarna-medlemmen eller medarbetaren. LEDARNAS SYN PÅ SAKEN: Individens bidrag till verksamheten är avgörande för framgång. Ledarna tror på individens förmåga att ta ansvar för sin egen utveckling och sin personliga konkurrenskraft.

BILD 4: Vad driver verksamheten? Verksamhetens vision och mål ger riktning åt alla vardagsbeslut. Att se sammanhanget skapar mening. Medarbetare som förstår vart verksamheten är på väg, och kan påverka hur ni kommer dit, blir mer motiverade. För att kunna prestera behöver vi veta vart verksamheten är på väg och vad som styr vårt arbete. Det ramverket hittar vi i organisationens: Vision Mål Struktur Kultur som ger individen förutsättningar att bidra. TÄNK PÅ… … att chefer är nyckelpersoner som tolkar verksamhetens mål och mening till individnivå. SYMBOLEN VERKSAMHETEN Den här symbolen representerar alla typer av verksamheter då våra medlemmar finns i både organisationer, företag och myndigheter. Symbolen representerar även alla människor som arbetar där. Den representerar också varför verksamheten finns, vad verksamheten göra ska och hur det görs, alltså deras vision, mål, struktur och kultur.

BILD 5: I den gemensamma bilden finns vägen mot målet Individen behöver förstå organisationens övergripande mål och visioner för att kunna gå åt rätt håll. Individen behöver också få återkoppling på det arbete som görs, eller inte görs. Och på hur arbetets görs (beteenden). Verksamheten behöver individens kunskaper om hur det faktiskt fungerar – hur går det till på jobbet? – och verksamheten behöver ha förståelse för vilka förutsättningar individen behöver för att kunna leverera sin del av resultatet. Flödet är dubbelriktat och en ständigt pågående dialog där man utbyter information och justerar det som behöver justeras för att allt ska fungera bra.

BILD 6: Det är i dialogen det händer. Dialogen är en metod för att driva framgångsrika verksamheter. Men det kan vara lätt att glömma det geniala i att prata med varandra på jobbet. Byt bilder, chef och chef/medarbetare emellan. Det skapar ökad förståelse för verksamhetens och individens behov. Se till att skapa en gemensam bild av vad som ska göras, resonera om vägen dit, utgå från verksamhetens mål som är det ni ska uppnå. Både strukturerade samtal, som utvecklings- och lönesamtal, och vardagsdialog leder till ökad förståelse och nya insikter. De i sin tur leder till att vi kan justera målen eller vägen dit. SYMBOLEN DIALOGEN Den här symbolen representerar en dialog som breddar bådas kunskaper, insikter och ökar förståelsen. Det är ett sökande efter gemensam bild där båda parter delar med sig, där vi lyssnar och ställer frågor snarare än att tala. Det bygger på en känsla av förtroende och modet att släppa våra egna behov och fokusera på det gemensamma. Dialog kommer från grekiskans dialogos och betyder genom ord, används också i betydelsen genom samtal. Debatt kommer från det latinska battere och betyder slå eller slå ner. Diskussion från latinets discutere och betyder skära isär.

Huvudbudskap: Processer ger trygghet och skapar tydliga förväntningar SYMBOLEN PROCESSEN Den här symbolen representerar en process. Det är en samling i förväg uttänkta och återkommande aktiviteter som bildar en struktur. Det finns en start och ett slut och avstämningar däremellan. Det kan vara den struktur som finns i en bra löneprocess. Men den representerar också andra processer som finns i en verksamhet, till exempel verksamhetsplanering eller en handläggningsprocess.   LEDARNAS SYN PÅ SAKEN: Processer som stödjer verksamhetens vision ger struktur för att nå mål och resultat. Ledarna anser att en lokal löneprocess skapar förutsättningarna för ett bättre ledarskap och därmed produktivitet. Processer ger trygghet och struktur En i förväg uttänkt struktur skapar ordning och reda och bidrar till att tydliggöra förväntningarna mellan chef och medarbetare. Ledarna har valt att formalisera dialogerna om lön i en process för att man kontinuerligt ska stämma av individens arbete och med verksamhetens mål. I sin enklaste form innehåller löneprocessen: Förutsättningar Utvecklingssamtal Löpande avstämning Bedömning av prestation Lönesamtal Utvärdering av processen TÄNK PÅ … … att respektive verksamhet behöver definiera sina egna processer eftersom alla verksamheter har unika förutsättningar. Processerna kan därmed vara olika omfattande beroende på verksamhetens storlek och komplexitet. Det kan också vara så att man som chef behöver anpassa sina medarbetarsamtal och avstämningar för olika medarbetare. … att det viktiga är att hålla liv i processen – schemalägg samtal och avstämningar så att de verkligen blir av. Tänk lön hela året! FÖRBERED DIG Hitta relevanta exempel. Fundera över vilka övningar du kan använda för att involvera århörarna.

BILD 7: Processer ger trygghet och skapar tydliga förväntningar Lönesamtal och utvecklingssamtal är viktiga samtal. Men det är däremellan, i vardagen, som förutsättningarna förändras. Det är där det händer. Se till att ni för en kontinuerlig dialog, följer upp, utvärderar och justerar målen löpande. Då tänker ni på både lön och utveckling under hela året. Ledarna har valt att formalisera dialogerna om lön i en process för att man kontinuerligt ska stämma av individens arbete mot verksamhetens mål. En i förväg uttänkt struktur skapar ordning och reda och bidrar till att tydliggöra förväntningarna mellan chef och medarbetare. Processer som stödjer verksamhetens vision ger struktur för att nå mål och resultat. I sin enklaste form innehåller löneprocessen utvecklingssamtal, lönesamtal och återkoppling däremellan. TÄNK PÅ … … att varje verksamhet behöver utforma sina egna processer. Processerna kan vara olika omfattande beroende på verksamhetens storlek och komplexitet. Det kan också vara så att man som chef behöver anpassa sina medarbetarsamtal och avstämningar för olika medarbetare. … att det viktiga är att hålla liv i processen – schemalägg samtal och avstämningar så att de verkligen blir av. … att en lokal löneprocess skapar förutsättningar för ett bättre ledarskap och högre produktivitet. SYMBOLEN PROCESSEN Den här symbolen representerar en process, en samling i förväg uttänkta och återkommande aktiviteter som bildar en struktur där det finns en start och ett slut och avstämningar däremellan.

BILD 9: Först utveckling – sedan löneutveckling. Den här symbolen representerar Ledarnas syn på lön; Lönen, och möjligheterna till högre löner, skapas när individer och verksamheter utvecklas. När individens och verksamhetens behov samspelar skapas utveckling och nya möjligheter. Möjligheterna leder till ökad avkastning för verksamheten. Ett centralt avtal med siffra skapar inte utveckling i sig, Ledarna vill därför skapa avtal där löneprocessen bidrar till utveckling både för verksamhet och individ. Med en löneprocess där verksamhetens mål styr det dagliga arbetet, medarbetarna går åt rätt håll och nyttjar hela sin kompetens skapas utveckling.

LÖN OCH VERKSAMHET INDIVID VERKSAMHET DIALOG PROCESS UTVECKLING LÖN

Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts. Motiverade medarbetare utvecklas – och når bäst resultat. Det är utgångspunkten i Ledarnas sätt att se på lön, belöning och lönesättning.

BILD 3: Vad driver individen att utvecklas? Utveckling på jobbet börjar med dig och mig. Vi behöver förstå varför vi är på jobbet. Vad är det jag ska göra? Vi behöver: Förstå och se sammanhang – Att förstå och se hur saker hänger ihop skapar mening. Att förstå varför jag gör något är nödvändigt för att kunna ta eget ansvar. Vara en del av något och bidra till något större – Vi är sociala varelser och har ett behov av att tillhöra en grupp och ett sammanhang. Prestera – för att överleva behöver vi hela tiden utvecklas, förfina våra metoder och strategier. Få bekräftelse – Bli sedd som den jag är – en unik individ, att prestationerna synliggörs SYMBOLEN INDIVIDEN representerar individen på jobbet = du, jag, chefen, Ledarna-medlemmen eller medarbetaren. LEDARNAS SYN PÅ SAKEN: Individens bidrag till verksamheten är avgörande för framgång. Ledarna tror på individens förmåga att ta ansvar för sin egen utveckling och sin personliga konkurrenskraft.

BILD 4: Vad driver verksamheten? Verksamhetens vision och mål ger riktning åt alla vardagsbeslut. Att se sammanhanget skapar mening. Medarbetare som förstår vart verksamheten är på väg, och kan påverka hur ni kommer dit, blir mer motiverade. För att kunna prestera behöver vi veta vart verksamheten är på väg och vad som styr vårt arbete. Det ramverket hittar vi i organisationens: Vision Mål Struktur Kultur som ger individen förutsättningar att bidra. TÄNK PÅ… … att chefer är nyckelpersoner som tolkar verksamhetens mål och mening till individnivå. SYMBOLEN VERKSAMHETEN Den här symbolen representerar alla typer av verksamheter då våra medlemmar finns i både organisationer, företag och myndigheter. Symbolen representerar även alla människor som arbetar där. Den representerar också varför verksamheten finns, vad verksamheten göra ska och hur det görs, alltså deras vision, mål, struktur och kultur.

BILD 5: I den gemensamma bilden finns vägen mot målet Individen behöver förstå organisationens övergripande mål och visioner för att kunna gå åt rätt håll. Individen behöver också få återkoppling på det arbete som görs, eller inte görs. Och på hur arbetets görs (beteenden). Verksamheten behöver individens kunskaper om hur det faktiskt fungerar – hur går det till på jobbet? – och verksamheten behöver ha förståelse för vilka förutsättningar individen behöver för att kunna leverera sin del av resultatet. Flödet är dubbelriktat och en ständigt pågående dialog där man utbyter information och justerar det som behöver justeras för att allt ska fungera bra.

BILD 6: Det är i dialogen det händer. Dialogen är en metod för att driva framgångsrika verksamheter. Men det kan vara lätt att glömma det geniala i att prata med varandra på jobbet. Byt bilder, chef och chef/medarbetare emellan. Det skapar ökad förståelse för verksamhetens och individens behov. Se till att skapa en gemensam bild av vad som ska göras, resonera om vägen dit, utgå från verksamhetens mål som är det ni ska uppnå. Både strukturerade samtal, som utvecklings- och lönesamtal, och vardagsdialog leder till ökad förståelse och nya insikter. De i sin tur leder till att vi kan justera målen eller vägen dit. SYMBOLEN DIALOGEN Den här symbolen representerar en dialog som breddar bådas kunskaper, insikter och ökar förståelsen. Det är ett sökande efter gemensam bild där båda parter delar med sig, där vi lyssnar och ställer frågor snarare än att tala. Det bygger på en känsla av förtroende och modet att släppa våra egna behov och fokusera på det gemensamma. Dialog kommer från grekiskans dialogos och betyder genom ord, används också i betydelsen genom samtal. Debatt kommer från det latinska battere och betyder slå eller slå ner. Diskussion från latinets discutere och betyder skära isär.

Huvudbudskap: Processer ger trygghet och skapar tydliga förväntningar SYMBOLEN PROCESSEN Den här symbolen representerar en process. Det är en samling i förväg uttänkta och återkommande aktiviteter som bildar en struktur. Det finns en start och ett slut och avstämningar däremellan. Det kan vara den struktur som finns i en bra löneprocess. Men den representerar också andra processer som finns i en verksamhet, till exempel verksamhetsplanering eller en handläggningsprocess.   LEDARNAS SYN PÅ SAKEN: Processer som stödjer verksamhetens vision ger struktur för att nå mål och resultat. Ledarna anser att en lokal löneprocess skapar förutsättningarna för ett bättre ledarskap och därmed produktivitet. Processer ger trygghet och struktur En i förväg uttänkt struktur skapar ordning och reda och bidrar till att tydliggöra förväntningarna mellan chef och medarbetare. Ledarna har valt att formalisera dialogerna om lön i en process för att man kontinuerligt ska stämma av individens arbete och med verksamhetens mål. I sin enklaste form innehåller löneprocessen: Förutsättningar Utvecklingssamtal Löpande avstämning Bedömning av prestation Lönesamtal Utvärdering av processen TÄNK PÅ … … att respektive verksamhet behöver definiera sina egna processer eftersom alla verksamheter har unika förutsättningar. Processerna kan därmed vara olika omfattande beroende på verksamhetens storlek och komplexitet. Det kan också vara så att man som chef behöver anpassa sina medarbetarsamtal och avstämningar för olika medarbetare. … att det viktiga är att hålla liv i processen – schemalägg samtal och avstämningar så att de verkligen blir av. Tänk lön hela året! FÖRBERED DIG Hitta relevanta exempel. Fundera över vilka övningar du kan använda för att involvera århörarna.

BILD 7: Processer ger trygghet och skapar tydliga förväntningar Lönesamtal och utvecklingssamtal är viktiga samtal. Men det är däremellan, i vardagen, som förutsättningarna förändras. Det är där det händer. Se till att ni för en kontinuerlig dialog, följer upp, utvärderar och justerar målen löpande. Då tänker ni på både lön och utveckling under hela året. Ledarna har valt att formalisera dialogerna om lön i en process för att man kontinuerligt ska stämma av individens arbete mot verksamhetens mål. En i förväg uttänkt struktur skapar ordning och reda och bidrar till att tydliggöra förväntningarna mellan chef och medarbetare. Processer som stödjer verksamhetens vision ger struktur för att nå mål och resultat. I sin enklaste form innehåller löneprocessen utvecklingssamtal, lönesamtal och återkoppling däremellan. TÄNK PÅ … … att varje verksamhet behöver utforma sina egna processer. Processerna kan vara olika omfattande beroende på verksamhetens storlek och komplexitet. Det kan också vara så att man som chef behöver anpassa sina medarbetarsamtal och avstämningar för olika medarbetare. … att det viktiga är att hålla liv i processen – schemalägg samtal och avstämningar så att de verkligen blir av. … att en lokal löneprocess skapar förutsättningar för ett bättre ledarskap och högre produktivitet. SYMBOLEN PROCESSEN Den här symbolen representerar en process, en samling i förväg uttänkta och återkommande aktiviteter som bildar en struktur där det finns en start och ett slut och avstämningar däremellan.

BILD 9: Först utveckling – sedan löneutveckling. Den här symbolen representerar Ledarnas syn på lön; Lönen, och möjligheterna till högre löner, skapas när individer och verksamheter utvecklas. När individens och verksamhetens behov samspelar skapas utveckling och nya möjligheter. Möjligheterna leder till ökad avkastning för verksamheten. Ett centralt avtal med siffra skapar inte utveckling i sig, Ledarna vill därför skapa avtal där löneprocessen bidrar till utveckling både för verksamhet och individ. Med en löneprocess där verksamhetens mål styr det dagliga arbetet, medarbetarna går åt rätt håll och nyttjar hela sin kompetens skapas utveckling.

LÖN OCH VERKSAMHET INDIVID VERKSAMHET DIALOG PROCESS UTVECKLING LÖN