En inkluderande kulturskola Utse en rapportör/grupp. Vad är en inkluderande kulturskola? Hämta fika ca 10.00. Avslut: fyra rader till Torbjörn per grupp. ulrika.lindblad@sll.se
Kulturskolan är inkluderande när: Den når brett Den är inbjudande och når alla, funkis, geo, nyanlända. Den är känd av alla grupper Den är uppsökande Den är tillgänglig Den är angelägen – brett utbud Den har rimliga avgifter Den har ledare med adekvat utbildning Den inte bör ses som en skolform Den kan spegla samhället: utbud, deltagare, ledare Låg-tröskel-verksamhet Den är efterfrågestyrd – utifrån barnen Den har en tydligare egen identitet
Vad består glappen i ? Är det kunskap som saknas – hos vilka då? Är det kompetens – hos vilka? Är det attityderna/värderingarna – hos vilka? Hänger glappen ihop med relevans och angelägenhet – för vilka?
Hur kan vi få bort glappen? Vad kan vi göra tillsammans? FSKF? Vi kan tydliggöra våra behov av rätt utbildning, flera vägar in i yrket, fler kulturuttryck, ”inte bara solister”, påbyggnadsutbildning ex. musiker med annan bakgrund, gruppundervisningskompetens, anpassningsförmåga utifrån barn och behov även vad gäller ledarnas kompetens (FSKF-fråga) Marknadsföra på nya vägar i syfte att nå nya grupper som inte har en familj som känner till Tydlighet i vad kulturskolan är – skapa rätt förväntningar, gemensam vision Ett tydligt ledarskap; Hur? Var? Vilka ledare? Samarbeten? Visa skolan kulturskolans potential – vara på samma möten Gemensam utvecklingsprocess FSKF och Kulturskolerådet: 1. Formulera uppdraget
Nästa steg är att: Bjud in Kulturskolerådet till FSKF kring dessa frågor Bilda en arbetsgrupp, ta på nästa styrelsemöte Diskutera fram uppdraget Ansök om statsbidrag till kulturskoleutveckling och hitta former för kunskapsutbyte mellan cheferna Ca 5 st Bra bredd utifrån verksamhetstyper