En inkluderande kulturskola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Innehåll Bakgrund Nya Visby BBK Övergripande mål Nyheter i Visby BBK
Advertisements

Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Beredningen för integration och mångfald
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Universitets- och högskolerådet
Barn och ungas delaktighet utifrån ett normkritiskt perspektiv •Mer än bara en bemötande fråga?
Mötesstruktur.
Jag har en strategi har du?
Rådslag – vad är de? Problembaserat lärande, Kanada Tillverkningsindustrin, Tyskland Områden för utveckling Demokratiskt arbetssätt – alla delaktiga Allas.
Branschorganisationernas Framtid Bengt Larsson. Vision En branschorganisation för alla företag och individer som arbetar med undersökningar och analys.
Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.
Föräldramöte augusti 2014.
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Vilken ska bort och varför
Vilken ska bort. Fundera TYST och skriv ert svar i skrivboken
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Mervärden och aha-upplevelser
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Några möjliga steg i arbete med förändring och utveckling Eva Aalbu, den 8 april 2011 Folkhälsocentrum Demokrati, mer än valdeltagande.
SMAK  Projekt SMAK ( )  Kompetensutveckling för aktörer som möter personer NPF i sin yrkesutövning  Regionförbundet och Europeiska socialfonden.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Temagrupp Bild och form 20 september 2013.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Personalpolitisk inriktning
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
”Nyckeln till vårt land” Samverkansprojekt mellan Vännäs kommun, Svenska kyrkan och ABF.
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Page 1 Lapplands Bästa Gymnasium En Vild och Vacker vision Nästa Steg- Malgomajskolan 2,0.
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagd punkt Internationellt samarbete 2. Skolans verksamhet Skola och föräldrar 3. Ekonomi och organisation.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
ISO – certifikat Hinder eller möjlighet till bättre kommunikation?
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Motiverade it-guider med god språkutveckling, tillhör en grupp unga ledare som ökar den digitala delaktigheten. Gunilla Lundberg
Min verksamhet som mentororganisation. Att vara mentororganisation Associationer till betydelsen av ”mentor” Ledare Föreläsare Hjälp-stöd-stöttning Rådgivning.
Inger Carlonberg Ordförande
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Skövdemodellen Tillsammans skapar vi vägar till arbete
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Skövdemodellen Tillsammans skapar vi vägar till arbete
Navigating uncertainty
Kontinuitetsanalys Workshop 1 av 4 – Kriteriemodell
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
NYTT BIDRAG FÖR MUSIK- OCH KULTURSKOLOR
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rapport psykosocial skyddsrond
Din lön och din utveckling
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
God Man till ensamkommande barn
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Coachande samtal.
Rapport psykosocial skyddsrond
Dag Justin Vilket intryck får du av En? Justin? Rhiannon?
Välkommen till regional arbetsgrupp handledarskap
Organisation Kultur och Fritid 2017
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

En inkluderande kulturskola Utse en rapportör/grupp. Vad är en inkluderande kulturskola? Hämta fika ca 10.00. Avslut: fyra rader till Torbjörn per grupp. ulrika.lindblad@sll.se

Kulturskolan är inkluderande när: Den når brett Den är inbjudande och når alla, funkis, geo, nyanlända. Den är känd av alla grupper Den är uppsökande Den är tillgänglig Den är angelägen – brett utbud Den har rimliga avgifter Den har ledare med adekvat utbildning Den inte bör ses som en skolform Den kan spegla samhället: utbud, deltagare, ledare Låg-tröskel-verksamhet Den är efterfrågestyrd – utifrån barnen Den har en tydligare egen identitet

Vad består glappen i ? Är det kunskap som saknas – hos vilka då? Är det kompetens – hos vilka? Är det attityderna/värderingarna – hos vilka? Hänger glappen ihop med relevans och angelägenhet – för vilka?

Hur kan vi få bort glappen? Vad kan vi göra tillsammans? FSKF? Vi kan tydliggöra våra behov av rätt utbildning, flera vägar in i yrket, fler kulturuttryck, ”inte bara solister”, påbyggnadsutbildning ex. musiker med annan bakgrund, gruppundervisningskompetens, anpassningsförmåga utifrån barn och behov även vad gäller ledarnas kompetens (FSKF-fråga) Marknadsföra på nya vägar i syfte att nå nya grupper som inte har en familj som känner till Tydlighet i vad kulturskolan är – skapa rätt förväntningar, gemensam vision Ett tydligt ledarskap; Hur? Var? Vilka ledare? Samarbeten? Visa skolan kulturskolans potential – vara på samma möten Gemensam utvecklingsprocess FSKF och Kulturskolerådet: 1. Formulera uppdraget

Nästa steg är att: Bjud in Kulturskolerådet till FSKF kring dessa frågor Bilda en arbetsgrupp, ta på nästa styrelsemöte Diskutera fram uppdraget Ansök om statsbidrag till kulturskoleutveckling och hitta former för kunskapsutbyte mellan cheferna Ca 5 st Bra bredd utifrån verksamhetstyper