Uppehållstillstånd/Asyl : en introduktion Motala 2017-10-17 Uppehållstillstånd/Asyl : en introduktion
Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar Gratis juridisk rådgivning Uppdrag som offentligt biträde Driver processer nationellt och internationellt Utbildningar Deltar i flyktingdebatten och är med och skapar opinion för en rättssäker asylprocess Grundades 1991 Rädda Barnen CARITAS Svenska Kyrkan Stockholms Stift UNHCR
Uppehållstillstånd/Asyl – en introduktion Utvecklingen från hösten 2015 och prognos 2017 Politisk agenda – begränsningar i möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige Asylprocessen Verkställighetshinder Familjeåterförening Tillfällig lagstiftning? Uppehållstillstånd/Asyl – en introduktion
Prognos: cirka 80 000 asylsökande, varav 12 000 ensamkommande barn Statistik 2015 Prognos: cirka 80 000 asylsökande, varav 12 000 ensamkommande barn Verklighet: totalt 162 877 asylsökande, varav 35 369 ensamkommande barn Kvinnor 48 149 Män 114 728 Ensam- kommande barn 35 369 Barn 70 384
Migrationsverket: veckostatistik 2014 - 2017
Asylsökande i Sverige 2017 - Nationaliteter
Migrationsverkets statistik: Vilka flyr till Sverige?
UNHCR, flyktingar över medelhavet 16/10 2017
Vilka nationaliteter sökte 2016 asyl i andra EU-länder
Prognos 2017 Hur många asylsökande kommer till Sverige 2017? En bedömning fordrar beaktande av situationen i världen, -ev. förändringar av EU´s regelverk, -förändringar av reglerna i andra EU-länder, -förändring av svenska regler - som exempelvis identitets- och/eller gränskontroller etc. Migrationsverkets prognos för 2017 : mest troligt 28.000 asylsökande SENASTE PROGNOSEN FRÅN UNHCR: http://data.unhcr.org/mediterranean/regional.php#_ga=1.143553141.1158515950.1471520200
Sveriges politiska övervägande 2015/2016 Sverige klarar inte av ytterligare ett år med 160.000 asylsökande b) Andra länder i Europa måste ta sitt ansvar Sverige skall därför harmonisera reglerna för uppehållstillstånd med dem som gäller i övriga Europa
Lagändringar 2016 Andrum Skydd på EU:s miniminivå Ändringar i LMA för familjeåter-förening Begränsnings- lagen Ingen bostad eller bistånd efter utvisning Ändringar i LMA
Asylprocessen i Sverige
Rättskällor Asyl är en rätt till uppehållstillstånd grundad i ett behov av skydd Utlänningslagen och ”Begränsningslagen” FN:s flyktingkonvention EU-direktiv och förordningar Europa- konventionen EU-domstolen Europa domstolen UNHCR:s riktlinjer (Barnkonventionen)
i kraft 2006-03-31 = en ny instans och processordning Utlänningslagen, SFS 2005:716 i kraft 2006-03-31 = en ny instans och processordning Lag om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige, SFS 2016:752 gällande från 2016-07-20 till 2019-07-19
Övergångsbestämmelser Begränsningslagen är tidsbegränsad, gäller till och med 19 juli 2019 (3 år) Undantagna från begränsningslagen är barn under 18 år och deras föräldrar om de ansökt om asyl senast den 24 november 2015 (DOCK: om barnet/barnen hunnit fylla 18 år vid tiden för beslut tillämpas begränsningslagen) De nya strängare bestämmelserna om försörjningskrav och krav på bostad av tillräcklig storlek gäller inte ansökningar som registrerades senast den 20 juli 2016. Ifall ett beslut från Migrationsverket grundades enbart med stöd av utlänningslagen (dvs. inte nya begränsningslagen), ska även domstol vid överklagande av beslutet tillämpa utlänningslagen (dvs. inte nya begränsningslagen).
Var prövas en ansökan om asyl? TURKIET Var prövas en ansökan om asyl? DUBLINFÖRORDNINGEN Grekland Övertagande Undantag från övertagande Preskription Familj 6 månader UT/ Visum/ asylansökan 12 månader Inrest 18 månader Vistelse
Hur ansöker man om asyl? Registrering hos Migrationsverket Offentligt biträde behovsprövning Asylutredning
Vad prövar Migrationsverket? Bevisa sin identitet - varför är det så viktigt? Identitet = födelsedatum, namn, nationalitet Gentemot vilket land ska asylskälen bedömas? Koppling till eventuell skriftlig bevisning Kompletterande metod: språkanalys – visar dock endast område/land Tillräcklighet Om det personen anför om det som hen riskerar att utsättas för stämmer, är det tillräckligt för att personen ska anses uppfylla kriterierna för att vara Flykting eller alternativt skyddsbehövande? Exempelvis: Finns det skydd att få i hemlandet? Trovärdighet Är det som personen berättar trovärdigt? Stämmer uppgifterna? Sökanden har bevisbördan för att göra sitt skyddsbehov sannolikt Identitet Asyl- berättelse
MIGRATIONS-ÖVERDOMSTOL Prövningsordning DUBLIN-FÖRORDNINGEN Bestämmer vilket land som ska pröva asylansökan MIGRATIONSVERKET Utreder asylskäl MIGRATIONSDOMSTOLEN Omprövar MiV:s beslut MIGRATIONS-ÖVERDOMSTOL Prejudikat LAGA KRAFT Preskription efter 4 år BESLUT Bifall BESLUT Avslag + Utvisning BESLUT Bifall DOM Avslag DOM Bifall /Avslag BESLUT Ej PT
Uppehållstillstånd på grund av skyddsbehov = Asyl = Tillfällig lag Flykting Alternativt skyddsbehövande Under den tillfälliga lagens giltighetstid tillämpas ej grunden – övrigt skyddsbehövande
Flykting Vem förföljer? Välgrundad fruktan för förföljelse - allvarligt hot mot livet, friheten och kroppslig integritet Samhälls- grupp Ex.vis Kön och sexuell läggning Religiös uppfattning Politisk uppfattning Ras Nationalitet Vem förföljer? Staten eller andra aktörer Myndighetsskydd Framåtsyftande bedömning
Alternativt skyddsbehövande Grundad anledning att anta att man Straffas med döden eller utsättas för kroppsstraff, tortyr eller annan omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning Allvarlig och personlig risk att skadas på grund av urskillningslöst våld med anledning av en yttre eller inre väpnad konflikt
Synnerligen ömmande omständigheter Hälsotillstånd Anpassning till Sverige Situationen i hemlandet Livshotande sjukdom för vilken vård ej går att få i hemlandet Avsevärd vistelsetid Anknytning till Sverige Social utstötning + Strider mot konventionsåtagande
Särskilt ömmande omständigheter Hälsotillstånd Anpassning till Sverige Situationen i hemlandet ”Medicinskt tillstånd som kräver avancerad vård” Avsevärd vistelsetid, legal/illegal Nätverk? Utsatt grupp? Finns tillgång till vård i hemlandet? Anknytning och anpassning till Sverige Språkkunskaper, tillgång till skolgång Rätten till privatliv + Strider mot konventionsåtagande
Strider mot konventionsåtagande? Begränsningslagen 11 § - UT för ömmande omständigheter endast om en utvisning dessutom strider mot svenskt konventionsåtagande Omänsklig behandling – artikel 3 EKMR - En utlänning som lider av livshotande sjukdom, i kombination med total avsaknad av vård i hemlandet. Rätten till familj- eller privatliv – artikel 8 EKMR - Anknytning till Sverige för barn till exempel Strider mot ett svenskt konventionsåtagande att verkställa ett beslut om avvisning- eller utvisning för ensamkommande barn då ordnat mottagande i hemlandet saknas (Återvändandedirektivet + barnkonventionen etc.) Proportionalitetsbedömning – avvägning mellan enskildes intresse/ reglerad invandring
Permanent eller tillfälligt uppehållstillstånd? Huvudregel utlänningslagen = Permanent uppehållstillstånd Huvudregel ”begränsningslagen” = tillfälliga uppehållstillstånd, barn och barnfamiljer kan vara undantagna När gjordes ansökan? Permanent eller tillfälligt uppehållstillstånd? Ansökan gjordes innan den 24 november 2015 om barn/barnfamilj Permanent uppehållstillstånd Ansökan gjordes efter den 24 november 2015 Tillfälligt uppehållstillstånd Undantag: Barn - synnerligen ömmande omständigheter, varaktigt nedsatt hälsotillstånd, absolut krävs ett permanent uppehållstillstånd Vid förlängning av TUT: PUT om arbete OBS ungdomar upp till 25 år
Verkställighetshinder
MIGRATIONS-ÖVERDOMSTOL VERKSTÄLLIGHETS-HINDER Prövningsordning DUBLIN-FÖRORDNINGEN Bestämmer vilket land som ska pröva asylansökan MIGRATIONSVERKET Utreder asylskäl MIGRATIONSDOMSTOLEN Omprövar MiV:s beslut MIGRATIONS-ÖVERDOMSTOL Prejudikat LAGA KRAFT Preskription efter 4 år VERKSTÄLLIGHETS-HINDER BESLUT Bifall BESLUT Avslag + Utvisning BESLUT Bifall DOM Avslag DOM Bifall /Avslag BESLUT Ej PT
Uppehållstillstånd på grund av verkställighetshinder Praktiska verkställighetshinder Medicinska verkställighetshinder Annan särskild anledning Mottagarlandet vill inte ta emot den asylsökande Så svårt sjuk att det inte går att genomföra verkställigheten Barn som sammanbor med förälder Avgörande är ej svårighetsgrad utan hindrar sjukdomstillståndet verkställigheten? Barn som är omhändertagna enligt LVU Läkarintyg; objektivitet och saklighet, specialist
Ny prövning NYA OMSTÄNDIGHETER = KRAV - Ej bedömts tidigare - Styrker att det är antagligt att personen har ett skyddsbehov i hemlandet KRAV Ska inte kunna ha åberopat dessa omständigheter tidigare eller har en giltig ursäkt till varför de ej åberopats tidigare
Andra grunder för uppehållstillstånd
Familjeåterförening enligt UtlL Minderåriga barn till i Sverige bosatt förälder/makar/föräldrar till barn i Sverige som beviljats uppehållstillstånd som flykting eller alternativt skyddsbehövande har en rätt till uppehållstillstånd Annan nära familjemedlem kan få uppehållstillstånd på anknytning till i Sverige bosatt. Till skillnad från asyl ska uppehållstillstånd på grund av familjeåterförening ha sökts och beviljats före inresa i Sverige I Sverige har inte tidigare möjligheten till familjeåterförening gjorts beroende av på vilken grund den härvarande beviljats uppehållstillstånd – bara att den härvarande varit bosatt här - detta har ändrats genom ”begränsningslagen”
Vilka anhöriga kan enligt den tillfälliga lagen få uppehållstillstånd? Make/maka/sambo/registrerad partner/barn under 18 år om personen i Sverige: - är svensk medborgare, eller har PUT, eller personer med TUT+flyktingstatus med ”välgrundade utsikter” till PUT - kan försörja sig själv och de familjemedlemmar som ansöker om UT (undantag: barn under 18 år, när ansökan om anknytning till person med flyktingstatus gjorts inom 3 månader från att flyktingstatus beviljats) Tillstånd får vägras avseende make/sambo om någon av dem är under 21 år
Försörjningskravet för anhöriginvandring Bostad, två vuxna = 1 rum och kök Om barn = ytterligare rum, två barn i varje rum Inkomst Make/maka= 7820 Barn upp till och med 6 år = 2512 Barn 7 år och äldre = 2891 Försörjningskravet för anhöriginvandring
Försörjningskravet för anhöriginvandring Familj med fyra barn, två under sju år och två över sju år. Barnens mor och barnen söker UT på anknytning till maken som är barnens far. Två vuxna = 7.820 Två barn under sju år = 5.054 Två barn över sju år = 5.782 Kostnad 3-rums lägenhet ca: = 10.000 -------------------------- Summa: 28.626 Försörjningskravet för anhöriginvandring
Vilka anhöriga kan inte längre få uppehållstillstånd? Anknytningsperson med TUT som inte är bedömd som flykting (ex.vis alternativt skyddsbehövande (gäller även om personen med TUT är ett ensamkommande barn vars förälder söker på anknytning) Personer som planerar att gifta sig/bli sambo/partner med person i Sverige som har TUT (oavsett om det är som alternativt skyddsbehövande eller som flykting) Dock UT trots ovanstående: Ifall i strid med svenskt konventionsåtagande att neka uppehållstillstånd (artikel 8 Europakonventionen – rätten till familjeliv) Ifall personen som ansöker om UT är EU-medborgare
”I strid med konventionsåtagande” Rätten till familj- eller privatliv artikel 8 EKMR I de allra flesta fall bedömer MV att begränsningar i rätten till UT för familjeanknytning kommer att vara förenliga med EU-rätten och andra konventionsåtaganden Enskilda undantagsfall tvingande individuella omständigheter att familjeåterförening inte kan anstå några år - Barn till person i Sverige som har TUT som alternativt skyddsbehövande, där barnet står utan någon vuxen som kan ta hand om henne/honom - Familjemedlemmar med individuella tvingande omständigheter som allvarlig sjukdom/funktionshinder och det saknas andra anhöriga/institutioner i hemlandet som kan ta hand om personen
Tillfällig lagstiftning? Efter två år ska regeringen bedöma behovet av att lagen gäller även det tredje året: - Målet: andrum – få ned antalet asylsökande - Effektivt, adekvat och nödvändigt medel? - Regeringen avser att noga följa upp konsekvenserna av lagen, särskilt för barn Vad kan vi göra? - Dokumentera: konsekvenser för integrationen av TUT och begränsad rätt till familjeåterförening, statusförklaringar avseende såväl barn som vuxna, barn som fyller 18 år med TUT, psykisk ohälsa, splittrade familjer - Påverka rättsutvecklingen på nationell nivå och EU-nivå - Strategisk processföring
Telefonrådgivning mån – ons (09. 00-11 Telefonrådgivning mån – ons (09.00-11.00) telefonnummer 0200-88 00 66 info@sweref.org www.sweref.org – Infobank med information om migrationsrätt Barnmottagning torsdagar (09.00-11.00) 0200 – 751 703 barn@sweref.org