Trafik- och parkeringsutredning Långdrag/Saltholmen TPuls

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Medborgarundersökning 2015 Nacka kommun Tabeller och diagram Bilaga till tjänsteskrivelse KFKS 2016/ Här visas värden utan felmarginaler. Det bör.
Advertisements

Sandra Lagerkvist och Ida Knutsson. 2 Mål för folkhälsan, prop. 2002/03:35 Övergripande mål för folkhälsopolitiken: Skapa samhälleliga förutsättningar.
Stadsbyggnadsförvaltningen Cykelparkering i Uppsala Hur arbetar Uppsala kommun med cykelparkering? Oscar Forss, trafikplanerare, Enheten för trafik och.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Stockholmsbygd – landsbygd och skärgård där lokala initiativ i samspel med omvärlden utvecklar hållbara attraktiva samhällen som sprider framtidstro Leader.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
SU:s åtgärdsplan Tom september 2015 Intäkter+620 mnkr6,2% Personal inkl. bemanning+349 mnkr5,6% Läkemedel+175 mnkr 16% Material, varor tjänster+141 mnkr9,8%
Carl Larsson Återkoppling från näringslivsdialog 6-7 okt 2015 Stadsbyggnad, trafik och infrastruktur.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
En hållbar organisation
Fossilbränslefritt Kronoberg
Länsstyrelsernas Informationsförsörjning IED
Smart Built Environment Utlysning mars 2016
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Policy, riktlinjer, handlingsplan för resor och fordon i tjänsten 2014
Bästa utveckling för alla
Stockholm Archipelago samverkan Tina Larsson, projektledare
Samverkansträff för enskilda avlopp
Ny översiktsplan Beslut i kommunfullmäktige i september 2011 om att en ny översiktsplan ska tas fram för Ängelholm kommun.
Länsgemensam ledning i samverkan
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Kommunerna tar över ansvar för att utföra viss hälso- och sjukvård i gruppbostäder och daglig verksamhet enligt LSS Anna-Lena Möllstam Tf enhetschef Sociala.
Nystart för nollvisionen
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Grön infrastruktur - Friluftsliv
Läkemedelsstöd i primärvården
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
Sammanfattning workshop kommunfullmäktige Del av arbetet inom Fördjupad översiktsplan Strömstad.

Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Nätverk för lärare på fritidshem
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
- Geografi - Att studera helheten.
Vilken planeringsprocess?
Miljömålen består av tre slags mål
Utmaningar i folkhälsoarbetet Norra Örebro län
Nämndutbildning 10 februari 2016
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Goda livsvillkor, livslångt lärande & välutvecklad ideell sektor.
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Schyst offentlig upphandling
Boverkets arbete med kulturarv och klimat
Miljö i vägplaneringsprocessen
Projekt Göteborgssjukvården - juni, 2017
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Utredningen om ekologisk kompensation
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
Regionsamverkan Sydsverige
Flytt stadsdels-kontoret Lundby
Status i Upprustningsprojektet Information på medlemsmötet
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
LSG Uppföljningsrapport
Revisionsredogörelsen 2017
Årsrapport 2017 LSG sektor ÄO-HS
Ersättningar 2019 Vårdval vårdcentral
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Landsbygdskommittén.
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
9 Maj, 2019 Björn Södergren Per Andersson
Hur kan man använda sitt resultat i hållbarhetsindex?
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Presentationens avskrift:

Trafik- och parkeringsutredning Långdrag/Saltholmen TPuls Parkeringsbolagets arbetsgrupp 2017-10-09

KF-beslut 2016-05-12 Saltholmen ska vara angöringspunkt för skärgårdstrafiken Staden ska fortsatt erbjuda de boende och företag i södra skärgården möjlighet att hyra en egen parkeringsplats på Saltholmen/Långedrag Ge kommunstyrelsen i uppdrag att återkomma till kommunfullmäktige med förslag om hur parkeringssituationen kan förbättras och utökas på Saltholmen/Långedrag HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Genomförda utredningar Rapport Tpuls, Norconsult, 2017 (slutkoncept oktober) Strukturskisser Saltholmen, (inkl. bedömning av kostnader och miljökonsekvenser), Tyréns, 2017 Social konsekvensanalys Saltholmen, Tyréns, 2017 Naturvärdesinventering Saltholmen, Tyréns, 2017 Saltholmen Resecentrum – förstudie av nytt terminalområde, Sweco, 2017 Kostnadskalkyl Saltholmen Resecentrum och kajer, Sweco, 2017 Utredning cykelmobilitet – Saltholmen, Långedrag och Hinsholmen, Koucky & Partners, 2016 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Ombyggt terminalområde Ny terminal – en bra bytespunkt Kaj Flytbryggor Terminalbyggnad Depå/verkstad Hållplatser för buss och spårvagn Ytor för fotgängare och cyklister Ersättning bryggor Ersättning parkering HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Strukturskisser – tre scenarier   1600 platser 2000 2600 Boende och verksamma 1 300 1 500 2 100 Besökande 300 500 Totalt 1 600 2 000 2 600 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Strukturskiss 1600 platser HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Strukturskiss 2600 platser HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Ekonomiska konsekvenser Terminalområde Saltholmen – 350-400 miljoner (VGR och kommunen) Kompletterande trafik till annan/andra hamnar – ? (VGR och kommunen) Avsevärt dyrare parkering i nya anläggningar (den som parkerar) HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Begränsande faktorer Trafiksituation på Saltholmsgatan Buller Trafiksäkerhet Framkomlighet för kollektivtrafik, fotgängare och cyklister Påverkan på landskapsbilden, kulturmiljö och naturmiljö Höga parkeringskostnader Max ytterligare cirka 500 bilplatser på Saltholmen Ersättning för cirka 300 bilplatser som tas i anspråk av ombyggt terminalområde I berget eller garage under mark För boende och verksamma i skärgården HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Konsekvenser av en ”icke-lösning”? Hämmar utvecklingen av södra skärgården Försvårar nybyggnad i skärgården – parkeringstal 0 Åldrande befolkning HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Rekommendationer detaljplan Ombyggt terminalområde – en attraktiv bytespunkt Kaj Flytbryggor Terminalbyggnad Depå/verkstad Hållplatser för buss och spårvagn Gata med spårvagnsslinga Ytor för fotgängare och cyklister Ersättning bryggor Ersättning parkering Avgöra om ytterligare parkeringsplatser är genomförbara HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Möjliga åtgärder utan detaljplan Omvandla besöksplatser på Saltholmen Renodla parkeringsområden för olika användargrupper Öka prisdifferentieringen Omvandla förhyrda platser till tillståndsparkering Verka för utökad bilpool Inför Styr och ställcyklar Förbättra för fotgängare och cyklister Fortsatt dialog med GREFAB Optimera befintliga ytor för parkering och anlägg ytterligare platser där det är möjligt HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Slutsatser och reflektioner Saltholmen kan inte bära hela södra skärgården, om tillgängligheten med bil ska vara fortsatt hög Kompletterande trafik till annan/andra hamnar, särskilt sommartid Testarena för mobilitetstjänster? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN