Ansvarskommunikation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Hållbar utveckling.
En PowerPoint om PowerPoint
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Turismens historia kapitel 2.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Förväntade fördelar 1 1.Effektivare mer automatiserad beställnings- och betalningsprocess, som minskar administrativa resurser och risk för fel i alla.
Resmål och resvägar Hållbar turism.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Reseproduktion och försäljning
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
E-introduktion Karin Ingvarsson. Bakgrund - E-lärande i Jönköpings kommun  En handlingsplan för e-lärande togs fram för Jönköpings kommun under 2006.
Presentation hållbart byggande Galären PRESENTATION HÅLLBART BYGGANDE Privatägt fastighetsbolag med kontor i Luleå och Stockholm 26 anställda.
Sammanfattning av EU-lagstiftning: en introduktion 2008.
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Kapitalförvaltning för anknutna stiftelser – Pågående utvärdering av inkomna anbud Information till universitetsstyrelsen
Hur arbetet med hållbart företagande kan användas i marknadsföringen.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Inköp i Region Norrbotten
Här lär vi oss om 1900 talet. Århundradet som ligger oss närmst!
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Susanne Lindqvist SANdvik,
Hållbar utveckling.
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Kommunikationsprocesser
Produktion, handel och transport
Vad innebär regionbildningen?
Ulrika Persson-Fischier,
Sammanfattning presentationer
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Förbättra klubbkvalitet
Tips för bättre kommunikation
Gnosjö kommuns styrmodell
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
IF Friskis&Svettis Kalmar
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

Ansvarskommunikation Presentation xx.xx.2009

Bakgrund Projektets målsättning var att hitta det ansvarstema och budskap som Katrin vill kommunicera till sina intressenter och hjälpa Katrin att integrera det starka ansvarsinnehållet som en del av varumärket Vad vi vill leverera!!! Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman

Citat från interna intervjuer om vår uppfattning om ansvar när vi tänker på Katrin "Allt fler kunder kräver det nordiska Svanmärket. Det fungerar som ett godkännande för ett hållbart val." "Jag tror att vi mest har talat om miljön än så länge. Att tala om ekonomiskt och socialt ansvar är viktigt om vi vill vara aktör #1 eller #2 inom vår bransch i framtiden" "Det finns många bra exempel på förbättringar – var stolta över resultaten. Fler praktiska exempel – enkla meddelanden – färre tekniska uppgifter." "(Katrins styrka) är att fokusera på rätt produktval. Sälja lösningen!" Varumärkenas betydelse (bör inte underskattas) Vi är inte så bra på att prata om våra ansträngningar Tre sidor av ansvar (miljö- fokus + samhälle och ekonomi) Sist men inte minst: även produkterna bidrar – de måste integreras och bli en del av budskapet, inte bara varumärket Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman

Katrin – huvudutmaningar Att hitta ett budskap som täcker in all produkter Intern kommunikation & utbildning Omvandla tekniska uppgifter till enkla meddelanden Fakta och framgångssagor Inte bara produkter – även kategorier Försäljningsutbildning: att tala med en röst Tydliga meddelanden till folket – ingen teknisk bibel Konkreta fakta och exempel!!! Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman

I Katrins förarbete var en sak mycket tydlig Det finns inga rätta svar på etiska frågor. Hur ska vi som företag kunna tala om för människor hur de ska leva sina liv? Vad vi kan göra är att hjälpa dem att hitta en balans. Till den sista punkten: eller vad vi kan erbjuda dem för att hitta balansen Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman

Handling istället för ord Lokal approach Sunt förnuft, enkelhet Vi söker efter ett tidlöst koncept: inte bundet till produkter eller platser, utan till attityd. Praktiskt och jord nära Lätt att förstå för alla Humoristisk = med ett leende Ödmjuk attityd Undvika att lova för mycket Fräscht, humoristiskt, emotionellt Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman

Katrins ansvarspresentation (Diabilderna kan användas både internt och externt)

(Video) Lägg till videofilen “Washroom talk” genom att välja “Insert” i huvudmenyn i PowerPoint. Välj sedan “Movie...” och därefter videofilen. Välj den film som du vill starta "When clicked or Automatically". Obs: videofilen spelas endast upp i presentationsläge. Instruktioner till presentatören: Efter att videofilen spelats upp kan du börja ditt tal med innebörden av uppmuntran (videofilens "huvudbudskap"). För Katrin innebär ansvar inte bara att se till att vårt företag uppför sig som en god företagsmedborgare, men även att vi hjälper våra kunder och partners att agera på ett mera ansvarsfullt sätt (och vara stolta över det!). Fortsätt sedan presentationen med definitionen av hållbarhet. 6/23/2018 Presentation/Upphovsman

Vad innebär ansvar för Katrin? Ansvar innebär att “bemöta nutidens behov utan att försämra framtida generationers förmåga att uppfylla sina egna behov”. Ansvar är mycket viktigt för mjukpappersindustrin i allmänhet. I samarbetet med våra kunder och partners eftersträvar vi hög kvalitet, trygg användning och en låg miljöpåverkan Vi tänker längre än att uppfylla våra lagliga skyldigheter och vill vara branschens normgivare Uppmana kunderna och användarna av våra produkter att agera ansvarsfullt Ansvar innebär i mångt och mycket att bemöta nutidens krav ... 2. Vi arbetar inom en bransch som ligger i fokus, därför behöver och måste vi agera på rätt sätt 3. Sikta högre än våra lagliga skyldigheter – vi eftersträvar en övergripande balans Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman

Katrins approach för ansvar Katrins ansvarskoncept är baserat på balansen mellan tre aspekter: miljö, samhälle och ekonomi. De är alla lika viktiga och Katrin kompromissar inte med någon av dem. Miljö Samhälle Ekonomi Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman

Balans till hands Vi tror på Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman

I praktiken Ansvar innebär för oss att hjälpa våra kunder, partners, anställda och andra intressenter att hitta en balans Respektera miljön genom hela vår produktionskedja Arbeta med hållbara partners och utveckla ansvarsinitiativ Hjälpa våra kunder att kombinera hållbarhet och lönsamhet Ta vara på våra anställdas välbefinnande – liksom de samhällen där vi verkar Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman

Hur gör vi det? Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman

Miljö 11/14/2009 Presentation/Upphovsman

Miljö Vi minskar vår miljöpåverkan i varje stadium av vårverksamhet och våra produkters livscykel råmaterial och resurser produktion produktanvändning Vad kunden får garanti om en ansvarsfull partner garanti om ansvar för våra produkter hjälp för en ansvarsfullare verksamhet Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman

Sociala frågor 11/14/2009 Presentation/Upphovsman

Sociala frågor Vi respekterar socialt ansvar i vår egen verksamhet och i vår personalresurspolicy Vi förväntar oss att våra leverantörer efterlever överenskomna etiska principer Vi främjar socialt ansvar i vår kommunikation och i våra kampanjer Vad kunden får garanti om samarbete med en partner med stark etik stöd för främjande av socialt ansvar på lokal nivå Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman

Ekonomi 11/14/2009 Presentation/Upphovsman

Ekonomi Vi hjälper våra kunder att hitta optimala lösningar som – ökar produktiviteten – minskar utgifterna – förbättrar hälsan och minskar antalet sjukledighetsdagar Våra kategorier Tvättrum, Arbetsplats och Välbefinnande hjälper till att lösa industrispecifika utmaningar En effektiv leveranskedja och smarta logistiklösningar accelererar affärsverksamheten Vad kunden får Hållbar lönsamhet Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman

Hur vill vi få ut budskapet ... Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman

Hur fungerar en ansvarspresentation? PROGRAMFÖRKLARING FÖRSÄLJNINGSPRESENTATION FALL FALL FALL En audiovisuell introduktion till att förbättra atmosfären Stödja ansvar fallkort Presentatörens egen försäljningspresentation, t.ex. arbetsplats- eller tvättrumspresentation med andra ord Balans till hands –programförklaring 21 Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman

Audiovisuell programförklaring Den audiovisuella programförklaringen fungerar som en väckarklocka i början av presentationen. Dess syfte är att få publiken på bra humör och understryka huvudbudskapet: Katrin hjälper sina kunder och partners att arbeta på ett ansvarsfullare sätt, att hitta en balans. Handlingen är en kort komisk historia om en ung kontorspraktikant och en superentusiastisk talande dispenser, som peppar upp praktikanten. Programförklaringens längd är cirka 2 minuter. Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman

Fallkort Balansfallkort har utvecklats för att kommunicera Katrins ansvar i ett kort, kompakt format. De fokuserar på ett konkret ämne och kan användas i försäljningspresentationen som sådana. Idén är att försäljningspersonalen kan ta med de mest relevanta/intressanta korten att använda med sina kunder Fallkort som handlar om t.ex: Det nordiska Svanmärket (miljö) Skolhygienprojekt (samhälle) Lokal approach (ekonomi) … Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman

Balans till hands – PowerPoint-presentation kan användas till att förklara konceptet Bör användas när intressenter frågar efter en presentation eftersom vi vill kommunicera budskapet tillsammans med det vi gör i praktiken (fallkort) Men … Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman

Styrkan är i människorna. 11/14/2009 Presentation/Upphovsman

Förnamn Efternamn Titel, Katrin Tack! Förnamn Efternamn Titel, Katrin Mobiltelefon: +000 00 123 456 Tel: +000 00 12 34 567 förnamn.efternamn@metsatissue.com Katrin. At Hand. Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman