Ansvarskommunikation Presentation xx.xx.2009
Bakgrund Projektets målsättning var att hitta det ansvarstema och budskap som Katrin vill kommunicera till sina intressenter och hjälpa Katrin att integrera det starka ansvarsinnehållet som en del av varumärket Vad vi vill leverera!!! Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman
Citat från interna intervjuer om vår uppfattning om ansvar när vi tänker på Katrin "Allt fler kunder kräver det nordiska Svanmärket. Det fungerar som ett godkännande för ett hållbart val." "Jag tror att vi mest har talat om miljön än så länge. Att tala om ekonomiskt och socialt ansvar är viktigt om vi vill vara aktör #1 eller #2 inom vår bransch i framtiden" "Det finns många bra exempel på förbättringar – var stolta över resultaten. Fler praktiska exempel – enkla meddelanden – färre tekniska uppgifter." "(Katrins styrka) är att fokusera på rätt produktval. Sälja lösningen!" Varumärkenas betydelse (bör inte underskattas) Vi är inte så bra på att prata om våra ansträngningar Tre sidor av ansvar (miljö- fokus + samhälle och ekonomi) Sist men inte minst: även produkterna bidrar – de måste integreras och bli en del av budskapet, inte bara varumärket Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman
Katrin – huvudutmaningar Att hitta ett budskap som täcker in all produkter Intern kommunikation & utbildning Omvandla tekniska uppgifter till enkla meddelanden Fakta och framgångssagor Inte bara produkter – även kategorier Försäljningsutbildning: att tala med en röst Tydliga meddelanden till folket – ingen teknisk bibel Konkreta fakta och exempel!!! Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman
I Katrins förarbete var en sak mycket tydlig Det finns inga rätta svar på etiska frågor. Hur ska vi som företag kunna tala om för människor hur de ska leva sina liv? Vad vi kan göra är att hjälpa dem att hitta en balans. Till den sista punkten: eller vad vi kan erbjuda dem för att hitta balansen Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman
Handling istället för ord Lokal approach Sunt förnuft, enkelhet Vi söker efter ett tidlöst koncept: inte bundet till produkter eller platser, utan till attityd. Praktiskt och jord nära Lätt att förstå för alla Humoristisk = med ett leende Ödmjuk attityd Undvika att lova för mycket Fräscht, humoristiskt, emotionellt Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman
Katrins ansvarspresentation (Diabilderna kan användas både internt och externt)
(Video) Lägg till videofilen “Washroom talk” genom att välja “Insert” i huvudmenyn i PowerPoint. Välj sedan “Movie...” och därefter videofilen. Välj den film som du vill starta "When clicked or Automatically". Obs: videofilen spelas endast upp i presentationsläge. Instruktioner till presentatören: Efter att videofilen spelats upp kan du börja ditt tal med innebörden av uppmuntran (videofilens "huvudbudskap"). För Katrin innebär ansvar inte bara att se till att vårt företag uppför sig som en god företagsmedborgare, men även att vi hjälper våra kunder och partners att agera på ett mera ansvarsfullt sätt (och vara stolta över det!). Fortsätt sedan presentationen med definitionen av hållbarhet. 6/23/2018 Presentation/Upphovsman
Vad innebär ansvar för Katrin? Ansvar innebär att “bemöta nutidens behov utan att försämra framtida generationers förmåga att uppfylla sina egna behov”. Ansvar är mycket viktigt för mjukpappersindustrin i allmänhet. I samarbetet med våra kunder och partners eftersträvar vi hög kvalitet, trygg användning och en låg miljöpåverkan Vi tänker längre än att uppfylla våra lagliga skyldigheter och vill vara branschens normgivare Uppmana kunderna och användarna av våra produkter att agera ansvarsfullt Ansvar innebär i mångt och mycket att bemöta nutidens krav ... 2. Vi arbetar inom en bransch som ligger i fokus, därför behöver och måste vi agera på rätt sätt 3. Sikta högre än våra lagliga skyldigheter – vi eftersträvar en övergripande balans Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman
Katrins approach för ansvar Katrins ansvarskoncept är baserat på balansen mellan tre aspekter: miljö, samhälle och ekonomi. De är alla lika viktiga och Katrin kompromissar inte med någon av dem. Miljö Samhälle Ekonomi Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman
Balans till hands Vi tror på Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman
I praktiken Ansvar innebär för oss att hjälpa våra kunder, partners, anställda och andra intressenter att hitta en balans Respektera miljön genom hela vår produktionskedja Arbeta med hållbara partners och utveckla ansvarsinitiativ Hjälpa våra kunder att kombinera hållbarhet och lönsamhet Ta vara på våra anställdas välbefinnande – liksom de samhällen där vi verkar Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman
Hur gör vi det? Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman
Miljö 11/14/2009 Presentation/Upphovsman
Miljö Vi minskar vår miljöpåverkan i varje stadium av vårverksamhet och våra produkters livscykel råmaterial och resurser produktion produktanvändning Vad kunden får garanti om en ansvarsfull partner garanti om ansvar för våra produkter hjälp för en ansvarsfullare verksamhet Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman
Sociala frågor 11/14/2009 Presentation/Upphovsman
Sociala frågor Vi respekterar socialt ansvar i vår egen verksamhet och i vår personalresurspolicy Vi förväntar oss att våra leverantörer efterlever överenskomna etiska principer Vi främjar socialt ansvar i vår kommunikation och i våra kampanjer Vad kunden får garanti om samarbete med en partner med stark etik stöd för främjande av socialt ansvar på lokal nivå Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman
Ekonomi 11/14/2009 Presentation/Upphovsman
Ekonomi Vi hjälper våra kunder att hitta optimala lösningar som – ökar produktiviteten – minskar utgifterna – förbättrar hälsan och minskar antalet sjukledighetsdagar Våra kategorier Tvättrum, Arbetsplats och Välbefinnande hjälper till att lösa industrispecifika utmaningar En effektiv leveranskedja och smarta logistiklösningar accelererar affärsverksamheten Vad kunden får Hållbar lönsamhet Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman
Hur vill vi få ut budskapet ... Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman
Hur fungerar en ansvarspresentation? PROGRAMFÖRKLARING FÖRSÄLJNINGSPRESENTATION FALL FALL FALL En audiovisuell introduktion till att förbättra atmosfären Stödja ansvar fallkort Presentatörens egen försäljningspresentation, t.ex. arbetsplats- eller tvättrumspresentation med andra ord Balans till hands –programförklaring 21 Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman
Audiovisuell programförklaring Den audiovisuella programförklaringen fungerar som en väckarklocka i början av presentationen. Dess syfte är att få publiken på bra humör och understryka huvudbudskapet: Katrin hjälper sina kunder och partners att arbeta på ett ansvarsfullare sätt, att hitta en balans. Handlingen är en kort komisk historia om en ung kontorspraktikant och en superentusiastisk talande dispenser, som peppar upp praktikanten. Programförklaringens längd är cirka 2 minuter. Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman
Fallkort Balansfallkort har utvecklats för att kommunicera Katrins ansvar i ett kort, kompakt format. De fokuserar på ett konkret ämne och kan användas i försäljningspresentationen som sådana. Idén är att försäljningspersonalen kan ta med de mest relevanta/intressanta korten att använda med sina kunder Fallkort som handlar om t.ex: Det nordiska Svanmärket (miljö) Skolhygienprojekt (samhälle) Lokal approach (ekonomi) … Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman
Balans till hands – PowerPoint-presentation kan användas till att förklara konceptet Bör användas när intressenter frågar efter en presentation eftersom vi vill kommunicera budskapet tillsammans med det vi gör i praktiken (fallkort) Men … Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman
Styrkan är i människorna. 11/14/2009 Presentation/Upphovsman
Förnamn Efternamn Titel, Katrin Tack! Förnamn Efternamn Titel, Katrin Mobiltelefon: +000 00 123 456 Tel: +000 00 12 34 567 förnamn.efternamn@metsatissue.com Katrin. At Hand. Lördagen den 14 november 2009 Presentation/Upphovsman