Trädet Web – strukturerad läs- och skrivinlärning Lämpligt för förskola grundskolan grundsärskolan gymnasium och vuxenutbildning SFI/SVA
Trädet Web. tar sin utgångspunkt i läsprocessen Trädet Web.. ... tar sin utgångspunkt i läsprocessen ... är konstruerat som ett spel med Levels … man gör uppdrag som består av övningar … varje rätt utfört uppdrag ger minst 100 p … elev och lärare bestämmer hur många dagar i veckan man ska öva ex vis 5 dagar = 500 p presentationsfilmer
”Högnivå” - en operation i taget Förståelse ( dynamisk) Erfarenhet, begåvning, ålder etc avkodning x språkförs.= läsförst. motivation De två processerna sker på olika nivåer i hjärnan och är också väsenskilda.Trädet Web tar fasta på detta Avkodning( teknisk-mekanisk ) Koppling mellan ljud och bokstav läsriktning sammanljudning rytm ”Ryggmärgsnivå” - flera operationer samtidigt
Innehållsskapande - en dynamisk process i ständig utveckling en process i taget A x F=L M Neurologiska skillnader mellan hög och lågnivå Avkodning - en teknisk mekanisk färdighet som ska automatiseras flera processer samtidigt
Börja med det du kan ”Om du vill lyckas föra en människa mot ett bestämt mål, måste du först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när han tror att han kan hjälpa andra. För att hjälpa någon måste jag verkligen förstå mer än vad den andre gör, men först och främst måste jag förstå vad han förstår. Om jag inte kan det så hjälper det inte att jag kan och vet mer.” del av dikten Till eftertanke - Sören Kirkegaard
Olika startpunkter för läs- och skrivinlärningen 1. Elever som inte är läsmogna / Level 1 2. Elever som är läsmogna-nyinlärning / Level 2 och 3 a (fonologisk läsning- strukturerad rekommenderad övningsprogression) 3. Elever som misslyckats med läsinlärning/alt läskunniga på annat modersmål - Level 3b (fonologisk läsning med utgångspunkt i elevens säkra delar - Automatiskt test och progression Level 3C – manuellt test och progression 4. Elever som är säkra på ljud-tecken - Fortsatt utveckling – läs- och skrivstrategier Level 4 – Läs- och skrivstrategier vanliga kortare ord Level 5 – Läs- och skrivstrategier vanliga längre ord Level 6 – sammansatta ord Level 7 - ljudstridighet
En utvecklad läsning innebär att man har många verktyg. Ord som stavas på ett sätt som inte är ljudenligt. Exempelvis ”genom” där ”g” låter som ”j”. Han på känn när ett ord är sammansatt. Ser ordgränser och fokuserar på sista rotordet ”lådbilsrally”=ett rally med lådbilar Ljudstridighet Level 7 Känner igen orden som bilder Ljud och bokstav Läsriktning Sammanljudning Vokalkvalité Morfologisk strategi Level 6 Ortografisk läsning Level 4 och 5 Fonologisk läsning Nyinlärning:Level 2, och 3a och Ominlärning: Level 3b automatisk 3 C - manuell Läsmogenhet Level 1
Level 1 tränar fonologisk medvetenhet För att lyckas med läsinlärningen måste man kunna rikta sin uppmärksamhet mot ljudet. U1. Görs ljudet av en människa eller inte? U2. Dra ljudet till rätt bild. U3 Är ljuden lika? U4 Hör ljudet i ljudröran? U5 Hörs ordet i meningen? U6 Hur många ljud hör du? U7 =Lyssna på en serie ljud. Dra och släpp sedan de enskilda ljuden i rätt ordning. 8 = Lyssna på ett ord. Dra och släpp bokstavsljuden i rätt ordning. presentationsfilmer
Nivå 2+3a – nyinlärning U 1-4= o, i, a, m. Kan du höra ljudet i ordet? Var? Lär dig skriva bokstaven. Gehörsskrivning U 5-25= ljuda ihop o,i,a,m,s,l,e,b – Kan du höra ljudet i ordet? Var? Lär dig skriva bokstaven. sammanljudning Gehörsskrivning, snabbpresentation Test för att gå över till nästa nivå. 90% rätt krävs På nästa nivå (3a) presenteras resten av bokstäverna men inga sammanljudningsövningar görs. presentationsfilmer
Level 3B automatisk test och progression
Level 4 och 5 - Fortsatt utveckling av läs- och skrivstrategier (frekvensordlista) k-v-k - läsning med hjälp av vokalfokus, snabbpresentation, se ordet skriv, diktamen, hitta ordet, ordsprängarna k-v-k-v (vokal och betonad vokal) (lava) 1 stav ord med konsonantmöte i slutet (mild) 1 stav ord med konsonantmöte i början (krut) Längre 2-staviga utan konsonantmöte Korta meningar med ord som använts i de tidigare övningarna 2 stav med konsonantmöte i början (sjungbitsdelning) Längre meningar med ordmaterial från föregående övningar Längre ord – Längre ord (sjungbitsdelning) Längre meningar med ord från föregående övningar presentationsfilmer
Level 6 - morfologi presentationsfilmer - Sammansatta ord bestående av två grundord Sammansatta ord bestående av flera grundord Prefix Suffix Böjningsmorfem Level 7 – Ljudstridighet - ng-ljud - j –ljudets grundläggande stavning - 7/20 ljudet – kontrastiv övning sj och tj-ljudets grundläggande stavning Dubbelteckning – lära känna kort betonad vokal+ 1 kons.ljud, flera kons.ljud samt släktord -ä/e o/å v presentationsfilmer
Gehörsskrivning – ”Phonics” som hjärnan vill ha det ”Stavning och läsning bygger och förlitar sig på samma mentala representation av ett ord. Att veta stavningen av ett ord gör representationen av det robust och tillgänglig för flytande läsning. I själva verket fann Ehri och Snowling (2004) att förmågan att läsa orden" sight "(dvs automatiskt) vilar på förmågan att koppla bokstäver och bokstavskombinationer till ljud.” http://www.aft.org/sites/default/files/periodicals/Moats.pdf (Jeannine Herron, Ph.D. from Tulane University Medical School, skriver I tidskriften The Positive Classroom Pages 77-81) (September 2008 | Volume 66 | Number 1) ”En av de mest fundamentala brister som finns i nästan alla Phonics program, inklusive traditionella, är att de lär koden baklänges. Det vill säga, de går från bokstav till ljud i stället för från ljud till bokstav. Att arbeta från bokstav till ljud d.v.s det konventionella tillvägagångssätt lämnar luckor, inbjuder till förvirring och skapar ineffektivitet. Om man hade beaktat Moats forskning skulle läsinlärning med phonicsmetod idag fokusera på att eleverna konstruerar ord innan du försöker läsa dem. Ny forskning av neurologer och kognitiva forskare ger gott om data för att stödja detta tillvägagångssätt (Aylward et al, 2003;. Ehri, 2002; Simos et al, 2002). Dessa studier pekar på det faktum att grunden för läsning är tal och att organisationen av läsförmåga i hjärnan måste bygga på denna grund. Fonem bearbetas inte av hörselsystemet enbart; de är uttalade ljud. Det kraftfulla talmotoriska systemet sekvenserar och minns fonem. http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/sept08/vol66/num01/Why-Phonics-Teaching-Must-Change.aspx
Gehörsskrivning – ”Phonics” som hjärnan vill ha det forts. Karen Richardson” Adults with dyslexia can improve with phonics-based instruction” ”Fonembaserad träning förändrar hjärnaktiviteten hos vuxna dyslektiker vilket resulterar i en klar förbättring i läsning.Efter ca 112 (15 timmar/vecka/8 veckor)timmars fonembaserad instruktion sågs tydlig förbättring. Förändringen kunde ses via fMRI-röntgen. Träningen är fonembaserat och fokuserar på språkstruktur och hur språket fungerar. Det ska inkludera flera sinnen inklusive hur en bokstav ser ut, låter och känns.” Hela texten på http://www.wakehealth.edu/News-Releases/2004/Adults_with_Dyslexia_Can_Improve_with_Phonics-based_Instruction,_Research_Shows.htm
backend.theminnits.com - Personalrummet för pedagoger Hantera Trädet Web ( Filmer på www.dyslexi.eu + anslagstavlan i Trädets administration. backend.theminnits.com - Personalrummet för pedagoger Här skapas lärar-, klass- och elevkonton Gemensamt för Trädet Web, Tiki Svenska, Skrivarverkstaden och The English Minnits tradetweb.se - Trädets administration och ”klassrummet” för lärare och elever. - Läraren loggar in för att ställa in vad eleverna ska arbeta med. Här följer man elevernas arbete. - Eleverna loggar in här när de ska träna. presentationsfilmer
Lathund hantering av Trädet Web när man sett filmerna Bruksanvisning 1+2 backend.theminnits.com - Personalrummet för pedagoger Gå in backend. Skapa en ny lärare (Teacher+NEW) Klicka på Classes+NEW. Döp klassen och shortnamn till samma sak. Klicka SAVE och sedan på den blå texten ”link to connect page”. Nu kommer en ruta upp där du skapar en elev. Elevens e-mail kan du bara hitta på (ex. vis nn@tradet.se ) Klicka på ”back to classpage” eller lägg till fler elever = ”new entry”. När du är nöjd backar du på ”cancel”. OBS! Var 10:e minut uppdateras backend mot tradetweb.se så det kan ta några minuter innan nyskapade elever eller lärare syns där. OBS! För att en lärare ska kunna logga in måste den ha en elev kopplad till sig. OBS! För att se hur övningarna fungerar ställer du vilken Level en elev ska vara på. Sedan loggar du in som eleven. tradetweb.se - Trädets administration och ”klassrummet” för lärare och elever. presentationsfilmer
Logga in som lärare för att göra inställningar och följa eleverna. Lathund hantering av Trädet Web när man sett filmerna Bruksanvisning 1+2 Logga in som lärare för att göra inställningar och följa eleverna. Skriv tradetweb.se i adressrutan - Trädets administration och ”klassrummet” för lärare och elever. Gå in tradetweb.se . Logga in med ditt användarnamn och lösen. Du kommer in som lärare och ser anslagstavlan med meddelanden, filmer, materiel etc Klicka på fliken Elever. Du ser alla skolans elever. Du kan söka på namn, klass mm. Gör inställningar för eleven. Antal övningsdagar, dagligt mål (alltid 100 p), Nivå = Level, Speaker för Level 2, 3abc, Övningsord 10/15, Visa alla uppdrag bara om du vill testa själv eller visa andra. Eleven ska aldrig ha denna iklickad. Uppdatera. Klart. När eleven övar ser du också hur det går här. Dels poäng per dag. Dels Under Resultat per Level. Logga in som elev för att öva. Skriv tradetweb.se i adressrutan – Du kommer direkt till övningen du ska göra. 1. Eleven arbetar i form av Uppdrag som består av ett antal övningar. Gör uppdragets alla steg – se punkterna längst ner var du befinner dig. 2. Det näst sista steget visar hur många procent man hade. Det krävs 80 % rätt för att få poäng, annars gör man om. Det sista steget visar hur många poäng man fått. Man ska ha 100 för att nå dagens mål. Om man ex vis jobbar 3 dagar i veckan ska man ha 3 x 100 poäng