Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Advertisements

FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Marknadsekonomi eller planekonomi?
1. Varför finns det pengar?
Kort tillbakablick Vem startar ett eget företag, och hur gör man?
Kapitel 13, Likviditet.
Almi Företagspartner AB
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Kap 8 Det finns företag av olika slag
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
EKONOMI -Bidrag kommunen - Fonder -Näringslivet i Oxelösund -Eget arbete.
Introduktion.
Kunskaper och förmågor FEK1
| Tel | Introduktion.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Penningskarusellen ”Kunderna betalar med pengar för att få ett behov uppfyllt. Och företaget får pengar för att kunna betala sina utgifter. Både parter.
Vad krävs för att klara en kommersialisering?
Affärsidé - företagets vägvisare
| Tel | Introduktion.
Hur går företaget Det måste löna sig.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
Företagsekonomi 1 Starta företag.
Intressententmodellen.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Företag.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Kapitel 15 Budgeten.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
1 Bankaffären Alla lika = alla olika ≠ Peter Bermann Kontorschef SEB Lindholmen.
Vad gör Almi?.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Produktens olika delar
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
3:1 Access – Företagsekonomi 1. Kopiering tillåten © Liber AB Starta företag Dessa får inte starta företag den som är försatt i konkurs den som har näringsförbud.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
(c) kompetensresurs ab 1 Företagandets grunder Tillgång 100 kkr År 1År 2År 3År n ……… Start Kommentar : Det finns flera skäl varför man startar företag.
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Intressententmodellen.
Entreprenörer gör livet lättare
Leda och organisera Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Företagsformer och mer om företag
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
(Företagsnamn) SWOT-analys
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme 2. och 3. – Teamen, brainstorming och rådgivaren.
(Företagsnamn) Affärsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Kap. 1 Planera sortimentet
Presentation av affärsplan
Din företags-broschyr
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå: KAPITEL 3 Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå: Goodwill företagsekonomi 1 Blockets namn kapitelnr + kapitelnamn Bilderna har jag lagt in som förslag. Byt om du vill och placera dem som så som du tycker blir bäst på sidan.

Affärsidén Några frågor att tänka på: Kan jag sälja in min affärsidé? KAPITEL 3 Affärsidén Några frågor att tänka på: Kan jag sälja in min affärsidé? Finns kompetens och erfarenhet? Hur är privatekonomin? Vilka är hemförhållandena? Om flera vill starta företag tillsammans: Hur bra fungerar vi ihop? Har vi samma mål?

Testa affärsidén Hur stor är marknaden? Är den tillräckligt stor? KAPITEL 3 Testa affärsidén Hur stor är marknaden? Är den tillräckligt stor? Hur ser konkurrensen ut? Vad tycker de tänkta kunderna om produkten? Är vinst möjlig?

Affärsplanen Affärsidé Produkt Kunder Konkurrenter Organisation Mål KAPITEL 3 Affärsplanen Affärsidé Produkt Kunder Konkurrenter Organisation Mål Försäljning Marknadsföring Ekonomi

Tydliga mål är viktigt! Skilj på: Kvantitativa mål, enkla att mäta. KAPITEL 3 Tydliga mål är viktigt! Skilj på: Kvantitativa mål, enkla att mäta. Kvalitativa mål kan vara svåra att mäta.

Finansieringsformer Olika sätt att skaffa pengar (kapital): KAPITEL 3 Finansieringsformer Olika sätt att skaffa pengar (kapital): Ägaren satsar pengar Företaget får bidrag Företaget lånar

Kapitalbehov – hur mycket pengar behövs? KAPITEL 3 Kapitalbehov – hur mycket pengar behövs? Den blivande företagaren räknar ut hur mycket pengar som behövs till investeringar, varuinköp, hyra m.m

Kapitalbehov – eget kapital – eventuella bidrag = lånebehov KAPITEL 3 Lånebehov? Kapitalbehov – eget kapital – eventuella bidrag = lånebehov

Säkerhet vid lån borgen (namnsäkerhet) företagsinteckning pant KAPITEL 3 Säkerhet vid lån borgen (namnsäkerhet) företagsinteckning pant

Vem får starta företag? Måste vara 18 år och bosatt i Sverige. KAPITEL 3 Vem får starta företag? Måste vara 18 år och bosatt i Sverige. Får ej vara försatt i konkurs eller dömd till näringsförbud. Inom vissa områden finns det särskilda tillstånd och krav (exempelvis för läkare och mäklare).