Osynliga i historien.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Hur det kom sig att vi började studera generna (arvet)
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Vilka källor kan du lita på?
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Referat En sammanfattning.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vetenskaplig Metod.
Att jämföra två klassiker
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Supermakter och terrorbalans
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Lagar och överenskommelser
Kunskapskrav och matriser
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
En guide för arbeten i SO
Mänskliga rättigheter
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Debattartikel.
Andra perspektiv på historia
Genus och Kön.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Föra in tillgänglighet i undervisningen
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Sveriges Kommuner och Landsting. En skola för alla?  1842 infördes allmän folkskola och 1882 skolplikt – men inte för alla barn.  1889 fick döva barn.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Etik- att göra det rätta Metaetik Kan man alls säga att det finns det rätt eller fel i moraliska frågor. Detta är något man funderar över och diskuterar.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Vad är historiebruk för spännande?. – Historiebruk handlar om hur vi använder (brukar) historia i samhället i olika sammanhang och för olika syften. –
Judendom Kristendom Islam.  Alla religioner finns i olika tolkningar  Personliga eller något som följs av en större grupp  De flesta större religioner.
4 processer att behärska:
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Välkommen till svenska 1
Barnkonventionen i förskolan
KÄLLKRITIK Då man bedömer källor är det viktigt att man är källkritisk. Det blir allt viktigare ju mer information som samlas i molnet, i internet.
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Att skriva en resonerande text
Plan international sverige BILD 1 (2 min) Presentera oss och Plan.
Sociologi Introduktion.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Rasbiologi och tvångssteriliseringar i Sverige
Granska läromedel.
Hur olika funktionalitet framställs i media
Etik & moral.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Kvinnohistoria Strukturperspektiv.
Etik & moral.
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Utbildning steg 1 Att vara förtroendevald
Att skriva en utredande text
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Presentationens avskrift:

Osynliga i historien

Rättigheter har inte alltid gällt alla Vet ni när det kom en lag om att det skulle finnas en allmän folkskola i varje socken, dåtidens ”kommun”? 1842 Från början fanns inte skolplikten, som innebär att man både är tvungen och har rätt att gå i skolan. Vet ni när den kom? 1882 Men denna skolplikt och rättighet gällde från början inte alla. Kan ni gissa när barn med nedsatt rörelseförmåga fick plikt och rättighet att gå i skolan? 1962 Och visste ni att det fram till 1969 var förbjudet för en person med epilepsi att gifta sig? Eller att personer med psykisk funktionsnedsättning var förbjudna att gifta sig fram till 1974?

100% medborgare eller bara människa? Möt Susanne Berg som tar upp både historiska och nutida skamfläckar i det svenska samhället.

Diskutera blogginlägget ”Jaså, visste du inte att funkisar var föremål för utrotning under Hitlers regim?” frågar Susanne Berg i sitt blogginlägg. Vad svarar ni på den frågan? ”Nej, det är precis det som är felet. I Sverige lär vi oss inte. Vi lär oss inte att historien inte är död”, svarar Berg och fortsätter ”Vi pratar om mänskliga rättigheter som om det var något andra länder behöver få hjälp med att förstå”. Håller ni med om att vi i Sverige och i svensk skola gärna skryter om hur långt vi har kommit och förmedlar självbilden av att vi behandlar alla lika? Fakta: Från och med 1 januari 2015 är bristande tillgänglighet en ny form av diskriminering i diskrimineringslagen. Lagen ställer krav på ökad tillgänglighet i alla delar av samhället. Syftet är att människor ska kunna delta på likvärdiga villkor, oavsett funktionssätt.

Behandlas alla lika i ämnet historia? I det centrala innehåll som ska behandlas i historieämnet på gymnasiet står det bland annat så här: Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön eller sexualitet. Vilka grupper och erfarenheter saknas och blir osynliga i ovanstående skrivning? Vad tror ni att det beror på att vissa lyfts fram medan andra inte nämns alls?

Hur selektiv är er historiebok? Vi pratar varken om utrotningen av ”funkisar” under Hitlers regim eller om tvångssteriliseringarna i Sverige, hävdar Susanne Berg. Stämmer det när det kommer till er lärobok i historia? Slå i er läroboks register och se om ni kan finna någon av följande händelser: Aktion T4 Tvångssterilisering av funktionshindrade/personer med funktionsnedsättning/handikappade Om ni hittat något av ovanstående, slå upp sidan och titta på hur området presenteras. Står det i ett sammanhang, tillsammans med annat som tas upp i kapitlet, eller beskrivs händelserna helt för sig, till exempel som en egen faktaruta? Vad kan ni dra för slutsatser av er granskning?

Att störa homogenitet Möt Margareta Persson som menar att vi ofta ”förfalskar” vår historieskrivning.

Diskutera citatet Vilka tankar fick ni kring följande citat ur texten: De här två exemplen visar hur ofta vi ”förfalskar” vår historieskrivning. Ofta sker det omedvetet, men ibland är det nog faktiskt mycket medvetet. Det speglar åsikten att det som är ”normalt” är det som räknas, men det andra som verkar udda kan man hoppa över.

Arbeta vidare Vill ni arbeta vidare med ämnet rekommenderas spåren Aktion T4 i Nazi-Tyskland och Rasbiologi och tvångssteriliseringar i Sverige i DATE lärmaterial.