Kvinnligt och manligt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
Föräldramöte 12 september 2011
Tungelstaskolan f-9 framställt av Ylva, Lotta och Ronny
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Teknik och konstarten i symbiotiskt förhållande: Tekniken fylls med innehåll Tekniken en förutsättning för filmen.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Hur bör samhället organiseras
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Kvinnor i konfucianismen Av Theresa Kelleher. Kvinnor i konfucianismen under den klassiska perioden Kelleher börjar med en översikt över konfucianismen.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
En bild säger mer än tusen ord !
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Centrum för Genusvetenskap
Kunskapskrav och matriser
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Mall för alignmentmatris
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Moria: Tidig feminism.
VAD ÄR REKLAM? FÅ OSS ATT KÖPA SAKER.
Huvudämnesstudier KME
Normer Formar vårt beteende.
Moria: Tidig feminism.
Mannen och kvinnan i reklamen
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Porträttfotografi Uppgift: Skapa en bild av hur du själv vill framställas med hjälp av fotografi. Utgå ifrån en känsla/stämning som du vill få fram i bilden.
Bildutsnitt Bilder kan framställas i olika utsnitt. Med utsnitt menar man det som får plats inom bildens ytterkanter. I de exempel som jag har använt visar.
Vad säger bilden oss egentligen!?
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
Genus – det konstruerade könet
Skolutveckling genom aktionsforskning
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Filmspråk Filmen har ett eget språk som vi tittare “tyder” utan att vi tänker på det. Regissören använder många tricks för att få oss att förstå vad som.
Kroppsideal och mode genom tiderna. Människor har i alla tider och samhällen velat uttrycka sin identitet och sin samhällsposition med hjälp av kläder,
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Genus och religion.
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
HBTQ-certifiering inom
Makt, genus & normer i kärnvapenpolitiken
Jenny Manning Åsa Gårdsskola
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Kommunikation och information
Frånvarande? Länkar på Youtube:
Bildutsnitt Bilder kan framställas i olika utsnitt. Med utsnitt menar man det som får plats inom bildens ytterkanter.
. a, som betyder "utan", och gnosticism eller gnosis, "kunskap, vetande"). Agnosticismen brukar numera ofta användas som beteckning för uppfattningen.
Grunder foto och bildbehandling
Att utmana normer kring hur vi förväntas se ut
GENUSANALYS Undersöker hur män och kvinnor framställs i media.
Samhället och individen
Designa en sittmöbel Frånvarande, se länkar:
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Mål och styrning Läroplansmålen
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Vad blir vårt nästa steg?
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Kvinnligt och manligt

Kvinnligt och manligt Reklam har sitt eget språk att tala till oss på, genom både ord och bild. Men hur påverkas vi egentligen av reklamens ideal, stereotyper och framhållna livsstilar? Det ska vi försöka komma närmre i och med detta projekt. klam har sitt eget språk att tala till oss på, genom både ord och bild. Men hur påverkas vi egentligen av reklamens ideal, stereotyper och framhållna livsstilar? Det ska vi försöka komma närmre i och med detta projekt. Arbetets gång Inledningsvis samtalar vi om genus: tecknet för kvinnligt och manligt samt tittar närmre på genuskod och kodbrott inom reklam. Därefter gör vi, i grupp och helklass, genusanalyser på ett antal reklambilder. Vi arbetar vidare genom att parvis fotografera två bilder utifrån ett givet tema. Efterföljande analysövning där vi parvis reflekterar över en annan grupps bilder. Vi för hela tiden antekningar. Bedömning Kommunicera; här bedöms hur väl ni har kunnat kommunicera de normbrytande samt påtvingade rollerna i era bilder samt i er reklamannons. Skapa; här bedöms hur väl era bilder är skapade utifrån bildkompositionsregler, perspektiv och bildutsnitt. Analysera och presentera; här bedöms analysen du skrivit utifrån hur män och kvinnor framställs i reklam, samt presentationen och bildtolkningen (reklamannonsen) som vi gör i skolan. Här bedöms din text utifrån hur detaljerad och noggrann din beskrivning av era bilder och din arbetsprocess är.

Genus: Tecknet för kvinnligt och manligt Det vi kallar manligt och kvinnligt styrs av våra föreställningar. Ett annat ord för detta är genus. Genus är det man lär sig och formas till genom uppfostran, uppväxt, och inte minst genom inverkan från medierna.

Genuskod och kodbrott I vårt samhälle finns normer och koder som reglerar hur de båda könen avbildas. Fastän homosexualitet idag är en erkänd form för samlevnad i Sverige, är det fortfarande något av ett tabu att visa två likakönade som kramas eller kysser varandra. Tabu: Förbud kring något som väcker starka känslomässiga reaktioner. Norm: Regler och förväntningar inom en grupp eller i samhället i stort.

Diskutera Finns det exempel på andra tabun eller outtalade regler som hindrar kvinnligt eller manligt från att framställas på vissa sätt i reklam eller tidskrifter?

Genusanalys enligt genusforskaren Yvonne Hirdman Genusanalys - undersöka hur ett medium framställer kvinnligt och manligt Att skilja på könen Manligt Kvinnligt Förnuft Känsloliv Aktiv Passiv Själ Kropp Offentlig Privat

2. Att göra det manliga till norm Den vite, heterosexuella mannen av medelklass. Mannen – hela människa. Kvinnan - representerar sitt eget kön; som mor, hustru, syster eller gudinna. Rangordning av aktiviteter Vissa aktiviteter har ansetts vara viktigare, svårare eller mer värda än andra. Att kriga, engagera sig i samhället, hantera teknik, försörja familjen, ta initiativ och fatta beslut är mer värda än att uppfostra barn, laga mat eller vårda gamla och sjuka. I reklam I reklam har mannen ofta framställts som handlingskraftig och utåtriktad. Ett vanligt tilltal till män i reklamens rubriker är att de ska ”bestämma sig”, ”göra slag i saken” eller ”slå till”. Kvinnan tilltalas ofta som någon som ska ”göra om sig”, förbättra sitt utseende eller göra upp meddåliga vanor.

Arbetsmoment I skolan Vidare: Gör Vilka platser de befinner sig på Gör en kartläggning med exempel på hur det kvinnliga och manliga framställs i dagens media. Studera reklamannonser ni möter i er vardag. Skicka fotografier av annonserna till: jessica.jonsson@tabyfriskola.se I skolan Jämför hur de båda könen framställs när det gäller vad män och kvinnor: Gör Vilka platser de befinner sig på Hur de interagerar via kroppspråk och blickar Hur de är klädda Vilka tillbehör eller accessoarer de använder Vidare: På vilka detaljer eller delar av kroppen lägger kameran fokus på? Vilka bildvinklar är vanliga på respektive kön? Speglar bilderna i reklamen verkligheten?

Bildutsnitt Översiktsbild, helbild, halvbild, närbild, extrem närbild. Bildkomposition Tredjedelsreglen, triangelkompositionen, fokusera på detalj, naturlig inramning, ovanliga vinklar, ledande linjer, fyll ut bilden, mönster – återupprepande – avvikande.

Fotografera Två bilder (utan produkt): Påtvingade roller Normbrytande Mail: Obs skriv i ämnesraden gruppens medlemmar jessica.jonsson@tabyfriskola.se Anteckna i era anteckningsböcker vad ni har gjort vid fotograferingen, hur ni tänkt, vilka bildkompositionsregler ni använt, bildutsnitt, perspektiv osv.

RO. Reklamombudsmannen FÄLLD FÄLLD FRIAD FRIAD

FRIAD

FÄLLD

https://www.youtube.com/watch?v=__1cpvoESq8