Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Information Sjöfruskolan Åk 6-8 Välkommen!
Advertisements

Välkomna.
Sommarbrev till föräldrar
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Redovisning av uppdrag ang
Bilder från rapporten: Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten 2008/2009 Annika Nordstrand utredare folkhälsa Norrbottens läns landsting
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Liv och Hälsa-ung 2005 En enkätundersökning om
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Läroplansträff fritidshem
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Läroplansträff fritidshem
Resultat för utvalda frågor från LIV OCH HÄLSA UNG 2013 Uppsala län.
Förväntansdokument Finnbacksskolan
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Tyresö förskola och skola
Plan mot diskriminering och kränkande behandling.
Hälso- och sjukvårdsberedningarna Beredningarna består av fritidspolitiker från hela länet. Alla partier i landstingsfullmäktige är representerade (utom.
1 Välkomna HFSU-nätverk 10 december 2010 Hällefors kommun.
Kvalitetssäkring ”Min hälsa”
1 Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar Katthults förskola 17 respondenter - svarsfrekvens 61% April 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
9/20/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Skogsgläntan.
Föräldraråd Syfte: En möjlighet för föräldrar att medverka i och ha inflytande på skolans verksamhet som helhet Att vara en diskussionspart.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Skolbarns hälsovanor i Sverige 2013/14 Undersökning vart 4:e år 11-, 13- och 15-åringar 8000 elever Start 1985/86 Nationell – internationell jämförelser.
HälsoHöst I Visby Domkyrko- församling. 43% 13% 1%
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
1 Mitt barn är en NamnAntal Flicka27 Pojke26 Väljer att inte besvara frågan1 Total54 Förskolan Luleå 2016-Kläppbackens förskola.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
Stockholmsenkäten, 2012 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Skolan elever yngre 2016.
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Regiongemensam elevenkät 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Allhelgonaundersökning
Undersök er lärmiljö.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Föräldraenkäten 2015 Förskola Emmabo
Regiongemensam elevenkät 2018
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Enkät i gymnasieskolan 2015
Resultat av enkäten Hälsa i skolan Besvarad av elever i åk 8 och 9 vårterminen 2017 Källhagens skola.
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Välkomna till informationsmöte på Järla skola
Samverkansråd
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa

Hälsosamtal Levnadsvanor, matvanor Förskoleklass Åk 4 Åk 8 Frukost Nästan alla äter De flesta äter (någon/några per klass hoppar över) Ungefär hälften av eleverna äter. (Skillnader mellan skolor/klasser) Lunch Beskrivs som god Beskrivs som god (äter knäckebröd och sallad om maten är mindre god) De flesta äter men flera elever säger sig inte tycka om maten. Godis/läsk Majoriteten håller det till helgerna Högre konsumtion än yngre eleverna. (Skillnader mellan skolor/klasser ökar med åldern)

Hälsosamtal Levnadsvanor, fysisk aktivitet Förskoleklass Åk 4 Åk 8 Fysisk aktivitet Uppnår rekommenderad mängd Nästan alla skattar sig högt (föräldrar upplever aktivitet) Merparter skattar sig högt (2/3 >1h/dag 5-7 dagar/vecka) Stora skillnader mellan klasser. Mu/Id profil nästan alla övriga klasser ca hälften Inaktivitet Ofta begränsad användning av Ipad, mobil etc. Skärmtid 2h/dag. Några elever/klass upp till 6h/dag Skärmtiden ökar i denna åldersgrupp. Stor grupp endast skolidrott. Övrigt Mer rörelse under sommarhalvåret ofta eleverna med hög skärmtid som får problem med sömn och trötthet.

Hälsosamtal Lärmiljö utifrån lokaler, gruppstorlek och trivsel med lärare och kamrater Förskoleklass - på några skolor beskrivs lokalerna som trånga och omoderna ibland inte anpassade efter verksamhet och gruppstorlek. - Nästan alla elever säger att de trivs bra eller mycket bra i skolan med lärare och kamrater. De som inte trivs så bra tycker ofta att det är svårt att sitta still och saknar förskolans fria lek

Hälsosamtal Lärmiljö utifrån lokaler, gruppstorlek och trivsel med lärare och kamrater Åk 4 - lokalerna på några skolor beskrivs som trånga och omoderna och ibland inte anpassade efter verksamhet och gruppstorlek - Nästan alla elever säger att de trivs bra eller mycket bra i skolan med lärare och kamrater. De som inte trivs så bra tycker ofta att skolarbetet är svårt. Dessa elever är kända av elevhälsan och arbete med extra anpassningar och åtgärdsprogram är påbörjade. - Beskrivningen av arbetsro skiljer sig mellan skolorna. Elever i flera olika klasser berättar att arbetsron till stor del beror på vilken lärare som undervisar.

Hälsosamtal Lärmiljö utifrån lokaler, gruppstorlek och trivsel med lärare och kamrater Skiljer sig en del mellan klasser och enheter MEN: . De allra flesta uppger att de trivs bra eller ganska bra i skolan, med sina lärare och kamrater. flesta tycker att det är lagom mycket skolarbete och att det är lagom svårt. Men periodvis stress med prov, inlämningar Lärarbyten påverkar relationer (ngn klass reagerat mer) Arbetsro: ”kan vara lite pratigt” enligt eleverna i många klasser, några få elever i klasserna ” svårt koncentrera sig”. Positivt att det finns grupprum att jobba i emellanåt. Flera av elever med koncentrationssvårigheter – bekymmer med sömnen Grupp av elever i år 8 som upplever att skolarbetet är för svårt, för mycket och att de har svårt att klara det.

Vad tycker eleverna om skolmiljön? Åk 8

Skolsociala kartläggningar, läsår 16/17: Åk F-9 Frånvaro: enl. antagen rutin flicka pojke Trivsel/mående/klassbyte   Totalt antal 17 10 14 18 Viktigt att aktualisera rutinen då följsamheten skiljer mellan enheterna. Fördelning mellan årskurser finns på nästa sida.

Skolsociala kartläggningar, läsår 16/17: Åk F-3 lågstadiet Frånvaro: enl. antagen rutin flicka pojke Trivsel/mående/klassbyte   FSK 1 Åk 1 Åk 2 5 Åk 3 2 4 Åk 4-6 mellanstadiet Frånvaro: enl. antagen rutin flicka pojke   Trivsel/mående/klassbyte Åk 4 3 6 Åk 5 1 2 Åk 6 Åk 7-9 högstadiet Frånvaro: enl. antagen rutin flicka pojke   Trivsel/mående/klassbyte  flicka Åk 7 8 5 1 Åk 8 4 2 Åk 9

Elevhälsans arbete med arbetslagen -På flera skolor har man haft kortare EHT och istället haft möjlighet till eller schemalagd träff/dialog med lärare/arbetslag. Inför hösten kommer fler enheter att arbeta utifrån detta sätt. Arbete närmare arbetslagen kräver mer tid på respektive enhet för att kunna vara involverad i det mer tidskrävande arbetet. -Arbeta närmare arbetslagen möjliggör tidigare identifikation av barn i behov av psykosocialt stöd -Arbeta närmare arbetslagen medför också en tydligare samsyn kring begreppet Elevhälsa-allas ansvar kontra risken för två parallella spår (EHT/Arbetslag)i elevhälsoarbetet -Mer utrymme att diskutera och hantera frågor kring bemötande, lärmiljö, anpassning, handlingsutrymme, gruppdynamik, observation & att ge återkoppling/uppföljning kontinuerligt och tillsammans med pedagoger.

Västbus sammanfattning 2016 Antal barn/ungdomar som erhållit Västbusmöte är 61 st 2016 Av dessa har förskolor kallat till 6 st och grundskolan till 32 st 2 avvikelser har rapporterats under året.

Anmälda kränkningar t.o.m. september 2017

Antal anmälningar till skolinspektionen 2017 Antalet anmälningar till skolinspektionen hittills under året är 25 st. Anmälningarna gäller främst kränkande behandling och särskilt stöd. Av anmälningar har skolinspektionen gett kritik i 1 fall gällande kränkande behandling.