Utbildning för distriktets jubileumskoordinator

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att identifiera och utveckla ledare
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Betydelsen av nyklubbildning EX-545A.SW. 2Lions Clubs InternationalBetydelsen av nyklubbildning Varför är nyklubbildning viktigt? •Att förnya och öka.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Vad är ett lag? Två eller fler människor ………. PDD-270.SW
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Förhandstitt på klubbens excellensprocess Följande bilder används under en CEP- kurs.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Erkänsla 1 Fördelar Produktivitet Positiv anda Behålla medlemmarna Öka medlemmarnas antal.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Projektledning.
Zonordförandens roll Lions Clubs International Utbildning för zonordförande.
Kommunikationsplan för ----
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
Delat beslutsfattande  Delat beslutsfattande är en evidensbaserad metod vilket innebär att den har funnits ha vetenskapligt stöd  Metoden har visat ge;
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
BLI REDO FÖR HUNDRAÅRSJUBILEET GETTING READY FOR CENTENNIAL.SW.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Innan du börjar För mer hjälp kontaktar du klubbens IT-ordförande eller avdelningen Electronic Learning via e-post: Denna presentation.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
Skapa medvetenhet Att öka kunskap och förståelse genom att dela med sig av information eller erfarenhet 1 Utbildning för distriktets jubileumskoordinator.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator 0.
Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Gratulerar till distriktens jubileumskoordinatorer!
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Att skriva en resonerande text
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Välkomna till det sista året av vårt hundraårsfirande, !
Grattis till multipeldistriktens jubileumskoordinatorer!
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Processen att samarbeta för att uppnå ett gemensamt mål.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Samarbeta som en medlem i det globala medlemsteamet
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Här kommer vi att titta lite på hur vi vill arrangera JSM i framtiden, då vi har upptäckt att det är väldigt få klubbar som är intresserade av att ta sig.
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Workshop Arbetsplatslärande.
Utbildning för andra vice distriktsguvernör
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Förbereda inför hundraårsjubileet
Framgång genom lagarbete
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Förbättra klubbkvalitet
Tips för bättre kommunikation
Vad är och hur når vi en inkluderande arbetsmiljö på APL platsen?
Distrikt 2370 Presidentutbildning – PETS 2019 PDG Anna König.
Välkomna till Ungoteket!
Presentationens avskrift:

Utbildning för distriktets jubileumskoordinator Uppmuntra samarbete Välkomna deltagarna till sessionen. Utbildning för distriktets jubileumskoordinator

Utbildning för distriktets jubileumskoordinator Aktivitet INTRODUKTION (8:00) Hänvisa deltagarna till sidan 1 i deltagarhandboken. Aktivitet (6:00): Innan vi börjar ska vi genomföra en kort aktivitet. Instruktioner: Arbeta individuellt med att svara på frågan på sidan 1 i deltagarhandboken. Vilka är några sätt som du kan marknadsföra hundraårsjubileet? Ni har två minuter på er att ange era idéer individuellt. Därefter arbetar ni i grupper om 2-3 personer för att svara på samma fråga under två minuter. 3. Efter två minuter frågar du: Hur många svar fick ni ihop när ni samarbetade? Vilken är skillnaden jämfört med när ni arbetade individuellt? Fråga: Vad har ni upptäckt när det gäller att arbeta tillsammans? Låt 2-3 deltagare svara. Svaren bör omfatta: De kunde komma fram med fler idéer när de samarbetade jämfört med när de arbetade individuellt. Andra hade kommit på idéer som de andra inte hade kommit på. Utbildning för distriktets jubileumskoordinator

Utbildning för distriktets jubileumskoordinator Sessionens mål Definiera samarbete Förstå kännetecken Ange egenskaper för dem som samarbetar framgångsrikt Finna sätt att uppmuntra till samarbete med hundraårsjubileets team Din roll som distriktets jubileumskoordinator är mycket viktigt för framgångarna under vårt hundraårsjubileum. Du har ansvaret att stödja planering och genomförande av hundraårsjubileets aktiviteter i ditt distrikt till och med juni 2018. Som vi såg i aktiviteten vi just genomförde är det betydligt mer effektivt att samarbeta jämfört med att arbeta individuellt. Du kommer att använda mycket tid till att samarbeta med och stödja klubbarnas jubileumsordförande. Du bör även samarbeta med andra ledare i distriktet, till exempel distriktsguvernören, regionordförande, zonordförande och distriktets GMT/GLT-koordinatorer, för att säkerställa gemensamt stöd av hundraårsjubileets mål och aktiviteter. Att dra nytta av samlad expertis och erfarenhet bland alla som är involverade kommer att öka våra samlade framgångar. Denna session kommer att fokusera på hur du kan uppmuntra samarbete inom hundraårsjubileets team, speciellt klubbarnas jubileumsordförande. Dessa färdigheter kan även användas till att samarbeta med ledare i distriktet, vilket är en viktig uppgift för dig på din post. Efter denna session kommer du att kunna: Definiera samarbete Förstå kännetecken för att kunna arbeta tillsammans Ange egenskaper för dem som samarbetar framgångsrikt Finna sätt att uppmuntra till samarbete med hundraårsjubileets team Utbildning för distriktets jubileumskoordinator

Utbildning för distriktets jubileumskoordinator Samarbete: Att arbeta tillsammans med en annan person eller grupp, för att uppnå eller utföra något AVSNITT 1: Vad är samarbete? (15:00) Hänvisa deltagarna till sidan 2 i deltagarhandboken. Enkelt definierad innebär samarbete att arbeta tillsammans med en annan person eller grupp, för att uppnå eller utföra något. Fråga: Vad försöker hundraårsjubileets team att uppnå eller göra per juni 2018? Låt 2-3 deltagare svara. Svaren bör innehålla stöd av tre viktiga punkter som diskuterats tidigare: Leda genom hjälpinsatser (hundraårsjubileets hjälputmaning), Bjud in för att göra skillnad (hundraårsjubileets medlemsutmärkelser) och Kontakt med samhället (bestående projekt). Bra! Som har diskuterats tidigare i dag finns det många mål som du har ombetts att stödja, för att göra hundraårsjubileet till en framgång. Det omfattar att tillsammans hjälpa mer än 100 miljoner människor genom hundraårsjubileets hjälputmaning, vilket utmanar klubbarna att rekrytera minst tre nya medlemmar och distrikten att bilda en ny klubb varje år under hundraårsjubileet, samt att uppmuntra klubbarna att stärka sina kontakter med samhället, till exempel genom att genomföra bestående projekt, bara för att nämna några exempel. Detta är högt ställda mål, men de kan uppnås enklare om du samarbetar med andra. Ett annat sätt att tänka på samarbete. Samarbete är det som sker när man samlas och arbetar tillsammans med andra, för att skapa något som är större än vad en enskild person kan åstadkomma på egen hand. Fråga: Vad innebär det att arbeta tillsammans? (Vad gör de personer som arbetar tillsammans?) Låt 2-4 deltagare svara. Några exempel belyses på nästa bild. Utbildning för distriktets jubileumskoordinator

Utbildning för distriktets jubileumskoordinator Arbeta tillsammans Dela med sig av idéer Ge återkoppling och stöd Lösa problem tillsammans Dela ansvar för fattade beslut Som ni har angivit innebär samarbete att teammedlemmarna delar med sig av idéer, ger varandra återkoppling och stöd, löser problem tillsammans och delar ansvaret för fattade beslut. Det innebär även att varje person i teamet vet vad hans/hennes eget arbete betyder och hur det bidrar till hela teamets arbete och resultat. Fråga: Vad skulle hända om ett team arbetade mot ett mål, men inte arbetade tillsammans? Låt 1-2 deltagare svara. Möjliga svar: Det skulle finnas oklarheter, oförmåga att göra saker på utsatt tid, missförstånd etc. Det skulle vara en stor utmaning att nå era mål om alla i teamet inte samarbetade! Det finns några saker att hålla i minnet när det gäller samarbete. Kom ihåg... Samarbete kräver ett gemensamt mål. Det är baserat på en stor förståelse för syftet. Teamets medlemmar samarbetar endast när det finns ett gemensamt mål. Samarbete är frivilligt. Det krävs att alla medlemmar i teamet vill arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål, för det kan inte avkrävas av dem att de ska samarbeta. De måste göra ett personligt val att arbeta tillsammans. Samarbete baseras på jämlikhet. Det baseras på en förståelse att alla medlemmar i teamet har lika stort värde. Varje person som deltar i samarbetet bidrar med någon typ av kunnande, färdighet eller resurs.   Utbildning för distriktets jubileumskoordinator

Framgångsrikt samarbete: Engagerar sig i konversation Främjar kreativitet Söker nya kunskaper AVSNITT 2: Din roll som distriktets koordinator (35:00) Hänvisa deltagarna till sidan 3 i deltagarhandboken. När du nu har en idé om vad samarbete är och några vanliga kännetecken om hur man samarbetar effektivt kan du börja fokusera på hur du kan uppmuntra hundraårsjubileets team att samarbeta. Som distriktets jubileumskoordinator kan du ha stor påverkan på hur hundraårsjubileets team arbetar tillsammans. För att du ska kunna bidra till samarbete i distriktet är det viktigt att du först förstår de egenskaper en person behöver för att kunna samarbeta framgångsrikt. Att känna till detta gör det möjligt för dig och de i ditt team att bättre förstå vad de kan göra, för att göra samarbetet mer effektivt. De som samarbetar på ett framgångsrikt sätt... *Engagerar sig i och uppskattar konversation De intresserar sig för andra. Faktum är att de använder konversation på ett enkelt, men effektivt sätt att lära sig mer om andra och den potential de har. För att samarbeta väl tillsammans i gemensamma insatser. *Finner sätt att få kreativitet att spira i sig själva och andra De kan använda olika sätt för att att kläcka nya idéer. Ingen idé avfärdas eller hindras, utan förfinas till dess att den blir något större eller rinner ut i sanden. *Söker aktivt efter kunskap och lärande De som vet vad de kan och gillar att göra vet även hur de kan bidra på bästa sätt till den gemensamma insatsen. De använder sin nyfikenhet som ett verktyg, för att utforska och upptäcka nya möjligheter. Utbildning för distriktets jubileumskoordinator

Framgångsrikt samarbete: Bjuder in andra att delta Gör andra framgångsrika Hanterar meningsskiljaktigheter väl *Bjuder in andra att delta och accepterar vad som erbjuds utan att döma Ofta när en person säger sin mening är vår första instinkt att finna fel. De som samarbetar på ett produktivt sätt avstår från att göra detta och väljer istället att bygga vidare på det som sägs genom frågor och diskussion. *Gör andra framgångsrika De fokuserar på andras arbete och insatser innan de söker efter personlig erkänsla. *Hanterar meningsskiljaktigheter väl Vissa kanske tror att ett effektivt samarbete inte innehåller meningsskiljaktigheter, men det gör det.  De som är duktiga på att samarbeta ser värdet i när olika uppfattningar framförs, eftersom det kan leda till produktivitet, något annorlunda eller något bättre. Samarbete kan vara utmanande. Dess framgångar beror på att man gör arbetet viktigare än en enskild person. Det krävs att vi minkar vår önskan att tävla med andra och istället finna personlig tillfredsställelse i den gemensamma insatsen. När samarbete görs på ett bra sätt kan det producera oerhört framgångsrika resultat. Utbildning för distriktets jubileumskoordinator

Jubileumsteamet Hundraårsjubileets handlingskommitté Klubbar Vem bör du fokusera på när du uppmuntrar samarbete? Som du har lärt dig består hundraårsjubileets team av hundraårsjubileets handlingskommitté, multipeldistriktens jubileumskoordinatorer, distriktens jubileumskoordinatorer och klubbarnas ordförande för hundraårsjubileet. Det skulle vara till fördel om alla dessa grupper kunde samarbeta, och du kan uppmuntra dem att göra detta, emellertid är ditt viktigaste fokus som distriktets jubileumskoordinator att uppmuntra samarbete bland klubbarnas jubileumsordförande. Fundera lite över varför det skulle vara till fördel om du uppmuntrar till samarbete mellan klubbarnas jubileumsordförande. Fundera över den aktivitet vi genomförde i början av utbildningen. Vilka är de positiva resultat som de kan uppnå genom att arbeta tillsammans? Låt 2-4 deltagare svara. Några exempel belyses på nästa bild. Multipeldistriktens jubileumskoordinatorer Distriktens jubileumskoordinatorer Klubbar Utbildning för distriktets jubileumskoordinator

Fördelar med samarbete Mer kreativitet/idéer Förbättrad kommunikation Smartare användande av resurser Förbättrad problemlösning Större stöd Bättre resultat! Hänvisa deltagarna till sidan 4 i deltagarhandboken. Som vi alla förstår finns det definitivt fördelar med att arbeta tillsammans. Läs igenom punkterna på bilden. Genom att uppmuntra samarbete bland distriktens jubileumskoordinatorer bör de i sin tur kunna uppmuntra till samarbete i sitt respektive team i distriktet och klubbarnas ordförande för hundraårsjubileet. Utbildning för distriktets jubileumskoordinator

Gruppaktivitet: Sätt att uppmuntra samarbete För att bli framgångsrik i arbetet att uppmuntra hundraårsjubileets team, speciellt klubbarnas jubileumsordförande, behöver du känna till olika sätt att uppmuntra samarbete. Hur uppmuntrar man människor att göra något som de annars inte skulle göra på egen hand? Följande gruppaktivitet ger dig möjlighet att kläcka idéer om olika sätt att uppmuntra klubbarnas jubileumsordförande att arbeta tillsammans. Aktivitet (15:00): Hänvisa deltagarna till sidan 5 i deltagarhandboken. Bilda grupper med 2-3 personer. Ge deltagarna 5 minuter att kläcka idéer om olika sätt de kan uppmuntra samarbete mellan distriktens jubileumskoordinatorer. Avbryt efter 5 minuter. Låt varje grupp berätta om sina idéer att uppmuntra samarbete. Några exempel belyses på nästa bild. Utbildning för distriktets jubileumskoordinator

Utbildning för distriktets jubileumskoordinator Sätt att uppmuntra Dela nytta och fördelar Skapa relationer Skapa en grund Besluta om kommunikation Modell för samarbete Vad vi kan se från den senaste aktiviteten finns det flera olika sätt vi kan uppmuntra samarbete. Inget sätt, emellertid, innebär att endast berätta för teamet att samarbeta. Det beror på att man inte kan tvinga människor att samarbeta. Samarbete är frivilligt, för människor måste ha viljan att samarbeta mot ett gemensamt mål. Den bästa uppmuntran du kan ge till klubbarnas jubileumsordförande är att berätta om vad du har lärt dig om fördelarna med att samarbeta. Förklara för dem vilka egenskaper som behövs för att samarbeta effektivt och kommunicera ofta ut målen för hundraårsjubileets team, för att skapa inspiration och förståelse för syftet. Som du lärde dig i den förra sessionen kan förståelse för syftet vara en god motivation! Att låta dem träffas, om möjligt, ger en utmärkt möjlighet för dem att skapa relationer och skapa en grund för samarbete. Uppmuntra dem att komma överens om framtida sätt att kommunicera efter informationsmötet, till exempel via e-post eller sociala media, för att främja fortsatt utbyte av idéer och stöd till varandra. När de ser fördelarna med att samarbeta kommer de i sin tur att uppmuntra klubbarnas medlemmar att också samarbeta. Fråga: Vilka är några saker du kan uppmuntra klubbarnas jubileumsordförande att samarbeta kring? Låt 2-3 deltagare svara. Exempel på svar kan vara: Kommunikationsverktyg de kan använda för att informera klubbarna, möjligheter att skapa uppmärksamhet om hundraårsjubileet och hur man bäst stödjer klubbarna. Att visa exempel på samarbete mellan distriktens jubileumskoordinatorer är ett utmärkt sätt att uppmuntra dem att göra detsamma. Denna utbildning har givit er en inledning på ett fortsatt samarbete med varandra. Kom överens om hur ni kommer att kommunicera framöver och dela med er av idéer, så att ni verkligen kan dra nytta av fördelarna med att samarbeta. Dela med er av vad som händer i ert distrikt och de klubbar ni stödjer samt olika sätt ni har varit framgångsrika med att göra ert arbete mer effektivt. Kom ihåg att ni kan använda dina färdigheter att samarbeta för att samarbeta med andra ledare i ditt distrikt under det att du arbetar med att stödja hundraårsjubileets insatser. Fråga om de har några frågor. Övergå till avslutningen. Utbildning för distriktets jubileumskoordinator

Utbildning för distriktets jubileumskoordinator Sessionens mål Definiera samarbete Förstå kännetecken Ange egenskaper för dem som samarbetar framgångsrikt Finn sätt att samarbeta AVSLUTNING (2:00) Låt oss avsluta med att titta på målen: Definiera samarbete Förstå kännetecken för att kunna arbeta tillsammans Ange egenskaper för dem som samarbetar framgångsrikt Finna sätt att samarbeta med hundraårsjubileets teamstruktur Har vi uppnått våra mål? Utbildning för distriktets jubileumskoordinator

Utbildning för distriktets jubileumskoordinator ”Enighet är styrka... När det finns teamwork och samarbete kan underbara saker uppnås.” Mattie Stepanek - Poet Jag skulle vilja berätta en sista sak för er innan vi avslutar. Kom ihåg detta... Läs upp citatet högt. Genom att arbeta tillsammans kommer du hjälpa till att göra hundraårsjubileet till en stor framgång! Utbildning för distriktets jubileumskoordinator

Utbildning för distriktets jubileumskoordinator Utvärdering Avsluta sessionen med att be deltagarna fylla i utvärderingen av sessionen. Utbildning för distriktets jubileumskoordinator