Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator"— Presentationens avskrift:

1 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Motivation Introduktion (2:00) Välkomna deltagarna till sessionen. Motivation är ett koncept som ibland glöms bort, men det kan ha en stor påverkan på människors beteende och resultat. Det krävs för att få människor att AGERA, det är en viktig komponent när vi uppmuntrar beteenden och handlingar vi vill öka och hindra beteenden och handlingar vi vill ska minska. Var och en av er har utnämnt still multipeldistriktets jubileumskoordinator, eftersom ni redan har visat att ni är starka ledare och har förmågan att engagera Lions medlemmar. Under de kommande två åren kommer du behöva använda dessa färdigheter för att skapa en miljö med bestående motivation bland distriktens jubileumskoordinatorer och övriga medlemmar i hundraårsjubileets team. Sammantaget kommer detta att hjälpa oss uppnå mål, syfte och initiativ som är en del av hundraårsjubileets program. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

2 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Sessionens mål Förstå skillnaderna mellan inre och yttre motivation Använda lämplig typ av motivation, för att förbättra beteenden och resultat Identifiera de tre komponenterna i inre motivation Genomföra strategier, för att utveckla motivation bland hundraårsjubileets teammedlemmar Efter denna session kommer du att kunna: Förstå skillnaderna mellan inre och yttre motivation Använda lämplig typ av motivation, för att förbättra beteenden och resultat Identifiera de tre komponenterna i inre motivation Genomföra strategier, för att utveckla motivation bland hundraårsjubileets teammedlemmar Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

3 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Typer av motivation AVSNITT 1: Typer av motivation (22:00) Vi kommer börja med att diskutera två huvudtyper av motivation. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

4 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Daniel Pink Författare av Drivkraft: Den överraskande sanningen om vad som motiverar oss Två typer av motivation: Yttre och inre Extern och intern Hänvisa deltagarna till sidan 1 i deltagarhandboken. Daniel Pink är en populär amerikansk författare inom områdena beteende, ledning och företag. År 2009 publicerade han en bästsäljande bok vid namn: Drivkraft: Den överraskande sanningen om vad som motiverar oss. I denna bok beskriver Pink två huvudsakliga sätt hur människor motiveras samt omständigheter och komponenter som krävs för varje typ för att resultera i framgångsrika resultat: Yttre och inre motivation. Under dagens session ska vi förenkla dessa termer och istället använda: Extern motivation Intern motivation Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

5 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Extern motivation Extern motivation ligger i linje med vår traditionella uppfattning om hur människor motiveras. Det handlar om motivation att agera som ett resultat av en extern, påtaglig utmärkelse eller konsekvens. Fråga: Kan någon ge ett exempel på extern motivation? Era exempel kan vara från ert dagliga liv eller från Lions. Låt flera av deltagarna svara och ge exempel och skriv ner svaren på blädderblock samt uppmuntra deltagarna att skriva ner definitioner och exempel på sidan 1 i deltagarhandboken. Här följer några generella exempel, vilka du kan behöva anpassa till specifika exempel i ditt geografiska område. Pengar Utmärkelser Erkänsla från allmänheten Befordran och/eller ökad makt/ansvar Rädsla att förlora position, makt och/eller rykte När människor är motiverade av externa utmärkelser eller konsekvenser är de i allmänhet mindre intresserade av och investerade i själva handlingen, utan är mer fokuserade på fördelarna de kan få genom att agera. Detta är inte nödvändigtvis en negativ egenskap för denna typ av motivation, men gör att den bör användas med försiktighet. Vi kommer att diskutera denna aspekt av extern motivation om några minuter. Motivation att agera som ett resultat av en extern, påtaglig utmärkelse eller konsekvens. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

6 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Intern motivation Motivation att agera som ett resultat av en inre önskan eller den tillfredsställelse man tror sig komma få ut av att agera. Den andra typ av motivation som Daniel Pink beskriver är intern motivation, vilken handlar om att vara motiverad som ett resultat av en inre önskan eller den självtillfredsställelse man tror sig få av att agera. Fråga: Kan någon ge ett exempel på intern motivation? Även denna gång kan det vara generella exempel eller exempel från Lions. Låt flera av deltagarna svara och ge exempel och skriv ner svaren på blädderblock samt uppmuntra deltagarna att skriva ner definitioner och exempel på sidan 1 i deltagarhandboken. Här följer några generella exempel, vilka du kan behöva anpassa till specifika exempel i ditt geografiska område. Känsla av stolthet eller av att ha uppnått något Tillfredsställelse och glädje från agerande/uppgift Personlig utveckling/förbättring Känsla av engagemang i ett större syfte/mål Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

7 Extern mot intern Typ av motivation att använda beror på situationen.
Hänvisa deltagarna till sidan 2 i deltagarhandboken. Som jag nämnt tidigare är motivation en viktig komponent för vi man kan uppmuntra beteenden och handlingar vi vill öka samt hur vi kan hindra beteenden och handlingar vi vill minska. Daniel Pink anser att båda typerna av motivation kan vara oerhört effektiva, men deras effektivitet är baserad på den situation där du försöker använda motivation. Typ av motivation att använda beror på situationen. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

8 Extern motivation Att använda extern motivation är vanligtvis mer effektiv när handlingen (beteende, uppgift/projekt, mål) är tydligt och vägen mot målet är definierad. Ett exempel på denna typ av situation kan vara att uppmuntra utförandet av en konkret uppgift, till exempel att skicka in rapporter i tid. Fråga: Kan ni ge exempel på andra situationer där man kan ha nytta av extern motivation? Låt 2-3 deltagare svara. Ytterligare två exempel finns nedan: Motivera andra att uppfylla kraven för en utmärkelse Motivera andra att delta i ett möte Extern motivation är mest effektiv när vägen mot målet är definierad. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

9 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Intern motivation Intern motivation är mer effektiv när handlingen (beteende, uppgift/projekt, mål) är mer komplext samt kräver användande av kritiskt tänkande och problemlösning för att nå målet. Ett exempel på denna situation kan vara en komplex uppgift, till exempel att sammanställa en omfattande plan att marknadsföra hundraårsjubileet till klubbarna. Både extern och intern motivation kan vara effektivt och kan ofta användas tillsammans i en motivationsstrategi som främjar både kortsiktiga och långsiktiga framgångar. Emellertid är skillnaden mellan hur de två typerna av motivation kan användas i olika situationer ett viktigt koncept att känna till som ledare. Att använda fel typ av motivation i en situation kan faktiskt ha negativ effekt på resultatet. Intern motivation är mest effektiv när vägen kräver kritiskt tänkande och problemlösning. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

10 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Konsekvenser Minskad kreativitet Steg eller processer hoppas över Ökade förväntningar Kortsiktigt tänkande Hänvisa deltagarna till sidan 3 i deltagarhandboken. Extern motivation är, som du kommer ihåg, mest effektiv när vägen mot målet är konkret och definierad, kan få konsekvenser när när den används för att främja resultat i komplexa situationer som kräver kritiskt tänkande och problemlösning. Exempel på konsekvenser: Minskad kreativitet: Många projekt och utmaningar kräver kreativt tänkande för att man ska finna en effektiv lösning. Att använda en extern motivation, som en utmärkelse eller konsekvens vid misslyckande för att få människor att prestera, kan på ett drastiskt sätt minska deras fokus och hindra den kreativa processen. Steg eller processer hoppas över: En extern belöning för att skapa motivation leder många gånger till att människor begränsar sitt fokus för att hitta det snabbaste sättet att nå målet. Det kan resultera i att steg eller processer, som är viktiga för resultatet, hoppas över. Ökade förväntningar: Om människor ständigt motiveras av extern motivation kommer de alltid att förvänta sig något för sin prestation. Det kommer i slutändan leda till att deras förväntningar på vad de borde få också kommer att öka, vilket inte kommer att vara hållbart i längden. Kortsiktigt tänkande: Att erbjuda extern motivation, såsom en utmärkelse eller konsekvens, kan begränsa tänkandet till den omedelbara framtiden medan det långsiktiga försummas. Det förhindrar uppbyggandet av en grund och ett åtagande för ett framtida mål. Fråga: Har någon erfarenhet av konsekvenserna vid användande av extern motivation att motivera människor i fel situation? Vad var resultatet? Låt 1-2 frivilliga kortfattat berätta om sina erfarenheter, om tillämpligt. Om deltagarna inte har några sådana erfarenheter kan du dela med dig av egna erfarenheter från Lions eller från yrkesliv. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

11 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Utveckla motivation AVSNITT 2: Utveckla motivation (35:00) Att motivera människor i teorin kan verka enkelt, men att motivera människor i praktiken kan vara ett komplicerat äventyr. Det kan vara relativt enkelt att finna sätt att genomföra externa motivationsstrategier med medlemmarna i ditt team, men att utveckla intern motivation kan vara ett mer komplicerat äventyr. Innan du går vidare med nästa avsnitt, vilket inkluderar en aktivitet och en diskussion, ber du deltagarna att finna en kamrat att samarbeta med och dela ut ett blad från blädderblocket och en penna till varje par. Om du har ett udda antal deltagare skapar du en grupp med tre deltagare. För att spara tid kan du förbereda blädderblocksbladen med tillämpliga avsnitt/rubriker innan sessionen startar. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

12 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Komponenter Intern motivation Själv-ständighet Kunskap Syfte Hänvisa deltagarna till sidan 4 i deltagarhandboken. Som multipeldistriktets jubileumskoordinator har du möjlighet att främja utveckling av de tre komponenterna inom intern motivation bland medlemmarna i ditt team: Kunskap, syfte och självständighet. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

13 Instruktioner för blädderblocket:
Självständighet Syfte Kunskap Skapa tre kolumner på blädderblocksbladet. Högst upp i varje kolumn skriver du de tre komponenterna: Självständighet, kunskap och syfte. Låt oss börja med att definiera var och en av de tre komponenterna. När vi definierar dem skriver du ner definitionerna på sidan 4 i deltagarhandboken. Du kommer även ha möjlighet att göra noteringar på blädderblocksbladet, men vänta på mina instruktioner innan du gör det. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

14 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Självständighet: Önskan att vara självstyrd i sina handlingar och beteenden. Självständighet är önskan att vara självstyrd i sina handlingar och beteenden. I en självständig miljö ges individen kontroll över beslut, handlingar och beteenden jämfört med att vara styr av någon annan. Att skapa en miljö där självständighet uppmuntras innebär inte att man försakar mål, teamstruktur eller ansvar. Däremot, när man ger människor möjlighet att driva på sina egna handlingar kan det skapa en känsla av ansvar för uppsatta mål och tidsplaner, kan främja samarbete samt kan öka tillfredsställelse och resultat. Att främja självständighet bland distriktens jubileumskoordinatorer och medlemmarna i hundraårsjubileets team och samtidigt behålla struktur, mål och arbetssätt kan vara en utmaning.  Att sätta upp mål tillsammans kan vara en metod att överväga att inkludera i din ledning av dina koordinatorer. Att inkludera medlemmarna i ditt team i processen att sätta upp mål och sammanställa planer främjar personlig samhörighet i processen och att styra själ i insatserna att bidra till de uppsatta målen. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

15 Självständighet: Självständighet Syfte Kunskap Aktivitet: Nu ska du tillsammans med din kamrat använda fem minuter till att diskutera strategier du kan använda för att främja självständighet bland distriktens jubileumskoordinatorer och medlemmarna i hundraårsjubileets team. Skriv ner dina strategier i kolumnen ”Självständighet” på blädderblocksbladet och var beredd att dela med dig av dina förslag. Avbryt efter fem minuter och ge deltagarna möjlighet att dela med sig av sina strategier. Om din grupp är liten kan du fråga varje deltagare att berätta om sina strategier. Om du har en större grupp kan det vara lämpligare att låta varje grupp endast berätta om en av sina strategier. Svaren kan variera, men kan innefatta: Främja kreativitet (till exempel idékläckning i grupp om hur man uppnår 100 % inrapportering från klubbarna av hundraårsjubileets hjälputmaning) och uppmuntra teammedlemmarna att finna innovativa idéer och arbetssätt för att ta sig an utmaningar och möjligheter. Att delegera specifika uppgifter eller ansvar till medlemmar i gruppen (till exempel att skapa en Facebooksida för koordinatorer och klubbordförande för att dela med sig av idéer och information), vilket ger dig möjlighet att tillhandahålla viss vägledning, men samtidigt ger det personen självständighet att fatta beslut om deras metod att slutföra uppgiften , projektet eller ansvaret. Uppmuntra deltagarna att föra noteringar på sidan 5 i deltagarhandboken. Att ge medlemmarna i teamet viss självständighet i deras uppgifter, projekt och arbetssätt att uppfylla sitt ansvar kommer att öka deras engagemang, vilket bidrar till den andra delen i intern motivation - Kunskap. Diskutera strategier du kan använda för att främja självständighet Skriv ner dina strategier i kolumnen ”Självständighet” Var beredd att dela med dig Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

16 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Kunskap: Önskan att kontinuerligt förbättra sina färdigheter och resultat. Kunskap är önskan att kontinuerligt förbättra sina färdigheter och resultat. Som ett exempel på kunskap i praktiken kan du fundera över din resa som ledare i Lions. Under din utveckling har du inte erhållit några fördelar i pengar eller externa incitament av att stärka dig som ledare, utan din önskan att förbättra dina färdigheter har resulterat i personlig tillväxt, tillfredsställelse och framgångar. Att uppmuntra kunskaper bland distriktens jubileumskoordinatorer och andra medlemmar i hundraårsjubileets team är ett viktigt sätt att säkerställa att medlemmarna känner att de ställs inför utmaningar och få stöd under det att de strävar efter att förbättra sig och uppnå mål. Att dessutom vara en coach kan ge ytterligare stöd till denna process, eftersom du kan hjälpa dina koordinatorer att förstå eventuella brister i kunskap samt uppmuntra till ytterligare personlig utveckling eller träning, för att förbättra sin effektivitet. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

17 Kunskap: Diskutera strategier du kan använda för att främja kunskap
Självständighet Syfte Kunskap Aktivitet: Nu ska du tillsammans med din kamrat använda fem minuter till att diskutera strategier du kan använda för att främja kunskap bland distriktens jubileumskoordinatorer och medlemmarna i hundraårsjubileets team. Skriv ner dina strategier i kolumnen ”Kunskap” på blädderblocksbladet och var beredd att dela med dig av dina förslag. Avbryt efter fem minuter och ge deltagarna möjlighet att dela med sig av sina idéer. Om din grupp är liten kan du fråga varje deltagare att berätta om sina strategier/färdigheter. Om du har en större grupp kan det vara lämpligare att låta varje grupp endast berätta om en av sina strategier/färdigheter. Svaren kan variera, men kan innefatta: Ge erkänsla och uppmärksamma framgångar och resultat med projekt eller uppsatta mål (både individuella och som grupp). Att regelbundet erbjuda medlemmarna i teamet möjligheter att förbättra sina kunskaper och färdigheter (kvartalsvisa webbseminarier eller möten, utbildning vid konferenser eller evenemang i multipeldistriktet). Att göra dig själv tillgänglig, för att erbjuda vägledning och uppmuntran vid behov. Uppmuntra deltagarna att föra noteringar på sidan 5 i deltagarhandboken. Diskutera strategier du kan använda för att främja kunskap Skriv ner dina strategier i kolumnen ”Kunskap” Var beredd att dela med dig Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

18 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Syfte: Önskan att bidra och vara en del av något som är större än sig själv. Den sista komponenten i intern motivation är syfte, vilken ger innehåll till självständighet och kunskap. Syfte är en önskan att bidra och vara en del av något som är större än sig själv. Människor som känner självständighet i sina handlingar arbetar ofta för att få kunskap och som ett resultat uppnår de höga resultat. De som gör detta i sina insatser mot ett större mål eller syfte är de som är mest produktiva, tillfredsställda och framgångsrika. Fråga: Vad är ditt syfte med att fira hundraårsjubileet? Låt flera av deltagarna svara. Svaren kan variera, men omfattar sannolikt kommentarer kring att fira vår historia, ge ny energi till befintliga medlemmar, engagera potentiella medlemmar, uppnå nya mål samt skapa möjligheter till framtida framgångar och tillväxt. Att finna sitt eget syfte är en individuell aktivitet som kräver självreflexion och noggranna överväganden. För att hjälpa medlemmarna i teamet att finna sitt eget syfte börjar du med att fråga VARFÖR istället för HUR när ni diskuterar mål, projekt, utmaningar och möjligheter. Exempelvis, innan du frågar ”hur” distriktens jubileumskoordinatorer ska ta sig an uppgiften om bristande medvetenhet hos allmänheten om hundraårsjubileet bör du fokusera på ”varför” det är viktigt att de tar sig an denna möjlighet att skapa medvetenhet och skapa kontakt i samhället, att öka allmänhetens stöd, att rekrytera nya medlemmar etc. Fråga: "VARFÖR?" Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

19 Syfte: Diskutera strategier du kan använda för att främja syfte
Självständighet Syfte Kunskap Aktivitet: Nu ska du tillsammans med din kamrat använda fem minuter till att diskutera strategier eller färdigheter du kan använda för att uppmuntra medlemmarna i ditt team att finna sitt eget syfte som en del av hundraårsjubileet. Skriv ner dina strategier i kolumnen ”Syfte” på blädderblocksbladet och var beredd att dela med dig av dina förslag. Avbryt efter fem minuter och ge deltagarna möjlighet att dela med sig av sina idéer. Om din grupp är liten kan du fråga varje deltagare att berätta om sina strategier. Om du har en större grupp kan det vara lämpligare att låta varje grupp endast berätta om en av sina strategier. Svaren kan variera, men kan innefatta: Genomför en gruppaktivitet där varje teammedlem har möjlighet att på egen hand finna sitt eget syfte som en del av hundraårsjubileet och därefter dela med sig av det med resten av teamet, för att fastställa ansvar och inspirera varandra (detta kan även göras på nätet, till exempel på en Facebooksida, andra sociala media eller via e-post). Sprid marknadsföringsmaterial om hundraårsjubileet, till exempel våra berörande berättelser eller hundraårsjubileets videor till medlemmarna i teamet och efterfråga diskussion om hur de hör ihop med deras individuella syfte eller inspirerar till insatser. Notera syftet för varje medlem i teamet och påminn dem ofta om det, för att uppmuntra och stödja deras insatser. Uppmuntra deltagarna att föra noteringar på sidan 5 i deltagarhandboken. Fråga: Har ni några frågor om de tre komponenterna inom intern motivation? Svara på eventuella frågor och gå därefter vidare till sammanfattningen. Diskutera strategier du kan använda för att främja syfte Skriv ner dina strategier i kolumnen ”Syfte” Var beredd att dela med dig Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

20 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Sammanfattning (1:00) Att uppmuntra medlemmarna i ditt team att utveckla sin självständighet, öka sina kunskaper och finna sitt syfte är ett viktigt stöd som du kan dra nytta av, för att säkerställa att alla medlemmar i hundraårsjubileets team är engagerade att nå framgång. Att komplettera dessa strategier med ett antal olika typer av extern motivation vid lämpligt tillfälle kommer att stärka, stödja och ytterligare främja att viktiga mål uppnås samt att angelägna insatser under hundraårsjubileet genomförs.   Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

21 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Sessionens mål Förstå skillnaderna mellan extern och intern motivation Använda lämplig typ av motivation, för att förbättra beteenden och resultat Identifiera de tre komponenterna i inre motivation Genomföra strategier, för att utveckla motivation bland hundraårsjubileets teammedlemmar Låt oss titta tillbaka på målen med dagens session: Förstå skillnaderna mellan extern och intern motivation Använda lämplig typ av motivation, för att förbättra beteenden och resultat Identifiera de tre komponenterna i inre motivation Genomföra strategier, för att utveckla motivation bland hundraårsjubileets teammedlemmar Fråga: Har vi uppnått dessa mål? Besvara eventuella avslutande frågor. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

22 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Utvärdering Avsluta sessionen med att be deltagarna fylla i utvärderingen av sessionen. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator


Ladda ner ppt "Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator"

Liknande presentationer


Google-annonser