Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
En förskola att förundras i!
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Apptips med koppling till läroplanerna Grundsärskolan
Exempel utifrån ett antal målområden
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
WORKSHOP MED IPAD OCH APPAR
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Det största sen VHS Det digitala klassrumet. Vad säger läroplanen? kan använda informationsteknik som ett verktyg för kunskapssökande och lärande.
Apptips med koppling till läroplanerna
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
VART SKA VI…?.
SET Social Emotionell Träning
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Lärares planeringsarbete!
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Läroplansnätverk förskola
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Braås skola
UPPGIFT: ATT TÄNKA PÅ: Ni ska med hjälp av Musikvideo1, 2 eller ljudinstallation skapa en trailer utifrån valda tekniker under året. Arbeta i grupp två.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
BFL Bedömning för lärande
IKT och lärplatta i förskolan
ÅRSKURS 5.
IPadpilot. Var, När och Varför? Jag arbetar i år 2 på Svanetorpskolan i Åkarp. Vi är 18 elever i klassen. Vi började arbeta med iPad i februari detta.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Läroplansträff Välkomna.
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Rädda klassrummet.
Mediepedagogiskt projekt
Verksamhetsbeskrivning
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Rädda klassrummet SLÖJD.
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Grundlärarutbildningarna
Utveckling och lärande
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer Pedagogisk planering- IKT Kosmos fritidshem Vad: Tema Sagor Läroplanen kap.4 s.24-25 : ”Undervisningen ska ta tillvara elevernas nyfikenhet och ge dem möjlighet att utveckla sitt intresse för och sin förmåga att kommunicera med olika språkliga uttrycksformer. Undervisningen skall också ge eleverna möjlighet att skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. På så sätt ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att kunna tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang och för skilda syften.” Mål: Att använda och lära sig av Ipad och programmet IMOVIE som en uttrycksform när man arbetar med sagor och texter. Eleverna skall få i grupper använda sig av digitala tekniker för att skapa filmer. Detta främjar samarbete och kreativt tänkande. Undervisning: I grupper som är styrd eller valfri Vi arbetar med detta på eftermiddagstid Undervisningen behandlar följande centrala innehåll: Språk och kommunikation Samtala om olika typer av texter Digitala verktyg och medier för kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer Digitala verktyg för framställning av olika estetiska uttryck Dokumentation: Filmer om kända sagor Veckobrev/blogg