Kritiskt förhållningssätt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Material för projektarbetet
KANDIDATUPPSATS.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Examensarbete - ett projekt
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Rapportskrivning – rep.
Pedagogisk dokumentation
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Lokal pedagogisk planering
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Betyg och förmågor.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Bedömning.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kommunikatören.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
validering / verifiering
Process: Lönekriterier
Att arbeta vetenskapligt
INFORMATÖRENS ARBETSUPPGIFTER
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Interaktion Bild klass 8.
1. Vad är egentligen GIS ? GIS Attityder Förmåga hos användaren OrganisationTeknik Doktrin/Strategi EtikArbetsmetoder Information.
Kort om Projektplanering
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
MTFD Vårmöte 2016 Umeå – Tips & Tricks MTFD Presentationsmall: tips & tricks Introduktionsbild: (Denna bild tas bort) Denna Mall är framtagen för att underlätta.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
UTVÄRDERING OCH KVALITET Metod för utvärderingen viktig för utvärderingens status. En utvärdering utifrån ett vetenskapligt arbetssätt ger andra möjlighet.
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Coaching.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Kreativa verktyg och metoder
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
Kritiskt förhållningssätt
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Projektarbete Sam Shahriari.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Innehåll i dagen Mata in Ubåtar i Net-klient Redigera inmatningar
”Klubbkonsult” Beskriva zonordförandens roll som "klubbkonsult"
TIPS Michael Tholander.
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Kritiskt förhållningssätt Begrepp och verktyg Ulf Holmgren 2010

…och vad menar vi med kritiskt tänkande? Några tips på testpunkter vid bedömning av kritiskt förhållningssätt i ett projektarbete …och vad menar vi med kritiskt tänkande?

Vänstra hjärnans tänkande-analytisk, sekventiell, logisk, objektiv

Högra hjärnans tänkande -global, parallel, känslomässig subjektiv

Kreativt tänkande –holistiskt och parallellt, känslomässigt och intuitivt, kreativt, visuellt taktilt

Kritiskt tänkande– linjärt och seriellt – strukturerat, rationellt, analytiskt och målrelaterat Kritiskt har inget med negativ att göra – kritiskt betyder utvärderande

Bloom’s sex nivåer Kunskap Förståelse Tillämpning Analys Syntes Utvärdering

Värderingsförmåga och förhållningssätt Kreativt tänkande Kritiskt tänkande 5. syntes 6. Utvärdering 4. Analys 3. Tillämpning 2. Förståelse 1. Kunskap

Kritiskt tänkande Applicerat på projektarbete och rapportskrivande 2018-05-16

Att granska sin egen rapport innehåll och form Vad är syftet med rapporten – framgår detta tydligt i din rapport? Vilka frågeställningar är viktiga – är dessa lätta att hitta i rapporten Finns uppdraget (målet) beskrivet – är det målet och vägen dit som beskrivs i rapporten Uppfyller rapporten de krav som ställts avseende form och innehåll 2018-05-16

Att granska sin egen rapport kvalitet Är det som beskrivs i rapporten korrekt och tydligt Är det som skrivs i rapporten relevant Har det lagom bredd och djup Är rapporten fullständig Är resonemanget logiskt Är den en rättvis beskrivning – gentemot arbetskamrater, uppdragsgivare, andra lösningar mm 2018-05-16

Att granska det som konstruerats i projektet Uppfyller produkten beställarens förväntningar Uppfyller den kravspecifikationen Fungerar den Har ni gjort en bra lösning – skulle den kunna göras bättre, eller hade en annan konstruktion varit att föredra 2018-05-16

Attityden i arbetet Hur gick det till att välja konstruktion, arbetsmetod, komponenter – försök analysera hur ni/du gjorde de strategiska valen i projektet. Det är naturligtvis bra att valen styrs av kunskap, fakta och en genomtänkt strategi, men i en kreativ process är det ofta andra faktorer som styr - hur gjorde ni . 2018-05-16

Attityd i gruppen Troligtvis har det under arbetet hänt att du inte är riktigt överens med resten av gruppen om hur något skall göras – i ett bra projektarbete försöker gruppens medlemmar att balansera sina egna idéer mot gruppens vilja (även om man inte är till 100% övertygad om att dom är på rätt väg) Hur har du hanterat sådana situationer? 2018-05-16