Arbetet med den nationella strategin för energieffektiviserande renovering EnergiPuls - 29 januari 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Post- och telestyrelsen Morgondagens samhälle behöver snabbt och säkert bredband Vad kan kommunen göra? Eva Grönborg, Post- och telestyrelsen.
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Stöd för energikartläggning Ekonomiskt stöd till små och medelstora företag för att genomföra en energikartläggning. Få koll på energin i företaget!
Nya Glasögon Utbildning av yrkeslärare i hållbart byggande och energieffektivisering.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Varför är vi inte smartare energianvändare? Lena Neij, IIIEE Lunds Universitet 1.
Delrapportering, Renoveringsstrategin Ett framtidsinriktat perspektiv Sofia Wellander & Marie Claesson.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Regeringsuppdrag som påverkar HfR Susanne Wallmark HfR
En hållbar organisation
Avdelningen för vård och omsorg
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Hur och när kommer webbtillgänglighetsdirektivet att genomföras i Sverige? Finansdepartementet.
Regeringens 22-punktsprogram
Ekonomisk redovisning och rapportering för år
En plattform för samhällsekonomisk analys
XX kommun Kommunikationsplan.
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting
Direktivet Lämna förslag till hur dagens marina verksamhet vid forskningsstationerna kan bedrivas mer kostnadseffektivt. Utredningen ska redovisa organisatoriska,
E-faktura strategi och fora, nationellt och inom EU
Klassifikation av vårdåtgärder
Kontinuitetsanalys Workshop 2 av 4 – Konsekvensanalys
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Utredningen om kommunal planering, del 2
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt (FEAD)
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Riksrevisionen Årlig Revision
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
e-faktura internetbank
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Goda livsvillkor, livslångt lärande & välutvecklad ideell sektor.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Utbildning och vägledning i arbetsmarknadspolitiken
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Rapportera framsteg eller status
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Utredningen om ekologisk kompensation
Möjligheter till finansiering?
Evidensbaserade miljöanalyser
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

Arbetet med den nationella strategin för energieffektiviserande renovering EnergiPuls - 29 januari 2016

Den nationella strategin för energieffektiviserande renovering December 2013. Boverket och Energimyndigheten lämnar förslag till nationell strategi till regeringen April 2014. Regeringen skickar Sveriges nationella strategi till EU-kommissionen Januari 2015. Boverket och Energimyndigheten får nytt uppdrag att utveckla strategin Januari 2016. Uppdrag om att komplettera underlaget 2015 2017. Uppdaterad strategi ska skickas till kommissionen.

Uppdraget 2015 Förslag till utvecklad och framåtblickande nationell strategi för energieffektiviserande renovering […] Myndigheterna fick i uppdrag att analysera konsekvenser av olika styrmedel, inklusive styrmedel som ökar renoveringstakten, samt andra frågor av betydelse för att det nationella byggnadsbeståndet ska kunna energieffektiviseras på ett kostnadseffektivt sätt, t.ex. tillgång till kvalificerad personal Rapporterades 15 december 2015

Två styrmedelsförslag Nationellt informationscentrum Syfte: öka energieffektiviseringsgraden Finansiellt styrmedel – kreditgarantier eller statligt finansierade lån Syfte: öka renoveringstakten

Nationellt informationscentrum – syfte Samla, kvalitetssäkra och sprida målgruppsanpassad information. Fastighetsägarna ska få bättre beslutsunderlag. Man ska kunna vända sig till informationscentrum som ett första steg Utbildnings- eller konsultverksamhet ingår inte Informationscentrumet ska avhjälpa det hinder vi identifierade 2013 – att det finns olika förhållanden som gör att marknaden inte fördelar information på bästa sätt. I praktiken innebär det att marknaden misslyckas fördela kunskapen på ett optimalt sätt. Hindret bidrar framförallt till höga transaktionskostnader bland fastighetsägare. Informationscentrumet möjliggör att: fastighetsägare och aktörer som är inblandade före, under och efter en energieffektiv renovering har tillgång till samma information. Och att de renoveringar som genomförs inkluderar energieffektivisering med hänsyn tagen till tekniska egenskapskrav, kulturvärden och sociala aspekter.

Nationellt informationscentrum – utredningens förslag Utredningen har kommit fram till att informationscentrumet bör bestå av tre funktioner; uppdragsgivare (Energimyndigheten och Boverket), ett råd och en verkställande redaktion. Verksamheten ska bestå av i huvudsak fyra aktiviteter: informationsinhämtning, kvalitetssäkring, informationsspridning och anordnande av seminarier. Ett sätt att sprida informationen storskaligt är genom en webbplats. För att hämta och sprida information kan också befintliga strukturer och kanaler användas. Informationscentrumet kan med fördel samverka med befintliga styrmedel. Förslag: En eller flera externa aktörer får rollen som redaktion Motivering Mer effektivt att utnyttja upparbetade strukturer Intressenter förespråkar en extern aktör Objektiviteten kan säkerställas Effekten av styrmedlet är inte beroende av vilken aktör som innehar den organiserande rollen Extern aktör

Nationellt informationscentrum –statsbudgeteffekter Skillnaden i kostnad beror på: Att myndigheterna behöver bygga upp varsin projektorganisation (en extra resurs) Att myndigheterna behöver lägga mer resurser på informations och kvalitetssäkring vilket också har med projektorganisationen att göra. (sammantaget en extra resurs)

Finansiellt styrmedel – syfte Kreditgarantier och statligt finansierade lån kan ge förutsättningar för lägre räntekostnader. Kan möjliggöra att fler renoveringar genomförs. 𝒓=𝒌𝒐𝒔𝒕𝒏𝒂𝒅 𝒇ö𝒓 𝒖𝒑𝒑𝒍å𝒏𝒊𝒏𝒈+ 𝒂𝒅𝒎𝒊𝒏𝒊𝒔𝒕𝒓𝒂𝒕𝒊𝒗 𝒂𝒗𝒈𝒊𝒇𝒕 𝒊𝒏𝒌𝒍. 𝒂𝒇𝒇ä𝒓𝒔𝒗𝒊𝒏𝒔𝒕+𝒓𝒊𝒔𝒌𝒆𝒓𝒔ä𝒕𝒕𝒏𝒊𝒏𝒈 En kreditgaranti och ett statligt lån har delvis olika syften, men båda skapar förutsättningar för att minska fastighetsägarens totala räntekostnad. Ett statligt finansierat lån kan bidra till att minska kostnaden för upplåning eftersom staten har möjlighet att låna till en lägre ränta än bankerna. En kreditgaranti innebär att staten garanterar att betala banken för en viss andel av en investerings eventuella kreditförluster vilket minskar bankens behov av riskersättning.

Finansiellt styrmedel – beräkningar Beräkning av två styrmedelspaket: Paket 1: Kreditgaranti och ”energieffektiviseringsbonus” Paket 2: Statligt finansierat lån i kombination med kreditgaranti och ”energieffektiviseringsbonus” Effekter: Båda förslag har endast marginell effekt på renoveringstakten Varför? Avhjälper inte problem med olönsamma renoveringar Renoveringar tidigareläggs på starka bostadsmarknader  Liten eller ingen additionell effekt

Finansiellt styrmedel – utredningens förslag Kreditgarantiernas användningsområde vidgas – omfatta fler åtgärder än ombyggnad Kombinera med informationsinsatser och eventuell subvention av avgiften Motivering Liten effekt som kan uppnås med små insatser

Uppdraget 2016 …komplettera tidigare lämnat underlag (2013, 2015) i enlighet med artikel 4 i EED 2012/27/EU. Uppdatering av byggnadsbeståndets energianvändning Genomföra samhällsekonomiska analyser av relevanta styrmedel för att öka renoverings- och energieffektiviseringstakten Vid behov lämna förslag till ökad vägledning för aktörer vid investeringsbeslut Statens energimyndighet och Boverket ska tillsammans uppdatera och komplettera tidigare lämnat underlag till en nationell strategi för energieffektiviserande renovering. Underlaget ska bygga vidare på det underlag myndigheterna lämnade inför den förra strategin 2013 och det underlag som lämnats 2015 och sammantaget omfatta alla de fem delar som krävs enligt artikel 4 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/27/EU . Myndigheterna ska bl.a. göra en uppdatering av byggnadsbeståndets energianvändning, genomföra samhällsekonomiska analyser av relevanta styrmedel och vid behov lämna förslag kring olika möjligheter till ökad vägledning för aktörer vid investeringsbeslut. Den sistnämnda punkten om möjligheter till ökad vägledning ska redovisas till Regeringskansliet (Miljö- och energidepartementet) senast den 29 april 2016. I övrigt ska uppdraget redovisas till Regeringskansliet (Miljö- och energidepartementet) senast den 30 november 2016.

Redovisning av uppdraget 2016 Sista punkten ska redovisas 29 april 2016 Resterade del av uppdraget ska redovisas 30 november 2016 till Regeringskansliet (Miljö- och energidepartementet).

Frågor?