Grön attraktion Jobba grönt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LRF LRF är en intresse- och företagarorganisation för alla om äger eller brukar jord, skog och trädgård och för deras gemensamma företag inom lantbrukskooperationen.
Advertisements

Speldosan.
Skola och arbetsliv i samverkan
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Kommunikationsdagarna 2011 Göteborg augusti
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Näringslivet och universitetet Erfarenhet från samarbete med lokala företag och Compare Johan Eklund.
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Mervärden och aha-upplevelser
Arbete för ett fortsatt Greppa Näringen Ett fortsatt nära samarbete med LRF är viktigt Projektet ska nå fler än målgruppen för rådgivning God kontakt med.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Bedömning till och med första halvåret 2015 och en långsiktig utblick
STUDENTREKRYTERINGSTEAMET KOMMUNIKATIONS- OCH MARKNADSAVDELNINGEN STUDENTREKRYTERING.
EN DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG
Gröna näringen – en framtidsbransch!. Sid 2 | Lantbrukarnas Riksförbund Välkommen till de gröna näringarna Varor och tjänster som alla behöver – 4 procent.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF – Lantbrukarnas Riksförbund Intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Bild över organisationer & grupperingar som jobbar med attraktionskraft, kompetensbehov, utbildningsutbud Djur & Natur
Kommunikationsplan för ----
STUDENTREKRYTERING.
STATUS WP3 Fredrik Grund – Innovatum –. Biogas2020 -tillsammans skapar vi en gemensam Skandinavisk biogasplattform WP3.1.1 Erfarenhetsutbyte, nätverk,
Porthälla gymnasium Modellskola, lärande för hållbar utveckling.
GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT. Gemensamt projekt GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT.
Ung Företagsamhet ® Har sedan 1980 arbetat med att föra skola och näringsliv närmare varandra En ideell och partipolitiskt obunden organisation som utbildar.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
ATT TÄNKA PÅ NÄR DU REPRESENTERAR VÅR BRANSCH Studiebesök för årskurs 6-9.
Säkert Bondförnuft är en nationell kampanj med mål att halvera antalet olyckor inom skogs- och jordbruket till Projektet är ett samarbete mellan.
Studie om yrkes- och lärlingssystemen i Norden Johanna Enberg och Göran Melin Reykjavik den 22 maj 2014.
Idrottsrörelsens mål är att vara till för alla, men det fungerar inte i praktiken Det saknas mycket kunskap om NPF inom idrotten Unga med NPF har rätt.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Inspiration och idéer från klubbkonvent 2017
Gymnasiedagarna & Future Skills okt
Hur pratar du med ditt barn om social medier?
Ung-Ullbaggestipendiet 2017
Ung-Ullbaggestipendiet 2017
Enkät NB1- elever 2017 Antal svar från olika skolor.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Riksförbundet Attention
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17
Fastighetsbranschen behöver dig!
Nuvab Näringslivsprogram
DAGORDNING 15 december, Kramfors
Vad innebär regionbildningen?
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Förstudie Friluftslivets år 2020
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Klarar du en kris?.
Kunskapsmiljöer Linné
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Framtiden är grön Climatefixers.
Kampanjkarta aktiviteter 13 – 19 år
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Grön attraktion Jobba grönt

Det gemensamma projektet med LRF syftar till att få fler unga och karriärbytare att bli verksamma i det gröna näringslivet, genom studier eller arbete. Vi vill visa på bredden och karriärmöjligheterna inom den gröna näringen.

Gemensamt projekt Det gemensamma projektet med LRF syftar till att få fler unga och karriärbytare att bli verksamma i det gröna näringslivet, genom studier eller arbete. Vi vill visa på bredden och karriärmöjligheterna inom den gröna näringen.

Gemensam framtidsutmaning Fler behöver utbilda sig till sysselsättning inom det gröna näringslivet Behov av kvalificerad arbetskraft Behov av ny kompetens För att det gröna näringslivet ska vara konkurrenskraftigt, attraktivt och utveckla befintliga och nya företag från norr till söder Unga har generellt sett en vag och negativ bild av det gröna näringslivet. Begrepp som ekologi, klimat närodlat, hållbarhet och miljö kopplas till positiva värden. Kunskap om utbildningar och arbeten inom det gröna näringslivet är låg. Frågor kopplat till tekniskt kunnande och inom miljöområdet ses som en viktig del av framtiden Svårt att föreställa sig hur en arbetsdag ser ut. De väljer inte bort yrken inom grönt näringsliv – yrkena tas inte upp som alternativ. Oro över att får jobb efter utbildningen.

Projektets mål Att fler ska utbilda sig och bli verksamma inom det gröna näringslivet (jord, skog och trädgård) Att fler ska börja jobba och starta företag samt karriärbyta till det gröna näringslivet Projekt 2015-2018 15/11 Releasefest för projektet 2017 och 2018 kommunikationsaktiviteter

Kommunikationskampanj Webbplats, www.jobbagrönt.se Konceptfilmer (visa yrken och livsstil) Jobba grönt challenge (Youtube) Sociala medier Ambassadörer SYV, Studie- och yrkesvägledare Unga ambassadörer ska ut på skolor, event och mässor för att möta målgruppen på deras egna sätt bl a med VR-filmer YouTuber meets nature ( 5 st kända YouTubers deltar i en gårds arbete under en dag och sprider i sina kanaler): GG Frolle, Sara Henrietta, Nellie Bertsson, Matgeek och Kammi ”Annonsering” sociala medier (målgruppen lever sina liv uppkopplade, vi ska nå dem i deras egna kanaler. Även karriärbytare är digitala, vi ska nå dem i deras kanaler)

Målgrupper ”Annonsering” sociala medier (målgruppen lever sina liv uppkopplade, vi ska nå dem i deras egna kanaler. Även karriärbytare är digitala, vi ska nå dem i deras kanaler

Ambassadörer 11 ambassadörer Äggproduktion + Ledamot i styrelsen för LRF ungdom Student/mjölkgård Gårdsfisk AB Pluggar agronom Djurskötare mjölk Äggprod/växtodling Student Snickare (uppfödd mjölkgård) Student jägarmästare Lagerarbetare (tid student ridgymnasium) Studerande agronom Traktorförare grönsaksgård Husdjursagronom Student häst- naturvetenskap Student djur och naturvetenskap Mjölkgård, ordf i LRF ungdomen i Halland De besöker skolor, event och viktiga möten som vi vanligtvis inte rör oss i. Detta för att hitta unga som kan attraheras av jobb och driva företag i det gröna näringslivet. Kontakter sker med Studie- och yrkesvägledarna på högstadium och gymnasieskolor i hela landet. Ambassadörerna turas även om att äga vårt gemensamma Instagramkonto där de delar med sig av sina aktiviteter och erfarenheter.  

Instagram Ambassadörerna turas även om att äga vårt gemensamma Instagramkonto där de delar med sig av sina aktiviteter och erfarenheter.

2017, så här långt 1. 2. 3. Utmaningen är att nå nya målgrupper. Strategiskt arbete. Noga övervägt och planerat hur vi gör det. Samarbete med SocialView Informera de unga, få bort den traditionella synen, öka medvetenheten Steg 1 Uppmärksamma Jobba Grönt och dess existens Steg 2 Engagera målgruppen och ge djupare information om vad Jobba Grönt innebär Steg 3 Konvertera målgruppen genom att visa konkreta yrken och lyfta inspirerande ambassadörer inom olika segment Maj - Youtube

Challenge Jobba grönt 5 noga utvalda Youtubers Möta en ”bonde” i vardagen Utmanas på gården 2 filmer för varje profil - Paketskick & Challenge Ytterligare spridning i egna kanaler Annonsering via Jobba grönt Fem skog- och lantbrukare i olika branscher tar emot varsin youtuber och utmanar dem i en så kallad ”Jobba grönt challenge”. Utmaningen spelas in och läggs ut på Youtube. Först ut var GG Frolle som fick köra skogsmaskin. Kammi mjölkbonde Nellie grisgård Sara Henrietta Ryftes (Gotland) MatGeek och Årets kock Matgeek och årets kock

Och resultatet? *Engagemangsgrad = Antalet visningar/antalet gilla, dela & kommentarer - Benchmark 2,5 % för en genomsnittlig Youtuber Den målgrupp som engagerar sig mest är män i åldern 13-17 år! 750 000 har sett 1,4 miljoner gånger.

Alla kampanjer *Visningar - Antalet gånger din kampanj visats på skärmen för första gången. *Betald räckvidd - Antalet personer som kampanjen visades för. *Filmklippsvisningar - Antalet gånger filmen visades i 3 sekunder eller mer. *Inläggsreaktioner- Antalet aktiviteter (gilla-markeringar, kommentarer, delningar) relaterade till sidans inlägg som resultat av din kampanj. Den målgrupp som engagerar sig mest är män i åldern 13-17 år! Ca 10ggr har man sett vårt budskap (inlägg)

Målgrupperna ”Brand awareness”: når ca 40-60% och de exponeras 1-2/v

Bra förarbete (strategi) lönar sig Några reflektioner Bra förarbete (strategi) lönar sig Rätt budskap till rätt grupp med rätt ”call to action” Instagram har gett mest engagemang, det ska vi jobba vidare med ”Mänsklighet” når långt i sociala medier. Balans mellan allvar, humor, fakta. Äkta! Nästa steg: aktivitet inför ansökan till gymnasie/högskola (januari). Nå och prata med föräldrar

Filmer som marknadsför en organisation Jobba grönt i final! Filmer som marknadsför en organisation https://www.youtube.com/watch?v=3l2y5X1A9X Informationssajter studier och yrkesval www.jobbagront.se En årlig jurybedömd tävling för filmer, webbplatser, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker på engelska, norska eller svenska. Sedan år 1990 • Printkategorier sedan 1990 • Webbplatskategorier sedan 2004 • Filmkategorier sedan 2015 Spannmålsfilmen = annorlunda/ny bild av gröna näringarna

Tack! Anna Bornhammar Kommunikationsansvarig Telefon: 08-762 72 77 anna.bornhammar@sla-arbetsgivarna.org SLA Box 55525, 102 04 Stockholm Besöksadress: Storgatan 19 Växel: 08-762 72 40 Arbetsgivarjour: 08-762 79 50 www.sla-arbetsgivarna.org