Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap Eriksson Barajas, Forsberg, Wengström
Vad kan boken användas till? Klargöra skillnad didaktik – utbildningsvetenskap Få en positiv bild av evidens – jfr Levinsson
Vilka är författarna? En professor och två docenter Psykolog, omvårdnad och pedagogiskt arbete
Målgrupp Examensarbete i lärarutbildningen (magisternivå) Masterutbildning
Evidens Bohlin, Nilholm Minten&Lindvert Medicin – randomiserade kontrollerade studier
Begreppsbestämning (s 33) Etymologisk Semantisk Diskriminationsanalys
Utbildningsvetenskap - Didaktik Likheter – skillnader Praxisnära (s 37) Jfr sjuksköterskeprogrammet
Vad är vetenskap? S. 43 Objektivitet, systematik och kritiskt tänkande Hypotes,
Allmän didaktik… En kontinentaleuropeisk tradition (dvs. inte anglosaxisk)
Vilken typ av vetenskap? Naturvetenskap (objektiva fakta, fokus på naturfenomen) Humanvetenskap (mänskliga kunskaper och mänskliga relationer)
Den allmändidaktiska traditionen Handlar om att undervisa människor Bildningstradition – människan bildar sig HUMANVETENSKAP
Traditionens betydelse Genom att gå till en specifik tradition så formas våra frågor och vårt sätt att tänka och handla…