Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Samtala om böcker.
Referat En sammanfattning.
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
NOVELL.
Formellt, skarpt och snyggt
Bokrecension av Siri Titel: Vitnos i djurparken.
Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem. Om du vill att de ska bli.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Musikens grundbegrepp och symboler
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Hur gör du för att förstå en text?
Vem är du?.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
- att läsa & skriva noveller
Skriva noveller.
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Sort, art, stilart, område, fack o.s.v.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Sagoanalys 1. Läs din saga.
Bedömning av skönlitterär läsförståelse
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Utveckla skrivandet.
Att referera och ange källa!
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Skapande skola Kyrkskolan. Pengarna som tilldelats Kyrkskolan har använts till författarbesök. År 1-3 har haft besök av Helena Bross vid två.
Det var en gång....
Presentation av Ta ej bort detta. Om du gör det är det brott mot våra regler. Reglerna hittar du under sidan OM KLASSKLUR. Läs de innan nedladdning.
Att referera och ange källa!
SUA – Skriva.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
Påhittade texter Kan innehålla verklighet Berättar sanningar om livet.
ATT SKRIVA Några tips och råd. Beskriv  Miljön En berättelse utspelar sig alltid någonstans. T ex en skog, ett kafé, en lektionssal, en bil. Hur ser.
Skriven utifrån en enda händelse Få personer Utspelar sig under kort tid Beskriver en förändring mellan början och slut Ofta slut med överraskningar,
DRÖMMARNAS BUDSKAP Undrar du också ibland varför du drömt som du gjort under natten? Varför dyker en del personer upp som du inte träffat på evigheter?
4 processer att behärska:
Källkritik 101.
Svenska som andraspråk 3
Konsten att läsa skönlitteratur
Att skriva en resonerande text
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
Mål v.13 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Mål v.49 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Novellanalys.
Mål v.3 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Deckare.
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Simhallen När, vem, vad, var Rubrik
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Hej, jag heter Karam och jag ska berätta om en bok som jag har läst.
Skriven av Dan Höjer och Per Demervall.
Jag har läst en bok som heter Nya Bellman historier och den är skriven av Peter Gissy.
I sagans värld.
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Att skriva en utredande text
Vad tycker du om boken Stjärnlösa nätter?
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Dag Justin Vilket intryck får du av En? Justin? Rhiannon?
Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.
Analys av roman Innehåll: vad? Form: hur? + belägg från texten!
Att håll och utvecklas som ledare
Presentationens avskrift:

Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur texter skrivna med konstnärliga mål  prosa , lyrik, dramatik

Romeo och Julia Vi ska läsa boken ”Romeo och Julia”. Vi kommer att arbeta med boken tillsammans på olika sätt och då är det viktigt att du skriver ner dina tankar och reflektioner medan du läser. På så sätt kommer du att komma ihåg viktiga saker. Saker som du kommer att ha nytta av när vi ska arbeta med boken i klassrummet.

Vad ska det stå i en läslogg? Det första du ska skriva i din läslogg är följande: Titel - vad heter boken? Författare - vem har skrivit boken? Vad vet du om boken? Har du hört talas om berättelsen förut? Omslaget, vilket intryck ger det? Titelsida Skriv alltid: datum för den dag du skriver sidnummer på den sida/ de sidor du läst

Att skriva något om det som man läst… När man ska skriva ner det man läst, kan det ibland kännas svårt att komma i gång. Här kommer några punkter som du ska följa när du skriver: Miljö och tid Handling Personer Språket Budskap Vad tyckte du?

MILJÖ (omgivning) OCH TID När utspelar sig handlingen? Nutid? Framtid eller förr i tiden? Under hur lång tid tror du att handlingen utspelar sig? Var tror du att handlingen utspelar sig? Tycker du att författaren beskriver miljön tydligt, eller får man bara veta lite? Ge exempel om du kan!

Handlingen Vad handlar berättelsen om? Finns det någon höjdpunkt i berättelsen? Finns det någon vändpunkt i berättelsen? Finns det någon punkt då personerna ser allt på nytt sätt?

Personerna Vem eller vilka är huvudpersonerna? Hurdan är huvudpersonen/huvudpersonerna? Vilka viktiga bifigurer finns det?

Språket Är språket lätt att förstå? Varför? Är språket svårt att förstå? Varför?

Budskap Vill författaren säga något med sin berättelse?

Berättarperspektiv Är det författaren själv som berättar? Är det någon av personerna i berättelsen som berättar i ”jagform”? Om berättelsen berättas i ”jagform” – vad innebär det för berättelsen?