NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Myndighetsutredningen
Informationsmöte Framtidens SLU November och december 2013.
Göteborgs universitet förnyas
Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet
Göteborgs universitet förnyas
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Behöriga,
Göteborgs universitet förnyas
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Arbetsuppgifter för GA och PA Joakim Lilliesköld.
Hållbar utveckling på Högskolan i Kalmar och Växjö universitet
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Förslag på Ny Organisation
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Avdelningen för nationell samverkan och inflytandestrukturen.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Utveckling av lokal service i samverkan SE MEDBORGARNA - för bättre offentlig service.
Samtal om eventuell förhandling om överenskommelse för 2015
Hur blir man klok på universitetet?
Vad händer med resursfördelningsmodellen och administrativa stödet?
Arbetsordning Umeå universitet. Förv.UB Styrelse T/NMedHumSamUSE Inst. Centra Inst. Centra Inst. Centra Inst. Centra Internrevision Universitetsledning.
Arbetsordning, LTH.
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
USam Huvudsyfte: Ge större möjlighet till effektivare samverkan genom att skapa en samlad lägesbild USam ska tidigt säkerställa att samverkan sker mellan.
Strategisk utveckling av lärarutbildning vid Göteborgs universitet Projekt 2012–13 1.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Vision och övergripande mål - vad vill vi uppnå med autonomiarbetet? Högre kvalitet i verksamheterna (”världsklass”) Ökad harmonisering av och transparens.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Central administration och stab.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
Ordförande från Regionstyrelsen (utses av RS) Vice ordförande från organisationerna (förslag av representantgruppen, Tillgänglighetsrådet fastställer)
KTH:s Arbetsordning. Process KTH – arbetsordning Utvärdering skolorganisation Uppdrag arbetsgrupp – 25 mars 2010 Gunnar Svedberg (ordf.), Marita Hilliges,
På väg mot Linnéuniversitetet
DE ADMINISTRATIVA STÖDFUNKTIONERNA I DEN NYA ORGANISATIONEN HEARING 18 MAJ STINA SUNDLING, OMRÅDESCHEF, OMRÅDET FÖR VERKSAMHETSSTÖD, GEMENSAMMA FÖRVALTNINGEN.
HUR KVALITETSSÄKRAS LÄRARUTBILDNINGARNA I EN NY ORGANISATION OCH HUR LÄNKAS DE IN I UNIVERSITETETS NYA KVALITETSSÄKRINGSSYSTEM? HEARING 18/5 OCH 19/5 BRITT-MARIE.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Universitetets organisation
Universitetets organisation
De administrativa stödfunktionerna i den nya organisationen
Planering- och budgetprocess – Ny organisation för lärarutbildningen
Ledningsutredningen –
Case för Vimmerby kommun Lönekartläggning
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Universitetets organisation
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Regionens samverkansråd
De administrativa stödfunktionerna i den nya organisationen
Ledningsutredningen Delrapport
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Universitetets organisation
Universitetets organisation
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
Universitetsgemensam IT
Universitetets organisation
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
Medicinska fakultetens organisation
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
Ny arbetsordning för universitetet
Göteborgsregionens kompetensråd
Presentationens avskrift:

NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN MARIA JARL - ORDFÖRANDE I LÄRARUTBILDNINGSNÄMNDEN OCH ANSVARIG FÖR PLANERING AV DEN NYA ORGANISATIONEN HEARING 18-19 MAJ

Den nya organisationen - målsättningar Att göra lärarutbildningen till en integrerad del av den ordinarie strukturen för högre utbildning Att stärka verksamhetens möjlighet till inflytande över lärarutbildningens utveckling Att stärka lärarutbildningens kvalitet och i förlängningen läraryrkets status och attraktionskraft Motsvarande utvecklingstendenser vid andra lärosäten, men Göteborgs universitet gör något unikt

Detta uppnår vi genom att Renodla det universitetsgemensamma organets roll: samordna det som måste samordnas över fakulteterna och mellan programmen Ge fakulteterna ett större inflytande över lärarutbildningen Förstärka programrådens roll som beredande organ

Processen hit Rektors inriktningsbeslut 8 december 2015 Uppdrag att ansvara för planerings- och beredningsarbetet inför ny organisation: Maria Jarl Arbetsordning och arbetsbeskrivning SOL Arbetsordning och arbetsbeskrivning Samverkansrådet Förslag till hur kvalitetsarbetet ska utformas Förslag till hur budgetprocessen ska utformas Uppdrag till universitetsdirektören ang. de administrativa stödfunktionerna

Den nya organisationen Samordningsnämnden för lärarutbildning (SOL) Universitetsgemensamt organ inrättat av styrelsen Ska strategiskt utveckla, samordna och övergripande kvalitetssäkra lärarutbildningen vid Göteborgs universitet Hanterar frågor som måste samordnas över fakultetsnivån och mellan programmen Företrädare för samtliga fakulteter och för studenterna

Uppgifter och ansvarsområden Beslut rörande alla program Beslut rörande ämneslärarprogrammet och Kompletterande lärarutbildning (motsvarande programansvarig fakultet)

Lärarutbildningens samverkansråd Nytt organ inrättat av universitetsstyrelsen Forum för strategiska diskussioner i samverkan mellan Göteborgs universitet och skolhuvudmännen (Göteborgs stad och Göteborgsregionens kommunalförbund) Roterande ordförandeskap Rådgivande till SOL

Fakultetsstyrelsernas ansvar och uppdrag Samma ansvar för lärarutbildningen som för andra utbildningar Fördelar efter styrelsens beslut utbildningsuppdrag och medel till sina institutioner Kvalitetsansvar för de delar av respektive program som ligger vid den egna fakulteten

Programansvarig fakultet Huvudansvar för berört program Beslut om utbildningsplan och kursansvar Samarbete med medansvarig fakultet Utses av universitetsstyrelsen Medansvarig fakultet Samarbete med programansvarig fakultet Utses av rektor på förslag av programansvarig fakultet

Förslag till programansvarig fakultet Utbildningsvetenskapliga fakulteten Förskollärarprogrammet Grundlärarprogrammet Kompletterande pedagogisk utbildning (ord) Yrkeslärarprogrammet Speciallärarprogrammet Specialpedagogiska programmet

Programrådens roll och uppdrag Förtydligar programrådens roll som beredande organ Beredande till programansvarig fakultet, och till SOL (ämneslärarprogrammet och kompletterande lärarutbildning) Central funktion i kvalitetsarbetet

Tidplan 7 juni: beslut i universitetsstyrelsen Inrättande av Samordningsnämnden för lärarutbildning Inrättande av Lärarutbildningens samverkansråd samt därav följande ändringar i universitetets arbetsordning Programansvarig fakultet Omkring 13 juni: rektors anmodan till fakulteterna att utse ledamöter i SOL Omkring 13 juni: rektors anmodan till programansvarig fakultet att föreslå medansvariga fakulteter

Tidplan fortsättning 15 juni: förslag från arbetsgruppen för kvalitetsarbete 15 juni: förslag från arbetsgruppen för budgetprocessen 27 juni: rektor beslutar om medansvariga fakulteter Augusti: förslagen från arbetsgrupperna diskuteras i rektors ledningsråd och i SOL September: SOL fastställer Arbetsbeskrivning inklusive handläggningsordning/motsvarande för kvalitetsarbetet och budgetprocessen September/oktober: Samverkansrådet fastställer Arbetsbeskrivning