NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN MARIA JARL - ORDFÖRANDE I LÄRARUTBILDNINGSNÄMNDEN OCH ANSVARIG FÖR PLANERING AV DEN NYA ORGANISATIONEN HEARING 18-19 MAJ
Den nya organisationen - målsättningar Att göra lärarutbildningen till en integrerad del av den ordinarie strukturen för högre utbildning Att stärka verksamhetens möjlighet till inflytande över lärarutbildningens utveckling Att stärka lärarutbildningens kvalitet och i förlängningen läraryrkets status och attraktionskraft Motsvarande utvecklingstendenser vid andra lärosäten, men Göteborgs universitet gör något unikt
Detta uppnår vi genom att Renodla det universitetsgemensamma organets roll: samordna det som måste samordnas över fakulteterna och mellan programmen Ge fakulteterna ett större inflytande över lärarutbildningen Förstärka programrådens roll som beredande organ
Processen hit Rektors inriktningsbeslut 8 december 2015 Uppdrag att ansvara för planerings- och beredningsarbetet inför ny organisation: Maria Jarl Arbetsordning och arbetsbeskrivning SOL Arbetsordning och arbetsbeskrivning Samverkansrådet Förslag till hur kvalitetsarbetet ska utformas Förslag till hur budgetprocessen ska utformas Uppdrag till universitetsdirektören ang. de administrativa stödfunktionerna
Den nya organisationen Samordningsnämnden för lärarutbildning (SOL) Universitetsgemensamt organ inrättat av styrelsen Ska strategiskt utveckla, samordna och övergripande kvalitetssäkra lärarutbildningen vid Göteborgs universitet Hanterar frågor som måste samordnas över fakultetsnivån och mellan programmen Företrädare för samtliga fakulteter och för studenterna
Uppgifter och ansvarsområden Beslut rörande alla program Beslut rörande ämneslärarprogrammet och Kompletterande lärarutbildning (motsvarande programansvarig fakultet)
Lärarutbildningens samverkansråd Nytt organ inrättat av universitetsstyrelsen Forum för strategiska diskussioner i samverkan mellan Göteborgs universitet och skolhuvudmännen (Göteborgs stad och Göteborgsregionens kommunalförbund) Roterande ordförandeskap Rådgivande till SOL
Fakultetsstyrelsernas ansvar och uppdrag Samma ansvar för lärarutbildningen som för andra utbildningar Fördelar efter styrelsens beslut utbildningsuppdrag och medel till sina institutioner Kvalitetsansvar för de delar av respektive program som ligger vid den egna fakulteten
Programansvarig fakultet Huvudansvar för berört program Beslut om utbildningsplan och kursansvar Samarbete med medansvarig fakultet Utses av universitetsstyrelsen Medansvarig fakultet Samarbete med programansvarig fakultet Utses av rektor på förslag av programansvarig fakultet
Förslag till programansvarig fakultet Utbildningsvetenskapliga fakulteten Förskollärarprogrammet Grundlärarprogrammet Kompletterande pedagogisk utbildning (ord) Yrkeslärarprogrammet Speciallärarprogrammet Specialpedagogiska programmet
Programrådens roll och uppdrag Förtydligar programrådens roll som beredande organ Beredande till programansvarig fakultet, och till SOL (ämneslärarprogrammet och kompletterande lärarutbildning) Central funktion i kvalitetsarbetet
Tidplan 7 juni: beslut i universitetsstyrelsen Inrättande av Samordningsnämnden för lärarutbildning Inrättande av Lärarutbildningens samverkansråd samt därav följande ändringar i universitetets arbetsordning Programansvarig fakultet Omkring 13 juni: rektors anmodan till fakulteterna att utse ledamöter i SOL Omkring 13 juni: rektors anmodan till programansvarig fakultet att föreslå medansvariga fakulteter
Tidplan fortsättning 15 juni: förslag från arbetsgruppen för kvalitetsarbete 15 juni: förslag från arbetsgruppen för budgetprocessen 27 juni: rektor beslutar om medansvariga fakulteter Augusti: förslagen från arbetsgrupperna diskuteras i rektors ledningsråd och i SOL September: SOL fastställer Arbetsbeskrivning inklusive handläggningsordning/motsvarande för kvalitetsarbetet och budgetprocessen September/oktober: Samverkansrådet fastställer Arbetsbeskrivning