Bedömning och betygsättning Skriftlig bedömning i enlighet med 10 kap. 22 §
När elev ej når målen Om en elev riskerar att inte nå de kunskapskrav som minst ska uppnås. Läraren ska kontinuerligt utvärdera elevens kunskapsutveckling och muntligt och skriftligt lämna information till elev och vårdnadshavare. Detta sker skriftligen genom betyg, omdöme samt skriftligt omdöme och muntligen vid utvecklingssamtal i uppstart av varje termin. Om eleven riskerar att inte nå de kunskapskrav som minst ska uppnås är det särskilt viktigt att läraren tidigt informerar eleven och vårdnadshavaren om vad som ska förbättras och vilka extra anpassningar som skolan vidtar. Varje skola behöver följa nedanstående rutiner för hur denna information lämnas till vårdnadshavaren. Dokumentation av extra anpassningar skrivs in i SchoolSoft i elevens IUP under ”skolans insatser”. I SchoolSoft finns en möjlighet att klicka i ämnesvarning. Om en elev riskerar att inte nå de uppsatta kunskapskraven ska elev och vårdnadshavare få information om detta muntligen innan ämnesvarning klickas i Schoolsoft. Läraren ska också informera rektor som har ansvar för att utreda om det finns ett behov av särskilt stöd. En elev som inte uppnår kunskapskraven är alltid föremål för extra anpassningar. Danne exempel - ! Områden – ofta går fel – gör rätt/Korrekt – inför sommaren.
Bedömning och betygsättning
10 kap. 18 § Om det saknas underlag för bedömning av en elevs kunskaper i ett ämne på grund av elevens frånvaro, ska betyg inte sättas i ämnet. Detsamma gäller när det ska sättas ett sammanfattande betyg för de naturorienterande respektive samhällsorienterande ämnena. 10 kap. 22 § I fall där ett icke godkänt betyg sätts i ett avslutat ämne ska en skriftlig bedömning av elevens kunskapsutveckling i ämnet ges. Av bedömningen får också de stödåtgärder som har vidtagits framgå. Bedömningen ska undertecknas av läraren. Om det enligt 18 § inte kan sättas betyg i ett avslutat ämne, får de stödåtgärder som har vidtagits framgå av beslutet.