Grafisk profil.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LRF LRF är en intresse- och företagarorganisation för alla om äger eller brukar jord, skog och trädgård och för deras gemensamma företag inom lantbrukskooperationen.
Advertisements

Varumärkespositionering – hur får man, och håller ihop, ett varumärke
Enhetlig skyltning i Tanums Kommun
Företagsprofil i färdigt paket
Affärsidé Vi vet att kunder vill ha aha-upplevelser, fräscha förslag, idéer och priser mm för att känna shoppingglädje. Personal finns inte alltid på plats,
INTRODUKTION TILL LOGOTYPEN Greppa Näringen logotypen är den officiella avsändaren och vårt viktigaste verktyg. Logotypen har en klar och tydlig form.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Välkommen till Kreation Reklambyrå.
Biblioteken i Norrbotten.
Att bygga ett varumärke och en företagsprofil – ett praktikfall ur industrisektorn / producentvaru- marknaden. Magnus Åkerman. Bergsskole-ingenjör och.
Skapa en lönsam kundrelation
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
AGENDA Bakgrund Vad vi kan erbjuda Referenser Snyggare-Internet,
KURSPLANEN Processdagbok Starta-eget-mässan Företagsformer Logotype
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
Att bygga en fungerande webbplats
Grafisk design av tryckt reklam
Kunskaper och förmågor FEK1
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Färgernas betydelse Man skulle kunna säga att färgerna har sitt eget språk. Olika färger har olika betydelser. Exempelvis brukar färgen grön ses som en.
Skyltning var och hur? Skyltningen utgår från varje lokals speciella förutsättningar och de behov besökarna kan tänkas ha. Skyltar behövs i regel på följande.
Färglära.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Bilders uttryck En presentation om hur olika färger och vinklar kan påverka uttrycket i en bild.
Grafisk profil.
6 april april april april april april april april april april 2017
Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Baspresentation om immaterialrätt för lärare
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Kap 6: Marknadsstrategier
Modul 7 Kulturell medvetenhet
Våra sinnen!.
Vänsterpartiet Retorik Vänsterskolan.
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Biblioteken i Norrbotten.
Så här använder du Wordmallar för Göteborgs universitet Tryck på valfri tangent för att fortsätta.
Introduktion till varumärken Introduktion till varumärken.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Varumärke Värderingar Plattform Identitet Relationer Service
Vad är en grafisk profil?  Logotype  Symbol (Mjuklogga)  Profilfärger  Typsnitt  Mallar och regler för användandet av den grafiska profilen på brevpapper,
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Björn Svensson Fredrik Krig Filip Edén.  Att sälja kläder online  Kunder ska kunna designa sina egna kläder  Låga priser  Kvalitet.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
Identitet, image och kommunikation
Grafisk kommunikation
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Kommunikation.
Grafisk profil.
Vilken färg har den här frukten?
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Charlotta Hambre-Knight Översättare, Örebro universitet
Grafisk design FORMEN.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vår visuella identitet
Grafisk profil.
(Företagsnamn) SWOT-analys
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Neuro varumärke Neuro visuella identitet Neurorapport E-hälsa
Lite smått och gott grafiskt för HC 2018
Välkommen till arkitektkopia En värld av trycksaker.
Målsättning/Huvudsyfte
Logotyp, färger & typografi
Presentationens avskrift:

Grafisk profil

Varför logotyp? Logotypens utseende GRAFISK PROFIL Varför logotyp? 1800-talets industriella tillverkning Skilja sig från konkurrenter Logotypens utseende Befolkning ej läskunnig – användning av symboler Namn på företag/produkt + symbol Idag: vanligt att framhäva namnets design

Logotypen representerar varumärket GRAFISK PROFIL Logotypen representerar varumärket Naming = ge produkten ett namn Logotyp = grafisk utformning av detta namn Varumärke = namn och logotyp registrerade Varumärkets funktioner: informationsbärare, katalysator, garant, imageskapare, identitet till produkten Färgen på logotypen spelar också en stor roll…

Logotypen utformning ska: GRAFISK PROFIL Logotypen utformning ska: Identifiera företaget Identifiera företaget eller produkten Särskilja företaget eller produkten från andra Kommunicera med marknaden Informera om företagets eller produktens originalitet, värde och kvalitet. Målgruppsanpassas Särskilja från andra logotyper

Kännetecken på en bra logotyp: Varaktighet Unik Talar till målgruppen Stödjer företagets budskap Tydlig i alla former

En logotypes egenskaper Färger - profilerande färger Typografi - rätt känsla Symboler - förenklad verksamhetsbild etc… Former - uppbyggnad och komposition

Logo och företagsmärkets färg - Färg talat till känslorna GRAFISK PROFIL färg Logo och företagsmärkets färg - Färg talat till känslorna Färgen ska genomgå i alla delar av den visuella företagsprofilen

Färgers egenskaper: RÖD Entusiastiskt och aktiverande Förknippas med humanism, mänsklig värme och omtänksamhet

Färgers egenskaper: BLÅ Trygghet, trovärdighet Kvalité och exklusivitet

Balans och hög koncentration Allt är som det ska” Färgers egenskaper: GRÖN Balans och hög koncentration Allt är som det ska” Harmoni, lugn, känslighet, naturlighet

Används av företag som verkligen vill synas Ädelhet och präktighet Färgers egenskaper: GUL Används av företag som verkligen vill synas Ädelhet och präktighet Nyfikenhet och fiffighet Förknippas ofta med billighet, särskilt i kombination med rött Varningsfärg

Ska tydliggöra företagets affärsidé GRAFISK PROFIL Ett företags profil - Ska tydliggöra företagets affärsidé Stämma med företagskulturen och ledningsstil Ge ökad kännedom Bidra till en enhetlig och positiv bild Bidra till känsla av samhörighet internt och externt Ge möjlighet till framgångsrik marknadsföring/reklam

Logotyp och i designprogrammet Broschyrer och foldrar GRAFISK PROFIL Företags profil - Logotyp och i designprogrammet Broschyrer och foldrar Byggnader och inredning Skyltar, etiketter DR och övrigt utskick Annonser Webbsajter (människor)

En företagsprofil visar företagets Identitet - det man är GRAFISK PROFIL Ett företags profil - och byggandet av deras egna varumärke - kan avgöra om företaget överlever eller inte… En företagsprofil visar företagets Identitet - det man är Profil - det man vill uppfattas som Image - som man uppfattas Vision - dit man vill komma

Regler samlas i en grafisk manual och används vid all produktion. GRAFISK PROFIL Designprogram Regler samlas i en grafisk manual och används vid all produktion. Logotyp Företagsmärke - om det används Färgsättning Mallar och regler för typsnitt, format och färg för - brevpapper, visitkort, annonser, webbsajter, förpackningar etc

Man kan komplettera en logotyp med ett företagsmärke. GRAFISK PROFIL symbolspråk Företagsmärke Man kan komplettera en logotyp med ett företagsmärke. En förenklad bild - ett bildmärke kan göra att man ännu lättare känner igen en logotyp och företaget. Väl inarbetat märke kan fungera bra t o m utan logotyp

Den vanligaste logotypen består av företagets namn skrivet i ett speciellt typsnitt

Ideogram - visar idén med verksamheten GRAFISK PROFIL symbolspråk Företagsmärken Ideogram - visar idén med verksamheten Piktogram - mycket förenklad stiliserad bild Symbolbild - symboliserar företags verksamhet Bokstavsmärke - initialer eller förkortningar

Logotyper med symbolik och bokstavkombinationer

Företagsmärket ska vara - Enkelt och grafiskt Särpräglat unikt GRAFISK PROFIL symbolspråk Företagsmärket ska vara - Enkelt och grafiskt Särpräglat unikt Kunna användas i alla sammanhang Tydligt i stor och liten storlek och i färg och svartvitt