Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Att bygga ett varumärke och en företagsprofil – ett praktikfall ur industrisektorn / producentvaru- marknaden. Magnus Åkerman. Bergsskole-ingenjör och.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Att bygga ett varumärke och en företagsprofil – ett praktikfall ur industrisektorn / producentvaru- marknaden. Magnus Åkerman. Bergsskole-ingenjör och."— Presentationens avskrift:

1 Att bygga ett varumärke och en företagsprofil – ett praktikfall ur industrisektorn / producentvaru- marknaden. Magnus Åkerman. Bergsskole-ingenjör och DIHR, Fd chef för ”information och promotion” vid STORA´s specialståldivision i Söderfors, fd ambassadör för Marknadsföreningen i Stockholm mm.

2 HISTORIEN OM SVARVSTÅLET SOM FORMADE EN FÖRETAGSPROFIL!

3 Detta är historien om svarvstålet som formade en företagsprofil. Företaget ifråga var en division inom Stora Kopparbergs Bergslags AB numera Stora Enso. Det var världens äldsta registrerade aktiebolag och grundades innan Columbus upptäckte Amerika. Divisionen vi skall betrakta hette Söderfors Bruk ursprungligen en ankarsmedja men där i vår tid den pulvermetallurgiska produkten ”hårdmetall” utvecklades samtidigt med tillverkning av verktygsstål och rostfri plåt. Här samlades ett gäng handplockade unga bergsingenjörer och marknadsförare i syfte att utveckla och marknadsintroducera en ny konstruktion av ”vändskärshållare” för verkstadsindustrin.

4

5

6

7 Så här såg prototypen ut, utan namn, utan dekor, utan formgivning, utan märkning!

8 Kan vi ge den nya hållaren en modern form och dekor? Kan vi ge den ett namn som är: •särskiljande •beskrivande •memorerbart Kan vi skapa en logotype som dessutom är: •reproducerbar i tryck, på produkten och andra objekt •enkelt att skapa utan separata original Allt detta på en marknad med hård konkurrens från bl.a. Sandvik, Fagersta, Uddeholm och utlandet!

9 Vilka unika säljande egenskaper hade den nya produkten och hur skulle de kunna visualiseras i en egen logotype? Låt os se!

10 BESKRIVANDE: 3 komponenter 3 storleksklasser 1/3 så många reservdelar ett komplett verktygssystem 3-SYSTEM Särskiljande och unikt Figurverkan-memorerbart Internationellt registrerbart Enkelt att skapa,internationell stilart: ICT Old Bookman

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20 Mediavalet Säljarna i de olika dotterbolagen hemma och utomlands, agenter och återförsäljare: Demo-väskor med prover och diafilmer/”powerpoint.” Kunder och prospects: Kundbesök, föredrag, seminarier, annonser direktreklam och trycksaker. Yrkesskolor,universitet: Föredrag,tekniska uppsatser,diafilmer/powerpoint,prover. Mässor och internet: Montrar,hemsidor/bloggar,seminarier. Press och ”events”: Releaser, fackartiklar, pressvisningar, annonser, samt ”events.”

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41


Ladda ner ppt "Att bygga ett varumärke och en företagsprofil – ett praktikfall ur industrisektorn / producentvaru- marknaden. Magnus Åkerman. Bergsskole-ingenjör och."

Liknande presentationer


Google-annonser