Tips för det praktiska ledarskapet Ledarskap och organisation HT16-VT17 Mia Jönsson 2016-11-25 Ur: Liselotte Ohlsson – Pedagogiskt ledarskap (2001). Stockholm: Liber.
Framgång är ingen tillfällighet Resultaten är en spegelbild av förberedelserna Att förbereda sig innefattar allt från att komma i god tid och att läsa på det man ska arbeta med, till att ha materialet som ska användas förberett!
Före Sätt mål för vad som ska uppnås. Planera och organisera därefter. Använd de pedagogiska frågorna: VAD - vad är det vi ska lära ut? Vad ska gruppen kunna efter lektionens slut? Vad är målet? HUR – hur ska vi lära ut det? Föreläsning? Diskussion? VARFÖR – vad är syftet med lektionen? Varför ska det läras ut? Planera även rent organisatoriska saker; var ska gruppen samlas? Hur delar du in i mindre grupper? Vilket material behöver du? etc. Gör en tidsplan för att säkerställa vilken ordning dina moment kommer i samt ungefär hur lång tid varje moment får ta. Arbeta efter en medveten metod, låt det inte “bli som det blir”. Delge gruppen vilket/vilka mål aktiviteten har samt syftet med varje delmoment.
Under Visa och instruera tydligt och enkelt. Tala tydligt och tillräckligt långsamt. Ge feedback. Uppmuntra och beröm! Kom ihåg att stimulera, motivera och tillfredsställa behov, men också att coacha i vad som kan förbättras. Rätta fel men kritisera positivt och konstruktivt (jag-budskap). Säkerställ att alla hänger med. Lyssna! Var lyhörd för vad din grupp har att säga. Delegera ansvar. Detta skapar delaktighet och ansvar motivation resultat. Var flexibel i ditt genomförande (ta in gruppen! Jämför: leda lektion vs. redovisning) Var beredd på att fatta många beslut!
Bemötande av gruppen Vänta dig det bästa av dem du leder. Människor som bemöts positivt ger oftast ett positivt bemötande tillbaka. Sök personlig kontakt med alla så att de du leder känner sig sedda, hörda och bekräftade. Förklara tydligt och visa gärna de mål som önskas uppnå visuellt intryck. Skapa en miljö där det är tillåtet att göra fel och att göra bort sig. Utveckla din egen motivation hela tiden. Att leda andra är krävande och man måste faktiskt tycka att det är roligt för att det ska gå bra. Om du går in för din uppgift kan du sprida entusiasm, glädje och engagemang. Var konsekvent i ditt agerande rättvisa och trygghet.
Efter Avsluta tydligt genom att knyta ihop säcken. Sammanfatta vad ni har gjort. Följ upp syfte och mål. Har gruppen uppnått målet? Utvärdera gärna tillsammans med gruppen, skriftligt eller muntligt.