Tips för det praktiska ledarskapet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
- Älta skola med fokus på lärandet -
Ett arbetsområde om poesi
Coachen Dessa frågor är ställda till handbollsgymnasieelever i Karlstad år 90 – 94- Detta blev resultatet.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Konsten att lyckas med sina studier
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Arbetsberedning förebygger risker och fel
Lyckad träning Hur?.
Att övertyga ! Disposition och mall.
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
Coaching.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Den retoriska arbetsprocessen
Anställningsintervjun
ED Tua Haldin-Herrgård. Handledning och stöd som en kunnig, erfaren person i seniorposition ger åt en yngre utvecklingsvillig och –duglig person som befinner.
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Liselotte Ohlsson: Pedagogiskt ledarskap (1996)
Självutvärdering av projekt
Den viktiga konsten att tala
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Socialpsykologi.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Lagsammanhållning.
GOIF A och U lag 2010/2011.
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Feedback Agneta Bränberg.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Team 08.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
När idéer ska utvecklas När företag ska växa
PITEÅ HOCKEY.
Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator
Normaliseringsprocessen
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vad vi behöver när vi kunskapar
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Argumenterande tal i en np-version
Föreläsning Svenska II
Workshop Arbetsplatslärande.
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Föräldramöte FBC F
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Förbättra klubbkvalitet
Tips för bättre kommunikation
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Tips för det praktiska ledarskapet
Presentationens avskrift:

Tips för det praktiska ledarskapet Ledarskap och organisation HT16-VT17 Mia Jönsson 2016-11-25 Ur: Liselotte Ohlsson – Pedagogiskt ledarskap (2001). Stockholm: Liber.

Framgång är ingen tillfällighet Resultaten är en spegelbild av förberedelserna Att förbereda sig innefattar allt från att komma i god tid och att läsa på det man ska arbeta med, till att ha materialet som ska användas förberett!

Före Sätt mål för vad som ska uppnås. Planera och organisera därefter. Använd de pedagogiska frågorna: VAD - vad är det vi ska lära ut? Vad ska gruppen kunna efter lektionens slut? Vad är målet? HUR – hur ska vi lära ut det? Föreläsning? Diskussion? VARFÖR – vad är syftet med lektionen? Varför ska det läras ut? Planera även rent organisatoriska saker; var ska gruppen samlas? Hur delar du in i mindre grupper? Vilket material behöver du? etc. Gör en tidsplan för att säkerställa vilken ordning dina moment kommer i samt ungefär hur lång tid varje moment får ta. Arbeta efter en medveten metod, låt det inte “bli som det blir”. Delge gruppen vilket/vilka mål aktiviteten har samt syftet med varje delmoment.

Under Visa och instruera tydligt och enkelt. Tala tydligt och tillräckligt långsamt. Ge feedback. Uppmuntra och beröm! Kom ihåg att stimulera, motivera och tillfredsställa behov, men också att coacha i vad som kan förbättras. Rätta fel men kritisera positivt och konstruktivt (jag-budskap). Säkerställ att alla hänger med. Lyssna! Var lyhörd för vad din grupp har att säga. Delegera ansvar. Detta skapar delaktighet och ansvar  motivation  resultat. Var flexibel i ditt genomförande (ta in gruppen! Jämför: leda lektion vs. redovisning) Var beredd på att fatta många beslut!

Bemötande av gruppen Vänta dig det bästa av dem du leder. Människor som bemöts positivt ger oftast ett positivt bemötande tillbaka. Sök personlig kontakt med alla så att de du leder känner sig sedda, hörda och bekräftade. Förklara tydligt och visa gärna de mål som önskas uppnå  visuellt intryck. Skapa en miljö där det är tillåtet att göra fel och att göra bort sig. Utveckla din egen motivation hela tiden. Att leda andra är krävande och man måste faktiskt tycka att det är roligt för att det ska gå bra. Om du går in för din uppgift kan du sprida entusiasm, glädje och engagemang. Var konsekvent i ditt agerande  rättvisa och trygghet.

Efter Avsluta tydligt genom att knyta ihop säcken. Sammanfatta vad ni har gjort. Följ upp syfte och mål. Har gruppen uppnått målet? Utvärdera gärna tillsammans med gruppen, skriftligt eller muntligt.