SUHF:s & UK-ämbetets Rektorsprogram 7-8 februari 2013 Version 1.2 080530
Syfte Bidra till att utveckla rektorers personliga-, strategiska- och lärosätesledarskap för att ge ökade förutsättningar att bedriva än mer välfungerande lärosäten, i en nationell och internationell kontext, både i dag och i morgon.
Mål Rektorerna ska känna sig mer bekväma i det komplexa rektorsuppdraget. Ett nätverk ska bildas för samverkan mellan deltagarna. Programmet ska göra avtryck i deltagarnas utövande av chefs- och ledarskap.
Presentationsrunda
Förutsättningar Mål med programdeltagande Närvaro Finansiering En pilot! – era förväntningar? Mentor Förutsättningar Rektorerna sätter mål med sitt deltagande i programmet tillsammans med sina “gamla”, dvs nuvarande ordföranden före programmets start. Detta ska bidra till en fördjupad diskussion om verksamheten och dess behov samt till en likartad syn på vissa verksamhetsfrågor. Målen kan ex handla om utveckling av verksamheten eller hur rektor och styrelseordföranden ska samarbeta och respektives roll, så att verksamheten utvecklas på ett än mer optimalt sätt. Programmet ska ses som en pilot. Deltagarna ges möjlighet att påverka programmets utformning.
Meningsfullhet – Begriplighet - Hanterbarhet Personliga-, lärosätes- och strategiska ledarskapet Röda tråden: att skapa förutsättningar för en rektorsroll genom att göra den meningsfull, hanterbar och begriplig. att arbeta med utveckling av det personliga, strategiska och lärosätesledarskapet. att använda en pedagogik som bygger på tre steg: Det individuella (först ge egen insikt) => det kollektiva (utbyta tolkningar i grupp) => det organisatoriska lärandet (officiell status i organisationen). Pedagogiken
Genomgång av programmet
Syfte & mål pass 1 Syfte: Inleda programmet. Lära känna varandra. Reflektera runt det personliga ledarskapet. Mål: Lagt en plattform för hur ni kan fortsätta utveckla ert personliga ledarskap. Material Kontaktperson på SUHF för det praktiska – Jennie Utvärdering på flera olika sätt (enskilt och gemensamt varje pass, ,efter hela programmet, uppföljning av det satta målet på hemmaplan, er verktygslåda vid varje tillfälle och i slutet av programmet- två som utvärderar. Detta i kombination med att programmet är en pilot. Vi utvärderar, lär och utvecklar programmet tillsammans.
Överenskommelse Vilka spelregler ska gälla när vi träffas och mellan tillfällena för att ni ska få ut så mycket som möjligt av programmet?
Att styra och leda ett universitet Jens Schollin, rektor ÖRU
Hur kommer det sig att du sökte dig till rektorsrollen? Vad gör du när du inte arbetar på universitetet? Vilka förväntningar har du på Rektorsprogrammet? Har du någon fråga/frågor du vill lyfta med styrelseordföranden, “gamla” rektorer och departementet när de deltar på nästa pass? Gärna frågor som handlar om att göra din roll som rektor än mer meningsfull-hanterbar och begriplig.