KRIMINALFILM & BERÄTTARTEKNIK

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

det är den här processen det är fråga om… fortsätt bildspel.
Samtala om böcker.
En kortfattad historia
Referat En sammanfattning.
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Härnöstudier.
Högtidstal Retorik.
Hur du skriver en bra historia
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
Film och filmanalys.
NOVELL.
Hur definieras en nyhet? Det kan vara en form av intuitiv kunskap.
Romantiken 1760 – 1840.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Vad är du för typ av person?
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
DRAMATURGI OCH PROBLEMLÖSNING
- att läsa & skriva noveller
Skriva noveller.
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Nycklar till litteraturen
ATT GESTALTA ISTÄLLET FÖR ATT BERÄTTA
Va?! Ska vi skriva vår egen novell?
Singular [shanger] Plural [shangrer]
Några av antikens filosofer
DECKARGENRER.
Genrer som skräck och deckare…
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Utveckla skrivandet.
Genrer som skräck och deckare…
Retoriska arbetsprocessen
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
En genre i litteraturen
Vad blir bedömt? Läsa Läsa Visa läsförståelse, göra sammanfattningar, diskutera budskap och se kopplingar till samtid. Skriva Skriva Skriva olika texter.
Den viktiga konsten att tala
Berättande text.
Presentation av Ta ej bort detta. Om du gör det är det brott mot våra regler. Reglerna hittar du under sidan OM KLASSKLUR. Läs de innan nedladdning.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
Skriven utifrån en enda händelse Få personer Utspelar sig under kort tid Beskriver en förändring mellan början och slut Ofta slut med överraskningar,
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
En lärarhandledning från MÄN
Vad är en novell? Noveller är skönlitterära korta texter som går fort att läsa. Ofta läser man noveller i tidningar och i tidskrifter, men det finns också.
Filmanalys.
Konsten att läsa skönlitteratur
Att skriva en resonerande text
Narration och dramaturgi
”Att göra gott och leva ett gott liv”
Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Novellanalys.
Filmtajm!.
Normaliseringsprocessen
Deckare.
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Berättande text.
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Filmanalys.
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Måndag den 5 februari 2018.
Den klassiska dramaturgiska modellen.
I sagans värld.
Dag Justin Vilket intryck får du av En? Justin? Rhiannon?
Vill du bli mästerdetektiv?
Presentationens avskrift:

KRIMINALFILM & BERÄTTARTEKNIK

HJÄLTENS RESA En mall för hur många västerländska historier berättas: hjältens resa tycks se mer eller mindre likadan ut – om och om igen. http://www.wimp.com/makeshero/

ARISTOTELES Den moderna dramatikens fader. 384 f.kr. – 322 f.kr Den moderna dramatikens fader. Skrev Om diktkonsten – hans modell för hur en dramatisk historia bör berättas är fortfarande standard i västerlandet. Är det väldigt tråkigt att så många filmer, böcker och berättelser ser så likadana ut? Östeuropa = ofta olyckliga slut. Asien = andra idéer dominerar. Alternativa sätt att berätta = t.ex. cirkulär dramaturgi.

GRUNDMODELLEN

EN ALTERNATIV MODELL?

PROTAGONISTEN Huvudpersonen. Den person som genomgår den längsta resan och utvecklas mest. Når nya insikter – blir något nytt. Måste ofta övervinna sina fobier, rädslor och andra motstånd. Ofta moraliskt god – men så är inte alltid fallet. T.ex. Film Noir.

ANTAGONISTEN Protagonistens huvudmotståndare. Har ofta känslomässiga kopplingar till protagonisten. Ofta moraliskt tvivelaktig, men så är inte alltid fallet. Representerar ofta en motsats till protagonisten. Är ibland ingen yttre fiende utan istället någonting inom protagonisten. Ofta inte speciellt komplext tecknad, utan istället en plattare karaktär än hjälten.

GRUNDLÄGGANDE BEGREPP PROLOG: Inledande bakgrund innan huvudhistorien börjar. POINT OF NO RETURN: Det skede i historien när en återvändo till den normala världen i anslaget inte längre är möjlig. Protagonisten måste fortsätta. EPILOG: Avslutande berättelse – vad hände sen? ANSLAG: Berättelsens början. Den normala världen som snart kommer att raseras. Här etableras viktiga karaktärer och konflikter. KLIMAX: Den slutgiltiga uppgörelsen. Oftast mellan protagonisten och antagonisten. Här får huvudhistorien/linjen sin upplösning. VÄNDPUNKT: Något dramatiskt sker som gör att protagonistens vanliga värld utmanas – hen måste reagera på något sätt. Den första vändpunkten innebär att den normala världen raseras – sedan kommer fler vändpunkter under hela berättelsen. NYCKELSCEN: En viktig scen för utvecklingen i filmen. Kan också vara en scen som fångar filmens budskap eller tema i en träffsäker scen.

KRIMINALFILM Filmer om brott och brottslingar. Har olika undergenrer, t.ex.: Deckare/kriminalare (whodunnit?) Maffiafilmer Film Noir Fängelsefilmer Kupp- eller heistfilmer

KRIMINALLITTERATUR Ofta påstås att Edgar Allan Poes Morden på Rue Morgue (1841) är den första kriminallitteraturen. Men sådant har skrivits om långt innan. På 1800-talet ökade populariteten – man intresserade sig för brott och skräck. Ofta ansedd som skräplitteratur. Men omåttligt populärt! Erkända författare som Paul Auster Jorge Luis Borges och Umberto Eco använder sig av kriminallitteraturens sätt att berätta.

FILM NOIR ÄR HÅRDKOKT Filmgenre som växte fram i Hollywood under mellankrigstiden. Estetiskt och existentiellt mörk. Omoral, pessimism, cynism, girighet. Ett farligt liv bland realistiska brott. Väjer inte för våldet. Ofta omoraliska protagonister och olyckliga slut. Trotsar konventionerna! Berättartekniska drag: Hårdkokt, isbergsteknik, lakoniskt, macho. Femme fatale/The good wife = Hora/madonna-komplex = Sexism

ISBERGSTEKNIKEN En berättarteknik. Berätta bara det mest nödvändiga för att läsaren själv skall förstå allt det andra. Kräver att författaren kan väga sin ord på guldvåg. Ernest Hemingway var expert på detta.

s I dessa berättelser kan även den mest godhjärtade bli korrupt. Film Noir och hårdkokta kriminalromaner skildrar ofta ett existentiellt mörker. s Världen är våldsam och omoralisk. Människorna är fulla av lättja, apati, egoism och girighet. När du läser din roman: fundera på vilken världs- och människosyn som skildras i den.

SHOW, DON’T TELL Berättarteknik från Hollywood Bygger på isbergstekniken Detta används flitigt om man skriver hårdkokt Berätta inte vad karaktären känner, visa läsaren det istället. Skriv inte läsaren ”på näsan” – låt läsaren själv göra en del av jobbet och förstå vad som hänt och hur karaktärer mår. Då blir upplevelsen hos läsaren större.

SHOW, DON’T TELL – THE WIRE Snoop pratar om spikpistoler men pratar egentligen om…vad? https://www.youtube.com/watch?v=w8z avPW3Bus McNulty & Bunk säger bara variationer av ett enda ord, men avslöjar egentligen precis hur mordet gått till: https://www.youtube.com/watch?v=vx0 xulrOsgQ Wallace beskriver reglerna för schack, men beskriver egentligen något annat…vad? https://www.youtube.com/watch?v=y0m xz2-AQ64