Integritet läroplansanalys.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skolverkets allmänna råd
Advertisements

Hur vi arbetar mot hot, våld, kränkningar och trakasserier
Men det här är väl ingenting nytt?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Exempel utifrån ett antal målområden
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Vår resa inom pedagogiken
VFU-ledarkonferens 15:e augusti 2012 Wallenbergs konferenscentrum
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Ta ställning och handla!
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Föräldramöte Ht
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Lagar och överenskommelser
Kyrkskolans fritidshem
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Läroplansträff fritidshem
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Bör staten styra skolan?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Att studera med funktionsnedsättning
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Nämndplan 2015.
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Vad är våld i nära relationer, statistik och begrepp Haninge kommun.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Barnkonventionen i förskolan
Internationella relationer
Fritidshem på Knappekulla
Plan international sverige BILD 1 (2 min) Presentera oss och Plan.
Plan International Barn på Flykt – Mitt Nya Hem.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Barnkonventionen blir svensk lag – Lagrådets yttrande
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
FN FÖRENTA NATIONERNA.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Mål och styrning Läroplansmålen
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Barnkonventionen.
Regeringens lagrådsremiss inkom till Lagrådet den 6 juli 2017.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Konventionens innehåll och struktur
Konventionens innehåll och struktur
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Utveckling och lärande
Barnombudsmannen Fanny Davidsson.
Att vara idrottsförälder FC Gute PF 05/06 18 mars 2018
Presentationens avskrift:

Integritet läroplansanalys

Våra tankar om integritet För mig handlar det främst om rätten till sin egen åsikt, uppfattning, och rätten att få agera på den uppfattningen i möjligaste mån. Integritet är jag så länge jag inte stör andra . Våra tankar om integritet För mig är det skydd av personlig information och privatliv. Att inte sprida känsliga uppgifter som en har delat med sig av exempelvis konflikter, bråk, relationer, etc. För mig är integritet att man ska få ha egna åsikter. Att man ska kunna få vara den man är utan att bli kränkt.  

Integritetens betydelse ”Orubbat tillstånd; okränkbarhet; oberoende” (Svenska Akademiens ordlista, 2006)

Integritet Egen Är en rättighet Personlig Nationell Den delen av livet som en själv kan bestämma över Är en rättighet Integritet Personlig Används i rättsliga sammanhang Berör sekretessfrågor Personlig information ska skyddas Personuppgiftslagen     Nationell Statens eller nationens rätt att ha ett område skyddat mot intrång FN kan bryta rätten om FN:s säkerhetsråd anser att situationen i landet utgör ett hot mot internationell fred och säkerhet

Vad säger läroplanen? ”Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet med svaga och utsatta är värden som förskolan ska hålla levande i arbetet med barnen.”(Läroplan för förskolan, Lpfö 98, kap 1, 2010) ”I läroplanerna anges integriteten som ett av de värden förskolan och skolan skall gestalta och förmedla. Verksamheten skall bygga på respekt för barnets integritet.” (Jenny Gren, Etik i pedagogiskt vardagsarbete, s 118, 2012)

Vad säger Skollagen? 8 Kap 2 § ”Förskolan ska stimulera barns utveckling och lärande samt erbjuda barnen en trygg omsorg. Verksamheten ska utgå från en helhetssyn på barnet och barnets behov och utformas så att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet.” 1 Kap 10 § ”Barnets inställning ska så långt det är möjligt klarläggas. Barn ska ha möjlighet att fritt uttrycka sina åsikter i alla frågor som rör honom eller henne. Barnets åsikter ska tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad.” 6 kap 9 § ”Huvudmannen eller personalen får inte utsätta ett barn eller en elev för kränkande behandling.” (Skollagen, 2010:800)

Vad säger barnkonventionen? Art 8, 1 ”Konventionsstaterna åtar sig att respektera barnets rätt att behålla sin identitet, innefattande medborgarskap, namn och släktförhållanden såsom dessa erkänns i lag, utan olagligt ingripande.” Art 16, 1 ”Inget barn får utsättas för godtyckliga eller olagliga ingripanden i sitt privat- och familjeliv, sitt hem eller sin korrespondens och inte heller för olagliga angrepp på sin heder och sitt anseende.” Art 12, 1 ”Konventionsstaterna skall tillförsäkra det barn som är i stånd att bilda egna åsikter rätten att fritt uttrycka dessa i alla frågor som rör barnet, varvid barnets åsikter skall tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad.” Art 14, 1” Konventionsstaterna skall respektera barnets rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet.” (FN:s konvention om barnets rättigheter)

Vad säger Allmänna råd med kommentarer för förskolan? ”Barnets inställning ska så långt det är möjligt klarläggas och barn ska ha möjlighet att fritt uttrycka sina åsikter i alla frågor som rör honom eller henne. Barnets bästa ska komma i främsta rummet. Grundläggande för barns bästa är att inhämta och beakta barnens åsikter.” ”Personalen har många möjligheter att lyfta fram och tillsammans med barnen hantera och diskutera att människor är olika. I en miljö där olikheter ses som något naturligt och positivt ges barnen möjlighet att utveckla förståelse och tolerans för olika sätt att tänka och att vara. ” (Allmänna råd med kommentarer för förskolan, Skolverket 2013)

Stärka barns integritet i förskolan Vara en bra förebild  Uppmärksamma bra beteende  Stoppa dåligt beteende  Lösa konflikter  Lyssna aktivt på barnen  Stärka barnens förmåga att värna om sina kroppar  Prata öppet med barnen

Integritet i praktiken ”Att bryta tysthetslöfte eller ej? Ibland får den vuxne i skolan ta emot ett förtroende genom barnets berättelse eller uppsatser. Det kan handla om relationer i hemmet, kompisar, lärare eller andra människor. Ibland kan problemet vara av sådan art att man borde gå vidare med det, men man har ju fått upplysningar om det i förtroende av barnet. Samtidigt kan man fundera på om man skall tro på allt som barnet säger. Skall man bryta förtroendet? Beror det på vad det gäller? Hur skulle du göra?” (Exempel från Lärarförbundet)